ג'נרל מוטורס וקרייזלר הגישו את תוכניות הרה-ארגון למשרד האוצר בוושינגטון - דורשות 14 מיליארד דולר

ממשל אובמה רומז: החברות יידרשו לעשות עוד ; פשיטת רגל היא אופציה ; GM הודיעה על פיטוריהם של 47 אלף עובדים

ג'נרל מוטורס וקרייזלר הגישו בחצות את תכניות הרה-ארגון שלהן למשרד האוצר בוושינגטון, במאמץ להבטיח קבלת סיוע פדרלי נוסף שיסייע להן לגבש מודלים עסקיים משופרים ולפתוח דף חדש ביחסיהן העגומים עם הצרכנים האמריקניים.

בלב התכניות: דרישה לקבל ממשלם המיסים 14 מיליארד דולר נוספים (12 מיליארד ל-GM, שני מיליארד לקרייזלר) כדי להימנע מפשיטת רגל. שתי החברות קיבלו בסוף השנה שעברה הלוואות בסך 17.4 מיליארד דולר. אנליסטים העריכו, שג'נרל מוטורס תבקש ארבעה מיליארד דולר נוספים וקרייזלר שלושה מיליארד. סדר הגודל של בקשות שתי היצרניות משקף כיווץ נוסף של תחזיות המכירה של כלי-רכב מתוצרת ארה"ב.

"אנו מוסיפים לראות ירידה חסרת תקדים במגזר תעשיית הרכב", אמר הלילה יו"ר ומנכ"ל קרייזלר, רוברט נארדלי.

תמורת הסיוע הנוסף, מתחייבות שתי החברות לבצע קיצוצים דרסטיים בכל רכיבי המערכות שלהן ולפטר אלפי עובדי צווארון כחול וצווארון לבן בתקווה להגיע, בסופו של דבר, לאיזון בין מבנה ההוצאות המנופח שלהן לבין הביקושים המתמעטים למוצריהן.

ג'נרל מוטורס מדווחת, בתכנית הרה-ארגון שלה, כי תפטר 47 אלף עובדים מתוך 224 אלף עובדים שהיא מעסיקה במפעליה ברחבי תבל; תסגור חמישה מפעלים באמריקה הצפונית , מתוך 38; ותצמצם את מספר המותגים שלה משמונה לארבעה, שיהיו ליבת הפעילות שלה: שברולה, קדילאק, ג'י.מ.סי. וביואיק. ארבעה מותגים אחרים, לרבות סאטרן הפופולרית ופונטיאק ההיסטורית נדונו לכליה.

ממשל אובמה רמז הלילה, כי ייתכן שלא יהיה די בוויתורים שאותן מציעות החברות. "הצוות של הנשיא אובמה יבחן בקפידה את תכניות שתי החברות בימים הקרובים", אמר לפנות בוקר דובר הבית הלבן, רוברט גיבס. "ברור שכדי להתקדם כל הצדדים יצטרכו לעשות יותר: בעלי חוב, ספקים, סחרי רכב, עובדי החברות ומנהליהן, כדי להבטיח את המשך קיומן של החברות.

הבית הלבן לא הוציא מכלל אפשרות ייזום תהליך פשיטת רגל תחת ביקורת ממשלתית, לפי כמה ידיעות באמצעי תקשורת.

בהודעה נפרדת אומר הלילה שר האוצר, טימותי גייתנר, כי כוח משימה מיוחד, שיורכב מנציגי הבית הלבן, משרד האוצר ומשרדים ממשלתיים אחרים, יכונס בימים הקרובים כדי לנתח את תכניות החברות ולדלות כל תשומה ומידע אפשריים, מכל גורם אפשרי בממשל, כדי לגבש את הדרכים הטובות ביותר להבטחת קיומן של ג'נרל מוטורס וקרייזלר.

לפני הבית לבן ניצבות שתי אופציות: לספק לחברות את המימון הנסוף שהן דורשות בתקוה שמצבן יתייצב, יחד עם מצב הכלכלה כולה בעקבות יישום חוק התמריצים. אבל אין שום ערובה שהחברות אכן יצליחו לשרוד ושהן לא ישובו עם לושינגטון בעוד כמה חודשים עם דרישות למיליארדי דולר נוספים. האופציה האחרת היא להשיב את פני החברות ריקם. המשמעות היא, שהשתיים ייאלצו להיכנס להליכי פשיטת רגל מפני שבשלב זה הן מפסידות מאות מיליוני דולר מדי חודש.

ג'י.אם. וקרייזלר הבהירו אמש, שעלויות הליכי פשיטות הרגל, כשהממשל מספק סיוע לחברות לאורך כל הדרך, יהיו גדולות הרבה יותר מהסכומים שאותם הן מבקשות עתה.

מבין השתיים, מצבה של ג'נרל מוטורס נראה טוב מעט יותר, בגלל הצלחתה להרחיב משמעותית את מכירותיה בשווקים מחוץ לארה"ב. אך החברה לכודה במאבק קשה עם האיגודים המקצועיים במאמץ להניע את העובדים לוותר על חלק מהטבות הפנסיה והביטוח הרפואי שלהם. הטבות אלה, שגדולות בהרבה ממה שמקובל במשק האמריקני, מהוות חלק משמעותי מהתקציב התפעולי של ג'.מ.

ההנהלה טוענת, שהתשלומים ה"סוציאליים" מכבידים על יכולתה להתמודד עם מתחרות זרות, בעיקר יצרניות הרכב היפניות, שאינן נושאות בהוצאות כאלה. (ביפן יש ביטוח בריאות ממלכתי והמדינה נושאת בחלק מהוצאות הביטוח הרפואי של כל אזרח).

הנימוק העיקרי של ההנהלה: איך אנו יכולים להצדיק לפני ממשל אובמה תשלום של חמישה מיליארד דולר בשנה לביטוח רפואי לעובדים בהווה ובעבר, בשעה שהחברה רושמת הפסדים של 20 מיליארד דולר בשנה?
ההנהלה גם מדגישה, שתכנית הרה-ארגון תכלול קיצוצים משמעותיים בתגמולי מנהלים ועובדי צווארון לבן.

החששות לגורל עובדים ומפעלים חילחלו גם מעבר לגבול. ראש ממשלת קנדה, סטיבן הארפר, דחה הערב שמועות כאילו ג'נרל מוטורס תפסיק ליצר כלי-רכב בקנדה ותסגור את כל קווי הייצור במדינה. הארפר אמר, כי הממשלה הלאומית של קנדה, יחד עם שלטונות חבל אונטאריו, הבטיחו לספק ליצרנית הרכב סיוע שיהיה שווה ל-20% מכל חבילת סיוע אמריקנית. "המשמעות היא, שקנדה תוסיף ליהנות מהמשך קיומה של תעשיה חזקה במדינה, אמר הארפר.