7 קבוצות מתמודדות על הזכות לנהל את שתי קרנות המנוף של האוצר; מי תהיה הקבוצה של המדינה?

הקבוצות הנבחרות ייהנו מדמי ניהול של 50 עד 70 מיליון שקל ; עכשיו נציגים של 6 מהן מספרים מה הם מתכוונים לעשות

"למצוא פתרון שלם ולא חלקי"

הקבוצה של: אהרון ציטרין, חן ברדיצ'ב, אורי שלו ושלום גולדבלט

"יש לי שנים של ניסיון בכל הקשור לאג"חים והלוואות", אומר אהרון ציטרין, שניהל עד לפני שנה את "כפי" (קרן הפנסיה של עובדי חברת החשמל) ובעבר ניהל גם את ההשקעות בקרן הפנסיה מבטחים הוותיקה. "בכל השנים שניהלתי השקעות עבדנו בצוותים מאוד קטנים כך שתמיד עבדתי עם הידיים בפנים".

ומה מייחד את הקבוצה שלכם?

ציטרין: "לצוות שלנו יש רקורד מוכח במתן אשראי והסדרי אשראי, ניהול השקעות ונדל"ן והוא גם חף מניגודי עניינים. ברדיצ'ב וגולדבלט יעזבו את התיקים הפעילים שלהם כעת, ויעבדו רק בקרן.

רו"ח ברדיצ'ב, המתמחה בפירוק ובכינוסים:" בעשרים השנים האחרונות אני מתעסק בשיקום חברות וייזום הסדרי נושים ייחודיים, גם במסגרת הליכים בבתי משפט וגם במסגרות לא פורמאליות, מול הבנקים. אני מכיר את כל המחלקות הרלוונטיות בבנקים השונים. אני מביא איתי יכולת לעשות עסקים ביצירתיות. כבר ביצעתי הסדרי נושים בעבר, כמו קבוצת פויכטוונגר (היום אפקון תעשיות)".

אורי שלו, לשעבר מנהל יחידת ההשקעות הריאליות של בנק הפועלים: "אני מביא איתי ניסיון בנקאי עשיר, וגם ידע בתחום ההשקעות ריאליות והנדל"ן. בין חברות היעד לקרן ישנן הרבה מאוד חברות נדל"ן, ולכן הידע והניסיון שלי חשובים".

מהי תפיסת ניהול ההשקעות שלכם?

ציטרין: "התפיסה הבסיסית היא למצוא פתרון שלם ולא חלקי. חברה שרוצה לפתור משבר ספציפי (כלומר לפרוע תשלום אחד של האג"ח) לא מעניינת אותנו, כי כך לא נוכל להתקדם. אנחנו מחפשים פתרון שלא ידחה את הבעיה לעוד שנה שנתיים, אלא שנוכל להחזיר את החברה למצב עסקים רגיל. אנחנו נעמיד אשראי לחברות בריבית סבירה, חד ספרתית, ונחפש דרך שלא תפגע בהן. לא ניתן הלוואות לחברות שאין להן בעיה לגייס בתשואות נמוכות".

מהו יעד התשואה שלכם?

"אנחנו מכוונים לתשואה של 12%-15% וכמובן שאם השוק יעלה אז נגיע גם ליותר מכך".

מה גובה ההתחייבויות שקיבלתם עד כה מגופים מוסדיים?

"בסיבוב הקודם קיבלנו כ-850 מליון שקל. הסיבוב הזה עדיין לא נגמר, אבל כבר יש לנו הרגשה טובה".

"מסתכלים על העסק החי ולא על המת"

הקבוצה של: יעקב אלינב, קותי גביש ואודי הילמן

"חלקנו מוותרים על הרבה מאוד פעילויות והכנסות למען העניין", אומר קותי גביש, כלכלן שעסק שנים רבות בתחום של בנקאות להשקעות בבנק הפועלים, וניהל את תחום החיתום בבנק. "אף אחד מאיתנו לא מחפש פתרון תעסוקתי". משנת 2000 מעורב גביש בהסדרים של חברות כגון טופ ספין מדיקל, וכרמל אחזקות.

