עיכוב טכני בהנפקת תעודת סל של קסם איפשר יצירת רווחי ארביטראז'

קסם לא תוכל לספק ציטוטים לתעודת קסם נפט ולשמור על השווי ההוגן שלה - במקום שהמחיר ייקבע לפי מחיר הנפט, הוא ייקבע על פי ההיצע והביקוש לתעודה

עיכוב טכני בהרחבת הסדרה של תעודת הסל קסם נפט, הביא לעלייה חדה במחיר התעודה לעומת מחיר הנפט, ויצר אפשרות לרווחי ארביטראז'. קסם תעודות סל, בראשות רוי רגב, הודיעה שלשום (ב') כי בתעודת הסל שלה קסם נפט, עומדת להיגמר היתרה הפנויה שהחברה יכולה להנפיק (לחברה יתרת הנפקה של 3 מיליון שקל בלבד) וכי טרם נתקבלו האישורים הרגולטוריים הנדרשים להרחבת הסדרה.

משמעות ההודעה היא, שקסם לא תוכל לספק ציטוטים לתעודה זו, ולשמור על השווי ההוגן שלה. כלומר, במקום שהמחיר ייקבע לפי מחיר הנפט, הוא ייקבע על פי ההיצע והביקוש לתעודה.

קסם אף מתריעה על כך בדיווח שלה ואומרת, כי "מובהר כי המסחר בבורסה בתעודה נקבע במחירים שבהם בוחרים המשקיעים בתעודה לבצע עסקאות ואין כל ודאות כי המסחר יהיה בפועל לפי השווי ההוגן".

עוד לפני שנגמרו לחלוטין יתרות ההנפקה של קסם, נוצר מצב בו התעודה צוטטה במחיר הגבוה מהשווי של חוזה על הנפט וכן מהשווי ההוגן של תעודה מקבילה של תכלית.

נכון לדיווחי החברות לבורסה אתמול, המחיר של קסם נפט עמד על 1,298 אגורות, מחיר הגבוה ב-3.1% מהמחיר של תכלית נפט שעמד אתמול על 1259 אגורות. כלומר, מדובר בשתי תעודות שאמורות לעקוב אחרי אותו נכס, אך במחירים שונים.

במקרה או שלא, תכלית, בניהולם של איל סגל ודוד אלאלוף, גייסה השבוע קרוב ל-5 מיליון שקל לתעודה על הנפט, זאת לעומת ממוצע גיוסים יומי של כ-2.5 מליון שקל בתקופה האחרונה, כך על פי הערכות בשוק.

המספרים מרמזים כי ייתכן שמשקיעים שהחזיקו בתעודת הנפט של קסם, החליטו למכור במחיר גבוה, ולרכוש את התעודה של תכלית שציטטה מחיר נמוך יותר. בכך, הם רשמו רווח ארביטראז' מיידי של כמה אחוזים. קיימת כמובן גם האפשרות כי הגיוסים של תכלית הגיעו ממשקיעים חדשים ולא ממשקיעים קיימים של קסם, וכך יכלו המשקיעם לנצל כשל טכני של עיכוב באישורים רגולטורים ליצירה של רווחי ארביטראז'.

[לאתר תעודות סל]