פארמוס נולדה מחדש: מוצריה יהוו בסיס לחברה חדשה בראשות סילביה נוימן מאפיקס

נוימן תקים את החברה יחד עם שני יוצאי פארמוס, ארנון אהרון ואיריס אלרואי ; מטרת החברה: לפתח מספר תרופות והיא כבר מקיימת מגעים למימון עם חברות תרופות

פארמוס תמכור לחברה ישראלית חדשה את המוצר האחרון שלה שפותח בישראל, תרופה נגד כאב שנמצאת בשלבים אחרונים של ניסויים פרה-קליניים. החברה, ששמה Reperio Pharmaceuticals, הוקמה על-ידי שני יוצאי פארמוס, ד"ר איריס אלרואי וד"ר ארנון אהרון, יחד עם ד"ר סילביה נוימן, ממייסדי ומובילי חברת פרדיקס, שמוזגה עם חברת אפיקס.

Reperio הוקמה כדי לנצל את ההזדמנות שפארמוס החליטה לנטוש, ובכוונתה גם לרכוש עוד 2-3 מוצרים בשלבים דומים ולהפוך לחברה עם צנרת רחבה.

פרטי העסקה לא נמסרו, אך ל"גלובס" נודע כי Reperio תשלם לפארמוס סכום ראשוני קטן ותוסיף עליו תמלוגים מהמכירות, אם וכאשר יהיו, ונתח מהאקזיט של המוצר, אם וכאשר יתבצע. כמו כן, פארמוס תהיה בעלת מניות ב-Reperio.

למייסדים כבר ישנו הסכום הדרוש לתשלום הראשוני לפארמוס, אך עדיין לא ידוע כיצד תמומן הפעילות. "אנחנו מדברים עם אנג'לים, קרנות וגם חברות תרופות", אומרת נוימן, שתשמש כמנכ"לית.

ל"גלובס" נודע כי החברה נמצאת במו"מ עם כמה חברות תרופות מובילות המכירות את המוצר עוד מימי פארמוס, ולפחות אחת מהן הביעה עניין ראשוני בפיתוח משותף של המוצר.

אחרי כישלון תרופת הדגל של פארמוס, הדקסנבינול, בשלב השלישי של הניסויים הקליניים ב-2005, רכשה פארמוס את חברת Vella, לה יש מוצר לטיפול במעי רגיז, שנמצא היום בשלב השני של הניסויים הקליניים. באוקטובר 2008 הודיעה פארמוס כי תתמקד במוצר זה ותסגור את כל הפעילות הפרה-קלינית שלה, כולל הפעילות בישראל.

אלרואי, שהייתה סגנית נשיא המחקר של החברה, ואהרון, שהיה סגן נשיא לפיתוח, החליטו כי חבל יהיה לתת למוצר ללכת לאיבוד. לאחר שפגשו את נוימן, החליטו להקים את החברה החדשה במתכונתה הנוכחית.

* מדוע פארמוס נטשה מוצר מבטיח?

אהרון: "פארמוס החליטה להתמקד בתחום הפיתוח המאוחר של התרופות, אך היא ממשיכה להיות בעלת מניות גם בחברה שלנו. אנחנו מאמינים מאוד במוצר, שנמצא כ-9 חודשים עד שנה מניסויים קליניים. מדובר במוצר מאוד פעיל, מאוד סלקטיבי, הניתן בבליעה. קנינו לא רק מולקולה אחת, אלא משפחה של מולקולות לאותו התחום. אנחנו מייעדים את המוצר לטיפול בכאב ואחר-כך למחלות אוטו-אימוניות".