*מה היתרון הבולט של הקבוצה שלכם?

גביש: "מלבד העובדה שאנחנו מכסים את כל הספקטרום של הצרכים, אנחנו לא באים מנקודת מוצא של מפרקים. אנחנו מסתכלים על העסק החי ולא על העסק המת. עניין נוסף הוא שלא התחברנו אחד לשני באמצעות אתר שידוכים אקראי".

*האם תפקידכם כדירקטורים בחברות גמל לא יוצר ניגוד עניינים?

יעקב אלינב, לשעבר יו"ר דש: "שלושתנו הולכים לעבוד באופן מלא בניהול הקרן. קובי לוינסון, מנכ"ל דש, יודע שביום שאנחנו זוכים, אני מתפטר".

גביש: "אני דירקטור בחברת קופ"ג של הדס מרכנתיל, וגם הם קיבלו ממני מכתב שאתפטר אם נזכה".

*האם יש לכם בקבוצה גם שותפים שהם עורכי דין או רואי חשבון?

אלינב: לא רצינו לקחת עו"ד כשותף כי רצינו להיות חופשיים ולפנות בכל תחום למי שמומחה בו. אנחנו חושבים שתחרות לא תזיק, ונבחר את בעלי המקצוע לפי סוגי העסקאות, ללא בלעדיות. כמובן שבהקמת הקרן מלווה אותנו עו"ד ממשרד יגאל ארנון, ורו"ח ממשרד סומך חייקין".

*מהי מתודולוגיית ההשקעה בקרן?

"אנחנו מתכוונים להפעיל מערכת שתבוא אל החברות ולא לשבת כמו בנקאים ולחכות שהחברות יגיעו אלינו. הכוונה אינה להגיע לחברות שנמצאות על סף פשיטת רגל, אלא לכאלו עם תזרים מזומנים חיובי, או שלילי אבל נמוך מאוד, שרק בגלל מחנק אשראי הן לא יכולות לעבור את התקופה. ניתן מימון לזמן לא ארוך בהנחה שבעוד שנתיים-שלוש נוכל למכור את ההלוואות בריבית גבוהה יותר".

*מה גובה ההתחייבויות שקיבלתם מגופים מוסדיים?

"אנחנו מעריכים שאנחנו בין שלוש הקבוצות הגדולות.

*התחלתם כבר לדבר עם החברות?

"יש כבר חברות שהתקשרו ואמרו לנו 'אל תשכח אותנו'. כמעט שאין חברה שלא מכירה מישהו מאיתנו".

"50 חברות רלוונטיות, 20 מתוכן בנדל"ן"

הקבוצה של: KCPS, יוסי דאובר, גבי לב, שי איילון, הדי בן סירא ועו"ד צפי ריכטר

"יש טענה שהבנקים נותנים אשראי בקלות כי יש להם ביטחונות, אבל לצערי לביטחונות יש תכונה מיוחדת - כשלא צריך אותם אין להם ערך, וכשצריך אותם ערכם גבוה מאוד. לכן האמנות היא לגשר על הפער בביטחונות", כך אומר יוסי דאובר, לשעבר המשנה למנכ"ל בנק הפועלים ואחראי על תחום האשראי בבנק.

*מה מייחד את הקבוצה שלכם?

טל קינן, מנכ"ל KCPS: "בתמהיל הצוות חשוב שיהיו אנשי אשראי בכירים וותיקים. לנו יש גם את יוסי דאובר וגם את הדי בן סירא, שמביא עימו את הזווית של תחום הנדל"ן, שנוגע ללא מעט חברות שרלוונטיות לקרן.

ל-KCPS יש ניסיון בכל הקשור להקמה וניהול של קרנות השקעה: התשתית כבר קיימת וישנן מערכות תפעוליות תומכות. לעומת זאת, לגופים שקמו אד-הוק בשביל הקרן, ייקח הרבה יותר זמן להתחיל להשקיע".

