הוציא גביע מהסלע

קבוצה שהורכבה משאריות וזרים בסוף הקריירה זכתה בגביע. איך הצליח דני פרנקו לכשף את הפועל חולון?

סל ניצחון בשנייה האחרונה. עצבים. עצבים. עצבים. כדורסל שדמה ברגעים מסוימים לכדוריד. וקבוצה שבקושי הצליחה להעמיד קבוצה לפתיחת העונה זוכה בגביע הראשון בתולדותיה. גמר הגביע אתמול בנוקיה היה מיקרוקוסמוס של סינרגיה ב-40 דקות. קבוצה שהורכבה משאריות, מאמן צעיר של קבוצות קטנות, שחקנים מהליגה השנייה עולים בחמישייה וזרים בתחילת או סוף הקריירה, זוכה בגביע אחרי שני נצחונות במשחקים צמודים על יריבות עדיפות ממנה. הכסף חשוב, אבל בספורט יש דברים שכסף לא יכול לקנות כמו כימיה ולכידות קבוצתית, מאמן שמרגיש את המשחק ושחקנים ווינרים. מאמן חולון, דני פרנקו, הוציא מים מהסלע ובריאן טולברט היה המקל.

אז מה היה לנו שם לפני שטולברט השליך את השלשה שתיכנס להיסטוריה של חולון?

1. מאמן. דני פרנקו הצליח לממש את תוכנית המשחק שלו. שני שחקנים שהוא היה חייב אותם בתפוקה מקסימלית כדי לנצח טולברט ופלורס הצליחו לסיים עם 44 מתוך 69 הנקודות של חולון, זאת למרות שחיפה התרכזה בעצירתם. בצד השני של המגרש, פרנקו בנה תוכנית שנועדה להוציא מהמשחק את עמית בן דוד וקוז'יקרו. מתחילת המשחק תקפו שחקני חולון את קוז'יקרו בהתקפה והצליחו להכניס אותו לבעיית עבירות. את כל הבריחה של חולון ברבע השלישי הקבוצה עשתה שקוז'יקרו היה על הספסל. ברבע הרביעי הוא חזר, וחיפה לקחה בחזרה את היתרון. דקה וחצי לסיום הוא יצא בחמש עבירות, וחולון שוב ניצלה את הסיטואציה כדי להפוך את המשחק ולנצח.

לבן דוד חיכה טיפול אחר. שפרנקו הורה לתקוף אותו בהגנה, ובן דוד ראה במהלך המשחק חמישה שומרים שונים שהפעילו עליו לחץ בלתי פוסק ואילצו אותו לאבד אנרגיות יקרות בנסיונות להשתחרר מהשמירה. מלבד הקליעות שלו לשלוש ברבע השני מול האזורית של חולון, הוא לא תרם כלום. הרכז הראשון והיחיד של מכבי חיפה סיים את המשחק עם אפס אסיסטים וארבעה איבודים.

גמר הגביע - אחד מהמשחקים הכי פחות נצפים בהיסטוריה של הכדורסל הישראלי;

האם הכדורסל מרים את הראש? / טל וולק

2. מאמן-מאמן. החוכמה הכי גדולה של מאמן היא להרגיש את הקבוצה ולדעת מי הגיע למשחק. לקח לפרנקו מחצית כדי להבין מה קורה. אז הוא הבין שוויתרס לא פגע בענף ובעיקר פגע בקבוצה שלו. הרכז הראשון ליפשיץ ומחליפו שגב כנראה התרגשו מגודל המעמד ולא סיפקו את הסחורה. אחרי ההפסקה, העלה פרנקו לרבע השלישי את טולברט, וושינגטון ופלורס וייצר לעצמו יתרון אתלטי בקו האחורי, כשהוא סומך על הנחישות של ווטסון וקוקיה שתתגבר על העדיפות של גבוהי חיפה. ההרכב הזה רץ כמעט כל המחצית השנייה, כשהמחליף העיקרי היה אורלנד שלא סיפק את הסחורה הרגילה בצד ההתקפי אבל נתן הגנה גדולה על בן דוד.

דיברו על ההגנה של חיפה, אבל חולון השאירה את הירוקים על 24 נקודות במחצית השנייה. פרנקו ידע שהוא צריך להיות צמוד לחיפה כי יש לו גארדים ווינרים שינצחו לו את המשחק. תארים לוקחים עם גארדים. תשאלו את צביקה שרף, הוא יסביר לכם.

3. ווינר. המהלך האחרון היה מתחילתו עד סופו מהלך של ווינר אמיתי. זה לא הכדור שצלל פנימה, אלא שמונה השניות שהובילו לזריקה המשוגעת. זה התחיל בזה שטולברט רץ לקבל את הכדור מתחת לסל של חולון, כידרר לאורך המגרש כולו ולא ראה אף אחד ממטר. ככה נראה שחקן שרוצה ומחליט שהוא מנצח את המשחק. טולברט יכול היה לקחת זריקה נוחה יותר לשתיים ולהשוות את התוצאה. יש הרבה שחקנים שהיו בוחרים באופציה הזאת, אבל לא טולברט. הוא רצה לנצח את המשחק. הוא קפץ לאחור ותוך כדי נפילה לשמאל זרק ביד ימין, כשהיד של משה מזרחי בפנים שלו. שום דבר שקשור לכדורסל, מהלך שאין מאמן בעולם שיכול לתכנן אותו. מהלך של ווינר. שלשה של גביע.

הירשמו לניוזלטרים והתראות ספורט של גלובס