בבנקים כועסים על החמרת הדרישות של רשות ני"ע בהנפקות של הבנקים

בנקאי בכיר: "רשות ניירות ערך פועלת כנגד רצון משרד האוצר להרחיב את האשראי במשק ומערימה קשיים על הנפקות אגרות חוב של בנקים"

כעס במערכת הבנקאית על החמרת דרישות הגילוי הנאות של רשות ניירות ערך בהנפקות של בנקים. "רשות ניירות ערך פועלת כנגד רצון משרד האוצר להרחיב את האשראי במשק ומערימה קשיים על הנפקות אגרות חוב של בנקים", אומר בנקאי בכיר. יו"ר רשות ניירות ערך הוא פרופ' זוהר גושן.

לפני כמה שבועות הודיעה הרשות לבנקים כי כתנאי להנפקת אג"ח יידרשו הבנקים להרחבת הגילוי הנאות. הרשות דורשת הגדלת השקיפות לגבי הלווים הגדולים של הבנקים - הצגת מטריצה סטטיסטית של לווים לפי היקף האשראי שניתן להם ובחתך ענף פעילות. כך יוכל קורא התשקיף לדעת את פירוט השחקנים הגדולים בכל ענף והיקף ההלוואות הבנקאיות שלהם. בנוסף דורשת הרשות פירוט נרחב יותר של השקעות הנוסטרו של הבנק במכשירים פיננסיים וניירות ערך.

בבנקים מתרעמים על רשות ניירות ערך. לטענתם הדרישות החדשות של הרשות פוגעת בסודיות הבנקאית. מאחר וכמות השחקנים הגדולים בענפי המשק השונים אינה גדולה, ניתן באמצעות המטריצה להצליב מידע, לזהות את החברה הלווה ולדעת את היקף הלוואותיה. לגבי הגדלת השקיפות בנוסטרו טוענים הבנקים כי זו דרישה מופרזת ולראייה הפיקוח על הבנקים, הגורם האחראי על שקיפות במערכת הבנקאית, לא מצא לנכון לדרוש זאת.

ברשות דוחים את טענות הבנקים ומסבירים כי יש להתאים את דרישות הגילוי הנאות לתקופת המשבר. "הגדלת החשיפה היא מידע נדרש למשקיעים, כך חשיפת לווים לפי גודל בחתך ענף מאוד רלוונטית כדי להבין את הסיכון בו נמצא הבנק", אומרים ברשות. עוד טוענים ברשות ניירות ערך כי עמדתם מתואמת עם המפקח על הבנקים. יצוין כי עיקר ההפסדים של הבנקים בשנה האחרונה היו בהשקעות הנוסטרו.

גיוסים מסיביים

הבנקים עומדים בשנה הקרובה בפני גיוסי אג"ח מסיביים בהיקף הנאמד ב-10 מיליארד שקל. חלק מהגיוסים יתבצעו באמצעות מימוש תוכנית הערבויות הממשלתית וחלקם באופן עצמאי. כמה בנקים מתכוונים להכין תשקיף מדף על בסיס הדוחות השנתיים שיתפרסמו במחצית השנייה של מארס ולאחר אישורו להנפיק אג"ח במהלך 2009. התשקיף מחייב את אישור הרשות וזו כאמור מעלה דרישות נוספות.

לאור הרווחיות הנמוכה הצפויה בבנקים בשנת 2009, ללא גיוס אג"ח לא יוכלו הבנקים להגדיל את בסיס ההון, לעמוד ביעד הלימות הון של 12% ולהגדיל את האשראי למגזר העסקי. הבנקים יכולים, כפי שעשה מזרחי טפחות לאחרונה, לגייס אג"ח בהנפקה פרטית לכמות משתתפים מוגבלת וכך לא להידרש לתשקיף אך לטענתם זו חלופה שתייקר את הריבית בהנפקה בלפחות חצי אחוז.