*מהו גובה ההתחייבויות שקיבלתם עד כה מגופים מוסדיים?

קינן: "אני לא מאמין שיש גוף מוסדי שהחליט כבר כמה הוא משקיע. בסיבוב הראשון, היינו קרובים למיליארד שקל ואנחנו בעיצומו של תהליך כעת".

*לפי אילו פרמטרים תשקיעו בחברות?

דאובר: "אנחנו מזהים כ-50 חברות רלוונטיות, שמתוכן 20 הן חברות נדל"ן. ישנם מספר פרמטרים לבחירת החברות, כאשר אחד מהם הוא תשואות איגרות החוב. כמו כן, חשוב לנו שיהיה לחברה צוות עסקי מוביל, מבנה נכון של הכנסות ומנגד קושי זמני בלבד בתזרים מזומנים.

"לבנקים יש אינטרס שהמשבר בשוק האשראי החוץ בנקאי ייפתר. לכן, אנחנו מאמינים שנוכל להגיע להסדר בין החברה, בעלי השליטה בה ומחזיקי האג"ח. העסקאות יהיו בריבית גבוהה מהריבית הבנקאית הרגילה, ויהיו מלוות בסוכריות נוספות, כשבדרך כלל אלו יהיו אופציות".

*כיצד תאזנו בין הסיכון של החברה לתשואה שאתם רוצים שהקרן תניב?

דאובר: "אנחנו לא הולכים לחפש את החברה שנותנת את התשואה הגבוהה ביותר אלא בוחנים את סיכויי החברה לשרוד".

*האם כבר שוחחתם עם חברות מטרה?

דאובר: "עדיין לא שוחחנו עם חברות, ואני שמח על כך. אחרת מיד היו נוצרות מחויבויות לא רצויות". *

"לא נשקיע באג"ח עם יותר מ-15% תשואה"

הקבוצה של: ניסים ארניה, שמואל מסנברג, ראובן צבאג, עזרא עטר וירון פיטארו

"אנחנו קבוצה שיודעת לטפל באשראי", אומר שמואל מסנברג, ששימש עד לפני שנתיים כסמנכ"ל בנק המזרחי, מנהל החטיבה העסקית בו ואחראי על סיכוני האשראי. "תיק האשראי של בנק מזרחי נחשב לטוב ביותר במערכת", הוא מזכיר.

*מהו היתרון של הקבוצה שלכם?

מסנברג: "הידע והניסיון שלנו בתחום הבנקאות מאוד חשוב. קבוצות אחרות מתאפיינות בעיקר בעורכי דין וכונסי נכסים ופחות בבנקאים".

ראובן צבאג, לשעבר מנכ"ל לאומי למשכנתאות: "הקרן נותנת אשראי, והיא כמו בנק בזעיר אנפין. המוסדיים יבחרו במי להשקיע בהתאם למנהלים שלה, והם ירצו למצוא שם אנשי אשראי".

*על חברי הקבוצה שלכם נמנים שני אנשים מפריזמה, גוף בעל מוניטין בעייתי. האם זה לא עלול לפגוע בהבעת אמון המוסדיים בכם?

מסנברג: "פיטארו ועטר נקלעו לסיטואציה שבטח לא מוסיפה להם מדליות, אבל הם הגיעו לפריזמה אחרי ניסיון של שנים בשוק ההון ובגלל הידע והמומחיות שלהם".

עזרא עטר, לשעבר מנכ"ל פריזמה גמל: "צריך לזכור שהתקופה שלי בפריזמה היא רק שנתיים מתוך 30 שנים שפעלתי בשוק ההון. ניהלתי את קרנות הנאמנות של בנק הפועלים במשך 15 שנה, ולאחר מכן ניהלתי את סולומון שוקי הון, אחד הבוטיקים המוצלחים ביותר שהיו פה בשוק. בשנתיים האחרונות אירע אירוע עם עובד שלי, ומיד לקחתי אחריות מיניסטריאלית והתפטרתי. לאחר מכן, כבר לא הייתי אחראי על התנהלותה של פריזמה, ולמרות זאת פרשת קופות הגמל עדיין דבקה בי".

