גרינספן תומך בהלאמה זמנית של בנקים: "זה מה שעושים פעם במאה שנה"

מי שנחשב לכוהן הגדול של כלכלת השוק החופשי אומר כעת כי הלאמת בנקים עשויה להיות האופציה הכי פחות גרועה מבחינת קובעי המדיניות

ייתכן שהממשל האמריקני יצטרך להלאים כמה בנקים על בסיס זמני כדי לתקן את המערכת הפיננסית ולהפשיר את זרימת האשראי במשק. כך אומר אלן גרינספן, יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, בראיון ל"פייננשל טיימס".

מי שנחשב לכוהן הגדול של כלכלת השוק החופשי, אומר כעת כי הלאמת בנקים עשויה להיות האופציה הכי פחות גרועה מבחינת קובעי המדיניות. "ייתכן שיהיה צורך להלאים זמנית בנקים מסוימים כדי לגרום לרה-ארגון מהיר ומסודר שלהם. אני מבין שפעם במאה שנה, זה מה שצריך לעשות", אמר.

גרינספן, ששוחח עם "פייננשל טיימס" לפני נאומו במועדון הכלכלי של ניו יורק, אמר כי בכמה מקרים הפיתרון הפחות גרוע הוא שהממשל "ישתלט זמנית" על בנקים בעייתיים, באמצעות החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות, FDIC, או מנגנון אחר. "כך הממשל יוכל להעביר נכסים רעילים לבנק נכסים רעים מבלי להסתבך בשאלה איך לתמחר אותם".

לשמור על עוגן

עם זאת, גרינספן הזהיר שייתכן כי מחזיקי אג"ח הבכורה של הבנק - אג"ח שאמורות להיפדות ראשונות לפני התביעות האחרות - יצטרכו לקבל הגנה גם במקרה של הלאמה. "הפסדים על אג"ח כאלה במוסד אחד ישפיעו לרעה על אג"ח בכירות של בנקים אחרים. זהו משבר אשראי, וחיוני לשמור על עוגן למימון המערכת. העוגן הזה הוא האג"ח הבכירות".

בנאום עצמו אמר גרינספן כי המיתון העולמי הנוכחי יהיה "ללא ספק הממושך והעמוק ביותר" מאז שנות ה-30 של המאה שעברה, וכי דרושים יותר כספי ממשל כדי לייצב את המערכת הפיננסית.

לדברי גרינספן, שוק המניות מדוכא בשל "פחד ברמה שכמוה לא חווינו מאז תחילת המאה ה-20. על-פי כל מדד היסטורי, מחירי המניות בעולם זולים כעת, אך ההיסטוריה גם מלמדת אותנו שהם עלולים להיות זולים בהרבה לפני שיגיע המפנה החיובי". הוא הוסיף כי ההתאוששות בשוק המניות, שנובעת מירידה במפלס הפחד, עשויה להיות "נקודת המפנה הגדולה של המשבר הנוכחי".

כלקח מהמיתון היפני של שנות ה-90, אמר גרינספן כי הרשויות בארה"ב חייבות להבטיח שהמערכת הפיננסית תתוקן, לפני שיהיה כדאי להשיק תוכנית פיסקלית גדולה. "אם לא נצליח בכך, האפקט החיובי של התמריצים הפיסקליים יתנדף אחרי היישום".

להערכתו, תוכניות מלוות החירום הרבות של הפד ושל האוצר במסגרת TARP יוכלו בסופו של דבר להסתיים מבלי שיובילו לאינפלציה גבוהה או לנטל כבד על משלמי מסים.

אין חלופה לפיקוח הפדרלי

גרינספן הזהיר שהפוליטיקאים עלולים להוות מכשול. "עם סימני ההתייצבות הראשונים, כולל התייצבות שיעור האבטלה, אני מניח שהפדרל ריזרב יתחיל לרסן חלק גדול מהרחבת האשראי שלו. אך הקונגרס צפוי להתנגד בתוקף לכל הידוק אשראי לפני שהמשק יחזור לתעסוקה מלאה. מהפכים במדיניות הפיסקלית צפויים גם הם להיתקל בהתנגדות חזקה".

גרינספן העריך כי האוצר האמריקני יצטרך להנפיק כמויות גדולות של אג"ח כדי לממן את חבילת התמריצים. כעת האוצר אמנם אינו מתקשה למצוא קונים לאג"ח הללו, אך "יש גבול ליכולת ההרחבה של החוב הפדרלי", אמר גרינספן.

גרינספן אמר שבאוגוסט 2007 הוא "התאכזב קשות" מכך שההנחה שלו שלמוסדות הפיננסיים יש את האינטרס העצמי הנאור לרסן את הסיכונים שלהם התבדתה. "כעת אני לא רואה כל חלופה לכינון מערכת של פיקוח פדרלי מוגבר על בנקים ועל מוסדות אחרים". *