עסקת ונטור: המדינה תקבל 30% מרווחי פרופ' שוומנטל

הסיפור מציף את הבעייתיות שביחסים בין המדינה לבין מוסדות המחקר שבבעלותה באשר לקניין רוחני ; הבעלות המלאה של המדינה על ההמצאות הללו אינה מעניקה תמריץ משמעותי לחוקרים או למוסדות המחקר לעסוק בהמצאות

עוד טרם יצאה ההודעה הרשמית על מכירת חברת Ventor ב-300 מיליון דולר ל-Medtronic, יש כבר מי שדואג לגזירת הקופון. מדינת ישראל, דרך בית החולים שיבא שבו מועסק יזם החברה פרופ' אהוד שוומנטל, התפשרה עם החוקר כי תקבל 30% מחלקו בעסקה, כלומר 100 מיליון שקל. החוקר, האוצר ובית החולים סרבו להגיב לידיעה.

המצאות של אדם המועסק בגוף ממשלתי והינן בתחום עיסוקו, שייכות על פי החוק לממשלה. פרופ' שוומנטל, מנהל המחלקה לקרדיולוגיה בבית החולים, טען בפני הנהלת שיבא, כי ההמצאה שלו אינה בדיוק בתחום העיסוק שלו בבית החולים וכי הוקמה ללא כל שימוש בתשתיות של בית החולים. בעקבות המו"מ של החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, וסגנו יריב נחמיה, יחד עם מנהל בי"ח שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, הושגה בסופו של דבר הפשרה הנוכחית.

הסיפור מציף את הבעייתיות שביחסים בין המדינה לבין מוסדות המחקר שבבעלותה באשר לקניין רוחני. הבעלות המלאה של המדינה על ההמצאות הללו אינה מעניקה תמריץ משמעותי לחוקרים או למוסדות המחקר לעסוק בהמצאות.