קופ"ח מכבי עתרה לבג"ץ נגד המדינה: "ייקור תעריפי האשפוז בעיתוי הנוכחי הוא תמוה"

טוענת כי בעוד שוועדת המחירים הציגה בפני השרים כי ייקור תעריפי האשפוז בבתיה"ח יהיה בשיעור של 4.91%, הרי שההתייקרות האפקטיבית מסתכמת ב-6.8% ; עוד נטען כי הייקור נעשה מבלי שניתנה למכבי זכות שימוע

שופטת בית המשפט העליון, אסתר חיות, הורתה היום (ג') למדינה להשיב בתוך 21 יום על עתירתה של מכבי שירותי בריאות, שטוענת כי ייקור תעריפי האשפוז עליו החליטה ועדת המחירים בראשות משרדי האוצר והבריאות נעשה מבלי שניתנה למכבי זכות שימוע, ואף מבלי שהשרים הרלוונטיים מודעים למשמעות הייקור. זכות השימוע, נטען בעתירה, עוגנה על-ידי משרד הבריאות בעקבות שתי עתירות קודמות.

מכבי טוענת כי בעוד שוועדת המחירים הציגה בפני השרים כי ייקור תעריפי האשפוז בבתי-החולים ייעשה בשיעור של 4.91% "בלבד", הרי שההתייקרות האפקטיבית מסתכמת בשיעור של 6.8% בשל ייקור נוסף שנעשה באוגוסט האחרון, כתוצאה מעליית שכר האחיות בבתי-החולים.

הייקור הכולל, טוענים במכבי, הוא הגבוה ביותר במערכת הבריאות מאז שנת 2000. "עובדה מהותית זו הועלמה מעיני השרים שלא כדין, ומשנשללה זכות הטיעון של מכבי בפני השרים, לא נתאפשר למכבי להעמיד את השרים על משמעותה האפקטיבית של המלצתה של ועדת המחירים, כמו גם על הפגיעה הקשה שתיגרם לקופות-החולים ובכללן מכבי" כך לשון העתירה.

מכבי טוענת כי הייקור האמור בתעריפי האשפוז יגדיל את הוצאותיה ב-150 מיליון שקל בשנה, ובמאות מיליונים באשר לכלל הקופות. גם המשבר הכלכלי משחק טיעון מרכזי בעתירה של מכבי: "התייקרות חריגה שכזו בכלל ובעיתוי הנוכחי בעיצומו של משבר כלכלי עולמי המביא לצמצום ולריסון עלויות בפרט, הינה יותר מתמוהה".

יצויין כי משרדי הבריאות והאוצר פועלים בשני כובעים מנוגדים לכאורה: מצד אחד הם הרגולטור, ומצד שני גם הבעלים של בתי-החולים הממשלתיים. לדעת גורמים במכבי, כאן טמון שורש הבעיה.