*כיצד תשקיעו את הכספים?

מסנברג: "הראייה שלנו היא שהמדינה נותנת כסף לניהול אשראי בצורה שמרנית. נתמקד בחברות שיש להן בעיה בתזרים בשנה-שנתיים הקרובות. לא נשקיע בחברות שהתשואות של איגרות החוב שלהן עומדות על יותר מ-12%-15%. אנו מתכוונים להשקיע 80% מהכסף בהלוואות ב-8%-10% ריבית, ואת שאר הכסף נשקיע ישירות באג"ח ובאופציות, מה שיגדיל את התשואה".

*כבר דיברתם עם חברות פוטנציאליות להשקעה?

מסנברג: "סימנו לעצמנו כמה חברות. בדו"חות הכספיים הקרובים יינתן פירוט התזרים של החברה וזה בהחלט מקור שיאפשר לדעת מי ראוי שנתחיל במגעים איתו".

*מהו גובה ההתחייבויות שקיבלתם עד כה מגופים מוסדיים?

מסנברג: "בפעם שעברה קיבלנו מעל מה שהיה צריך. בסיבוב הנוכחי, עדיין מוקדם לדעת, כי מכתבי ההתחייבות יתחילו לזרום רק בימים הקרובים". *

"כבר מנהלים שיחות ומקדמים עסקאות"

הקבוצה של: אייל גבאי, אורי יוגב ורואי מכנס

"אחד היתרונות בקבוצה שלנו הוא שחבריה הם בעלי רקע של עבודה משותפת", אומר אייל גבאי, לשעבר מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות וראש הנציגות הישראלית של חברת ההשקעות האוסטרלית בבקוק אנד בראון. "הקבוצה לא התגבשה רק כעת, אלא כבר פעלה יחד בעבר".

*מה עוד מייחד את הקבוצה?

"חברי הקבוצה הם בעלי ניסיון מקיף ורב מאוד בתחום הריאלי, עם יכולת לאתר עסקאות, ללוותן ולעשות אקזיט. כמו כן, אין לנו ניגוד עניינים, מכיוון שחברי הקבוצה אינם עוסקים בתחומים משיקים לפעילות הקרן, לא בשוק ההון וגם לא בשוק הריאלי".

*מה הניסיון שלכם בהערכת חברות וניהול השקעות?

"לכולנו יש את הניסיון הרלוונטי. אורי יוגב היה מפרק של הסנה ומכר שורה של חברות במגזר הפרטי, רואי מכנס ביצע שורה של עסקאות בפורמולה ובקרן פייט. אני ביצעתי וליוויתי לפחות 12 עסקאות מכירה שונות. גם אנליזה היא אחת התשומות לעבודת הקרן ולשם כך נגייס אנשים נוספים לכשנזכה".

*האם זה לא בעייתי ששניים ממנהלי הקרן הם אנשי אוצר לשעבר, ובהליך המכרז וגם לאחריו ישנה הידברות עם אנשי האוצר?

"המכרז נקבע על ידי גורמים פרטיים בשוק ולכן אני לא רואה בעייתיות. ובנוסף, אורי יוגב פרש כבר לפני 5 שנים ואני לפני שנתיים, כשאפילו החוק קובע תקופת צינון של שנה. יתרה מכך, כמעט כל ראשי האוצר כבר התחלפו ולכן קשה להגיד שיש לנו איזו שהיא היכרות שם כעת. ומלבד זאת, ככה זה בישראל, 90% מהאנשים חלקו מקום עבודה משותף".

*מהי מתודולוגיית ההשקעה בחברות?

"את האסטרטגיה פרשנו בהרחבה בפני המוסדיים, ולא נפרוש אותה בעיתון. אני כן יכול לומר שנפזר את ההשקעה בין מספר חברות, כדי להקטין את הסיכון".

