ביהמ"ש הוציא צו הקפאת הליכים נגד חברת SBC, המוציאה לאור של כ-18 מגזינים

היקף החובות של החברה עומד על 53 מיליון שקל ; בנוסף לצרות הפיננסיות: בעלי החברה, המו"ל מאיר דוד, מרצה בימים אלה עונש מאסר בפועל ; בין המגזינים שמוציאה החברה: "מסע אחר", "הורים וילדים", "קוסמופוליטן" ועוד

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הוציא היום צו הקפאת הליכים נגד מו"ל המגזינים, חברת SBC פרסום שיווק וקידום מכירות, המוציאה לאור כ-18 מגזינים; ונגד החברה הבת הורים וילדים מוציאים לאור, מו"ל המגזין "הורים וילדים".

הצו הוצא בהסכמת הבנקים הנושים המובטחים, עד ל-23 במארס. בית המשפט מינה לחברות כנאמן את עו"ד אביתר קרמר.

SBC היא חברה שבשליטת המו"ל מאיר דוד, שהורשע באחרונה בעבירות פליליות, ונדון לעונש מאסר של 10 חודשים בפועל, אותו החל לרצות בינואר השנה.

SBC הוקמה בשנת 1997, וכיום מועסקים על-ידה כ-200 עובדים קבועים וכ-100 פרילנסרים. בין המגזינים שהיא מוציאה לאור: "מסע אחר", "נישה", "הורים וילדים", "דרך האוכל", "פורבס ישראל", "קוסמופוליטן" ועוד.

בבקשה להקפאת ההליכים נטען כי החברה מפעילה מערך טלמרקטינג משוכלל ופעילותה השוטפת היא סך-הכל רווחית, אולם החברה סוחבת על גבה "גיבנת" מהעבר: השקעות בציוד וברכוש קבוע, השקעות עבר במספר פעילויות שהתבררו כגירעוניות, ורכישת עסקים בעלי מאפיינים של השקעה לזמן ארוך, תוך עשיית שימוש במסגרות האשראי המיועדות למימון לזמן קצר, כגון רכישת חברת "הורים וילדים" והמשבר שפקד את החברה בעקבות מלחמת לבנון השנייה.

לדברי החברה, "גיבנת" זו מעיקה על תזרים המזומנים שלה, עד כדי כך שהיא אינה יכולה לעמוד בפירעון התחייבויותיה לכלל הנושים, ובחודשים האחרונים נאלצה לשאת בהחזרים חודשיים שעלו באופן ניכר על יכולותיה התזרימיות, וחרגה ממסגרות האשראי שלה, בבנקים המממנים את פעילותה השוטפת (בל"ל ודיסקונט).

בנוסף לקשיים התזרימיים, נוסף הקושי הניהולי האינהרנטי הנובע מתחילת ריצוי עונש המאסר של מאיר דוד, הדמות המובילה בחברה. לפי החברה, גורמים אלה פגעו פגיעה אנושה ביכולתה של החברה למצוא מקורות מימון שיסייעו לה להיחלץ מהמצוקה התזרימית.

בשל מיצוי האשראי בבנקים התאפשר לחברה לשלם רק מחצית משכר העבודה של עובדיה בחודש ינואר. לפי החברה, אם לא יימצא פיתרון מהיר למצבה, ייאבדו גם עובדיה את האמון בה, ומשמעות הדבר היא שיתוק מוחלט של החברה.

ל-SBC ול"הורים ולילדים" חובות בהיקף של כ-53 מיליון שקל לפי הפירוט הבא: כ-15 מיליון שקל חוב לנושים המובטחים, כ-26.5 מיליון שקל לנושים רגילים, כ-9 מיליון שקל לבעלי המניות וכ-2.7 מיליון שקל לנושים בדין קדימה.

בשנת 2007 דיווחה החברה על כ-200 אלף מנויים והיקף מכירות שהסתכם בשנה זו בכ-65 מיליון שקל.

בהחלטתה ציינה השופטת ורדה אלשיך כי מן הבקשה עולה כי צפויה הפעלה גירעונית שהיא עניין בעייתי, אשר ניתן לאשרו רק בנסיבות חריגות, ועל כן היא אינה רואה מקום לאשר מיידית ומראש הפעלה גירעונית במתכונת של אישור נטילת אשראי בסכום כה גבוה כמתבקש.

השופטת קבעה כי הנאמן יהיה מופקד על הניהול השוטף של המבקשות, יגבש תוכנית הבראה והסדר נושים, לא ייטול אשראים חדשים ללא קבלת היתר, לא יגדיל את הגירעון, ידאג לפעול במסגרת תזרים מזומנים חיובי, ויגיש לבית המשפט דו"ח ראשון בתוך 3 שבועות על פעילותו, לרבות הצעת הסדר ערוכה כדבעי, אשר תכלול את תרומתם של בעלי העניין להסדר. (פש"ר 1363/09).