נפתח המשפט נגד אתר שיתוף הקבצים Pirate Bay

מספר חברות מדיה גדולות תובעות את האתר בסכום של כ-12 מיליון דולר, בגין הפרת זכויות יוצרים וכיסוי הפסדים כספיים שנגרמו להן בשל פעילותו

אתמול (ב') נפתח בסטוקהולם, שבדיה, משפט שעשוי להתברר כאבן בוחן לעתידה של תרבות שיתוף הקבצים באינטרנט. מספר חברות מדיה גדולות, ביניהן אולפני פוקס, אולפני קולומביה, סוני, האחים וורנר וענקית המוסיקה EMI, תובעות את אתר שיתוף הקבצים Pirate Bay (מפרץ הפירטים) בסכום של 100 מיליון קרונות שבדיות, כ-12 מיליון דולר, בגין הפרת זכויות יוצרים וכיסוי הפסדים כספיים שנגרמו להן בשל פעילות האתר.

האתר, בדומה לאתרים אחרים מאותו הסוג, מאפשר לגולשים להוריד ללא תשלום סרטים, מוזיקה ומשחקי מחשב ללא תמורה כספית. המשפט מעורר עניין מיוחד מכיוון שתוצאותיו עשויות להצביע על יכולתן של חברות המדיה הגדולות להגן על עצמן ואף לפעול נגד הורדה פיראטית של חומרים המוגנים בזכויות יוצרים באינטרנט.

"זהו לא משפט פוליטי ולא משפט שיוצא נגד תרבות שיתוף הקבצים", אמרה עורכת דין מטעם התביעה. "זהו משפט כנגד 4 נוכלים שניסו לעשות הון מקניין שאינו שלהם", הסבירה.

ארבעת הנאשמים, פטר סונד, גוטפריד סוורטהולם, פרדריק נייג' וקרל לונדסטרום, כפרו בהאשמות המיוחסות להם ובראשן עשיית קנוניה בכדי להפר זכויות יוצרים.

הארבעה טוענים להגנתם כי מאחר שעל גבי השרת שאיחסן את האתר לא אוחסן כל מידע המוגן בזכויות יוצרים ולא נעשו ישירות באמצעות האתר הורדות בלתי חוקיות, אזי הם אינם נושאים באחריות לכל פעילות בלתי חוקית.

התביעה טוענת מנגד שעל-ידי תיחזוק, תכנות וניהול האתר, עודדו הארבעה הפרות חמורות של זכויות יוצרים על-ידי הגולשים באתר.

המשפט צפוי להימשך שלושה שבועות ואם יורשעו הארבעה הם עלולים לקבל עונש מאסר של עד שנתיים.