*מהו גובה ההתחייבויות שקיבלתם עד כה מגופים מוסדיים?

"מניסיון שלי במכרזים, זה נושא מאוד דינמי. אפילו חצי שעה לפני ההגשה הסופית, שתחול ביום ראשון, אני לא יכול לתת תשובה ריאלית. אני לא יכול להתייחס למספרים, רק אומר שהם יהיו גבוהים יותר מהסיבוב הקודם".

*האם פניתם כבר לחברות מסוימות?

"אנחנו לא מחכים ליום הפעילות הראשון של הקרן כדי לפנות לחברות, ואנחנו כבר מנהלים שיחות ומקדמים עסקאות. היו גם כמה חברות שדיברו איתנו". *

"מתכוונים להיות שמרניים יחסית"

הקבוצה של: גבי טרבלסי, גיא ועדיה, גיל גרשלר וגיא זוקין

"הרב תחומיות של חברי הצוות שלנו היא המייחדת אותנו", אומר רו"ח גבי טרבלסי, המתמחה בהבראת חברות ועריכת הסדרים פיננסיים. "חברי הצוות מתמחים בעיקר בתחום האשראי. אני מתמחה בהבראת חברות והסדרים פיננסיים. טיפלתי בחברות מהגדולות במשק ובסקטורים שונים, ביניהן רולידר, קלאבמרקט וחברות נדל"ן".

*איך תשלבו את ניהול הקרנות עם שאר התפקידים שאתם ממלאים ביום-יום?

"רוב הצוות יקדיש לניהול את כל זמנו. אני אקצה חלק גדול מזמני, יומיים-שלושה בשבוע, לניהול הקרן".

*הצוות התגבש למטרת ניהול הקרן או שיש לכם רקע של עבודה משותפת?

"זוקין ואני עובדים הרבה שנים ביחד. ארבעת חברי הצוות התגבשו לטובת קרן המנוף. יחד עם זאת, לא מעט דברים שעשו חברי הצוות, היו באותן עסקאות רק בצדדים שונים".

*מה גובה ההתחייבויות שקיבלתם מגופים מוסדיים?

"אנו בעיצומו של סיבוב בין הגורמים השונים. קיבלנו לא מעט התחייבויות ממוסדיים, אבל אני מניח שרובן יינתנו לקראת סוף המירוץ".

*מהי מתודולוגיית ההשקעה בקרן שלכם?

"אנו מתכוונים להיות שמרנים יחסית, ולהשקיע בחברות טובות, שיש להן צידוק כלכלי והן סובלות מחוסר התאמה בין היכולת הכלכלית שלהן לעומס החוב. נפזר את התיק על פני תקופת ההשקעה וגם על פני כל הסקטורים, תוך התמקדות בחברות עם הנהלה טובה ותזרים מזומנים".

*לאיזו תשואה אתם שואפים?

"יש עדיין לא מעט אי ודאות בשווקים, אבל נשקיע בתיק עם רמות דירוג של בין A ל-A מינוס, כאשר עם כרית הביטחון, פרופיל הסיכון שלהן הופך להיות נמוך יותר. אנו מצפים לתשואה של 10%-14%, כאשר 8%-9% ינבעו מהריבית על האג"ח, והיתר מרכיב של אפסייד".

*מהו אותו רכיב אפסייד?

"מהות הקרן היא להיות שחקנית אשראי כשחלק מהמרכיבים במתן האשראי הם ביטחונות. התיק יהיה ברמת ביטחונות סבירה ויכלול גם מרכיבי אופציות. כשהסייקל בשוק ישתפר, נהנה גם מעליית הערך של אותן אופציות שנקבל במסגרת מתן האשראי ומחזור החוב".

*דיברתם כבר עם חברות?

"כל אחד מחברי הצוות מכיר הרבה חברות והיו כבר פניות מצד חלקן. אנחנו גם יודעים על הרבה מאוד חברות במשק שרוצות להיכנס לקרן".