כלכלני לאומי מעריכים כי בטווח הקצר צפוי תיקון בשוק המניות לעליות שראינו לאחרונה

בשוק האג"ח מעדיפים בלאומי את ההשקעה באגרות חוב ממשלתיות לטווח בינוני ; ישנה עדיפות לשמירה על מח"מ בינוני-ארוך ברכיב השקלי בתיק ; בנק ישראל צפוי להפחית את הריבית ב- 0.5%-0.25%

כלכלני בנק לאומי אומרים במסגרת סקירתם השבועית כי בטווח הקצר צפוי תיקון בשוק המניות לעליות שראינו לאחרונה. אך בלאומי מציינים כי חברות רבות נסחרות במחירים המשקפים ערך נמוך מערכן הכלכלי. יחד עם זאת, רמת הסיכון הכרוכה בהשקעה במניות עודנה גבוהה. צופים כי בטווח הקצר תושפע התנהגות השוק המקומי מנתוני מאקרו ומיקרו שהשפעת ההאטה העולמית ניכרת בהם וכן מעוצמת הפחד בשווקים. התאוששות בשוק צפויה רק לקראת סוף 2009.

לקוח בעל אופק השקעה ארוך טווח (מספר שנים), יוכל למצוא ניירות ערך במחירים מעניינים. מנגד, בשל התנודתיות הרבה, אין השוק מתאים ללקוח שונא סיכון או לזה שיידרש לכספו בטווח הקצר.

בהתייחסם לשוק האג"ח מעדיפים בלאומי את ההשקעה באגרות חוב ממשלתיות לטווח בינוני. שבוע המסחר באפיק הסולידי התנהל במגמה חיובית על רקע כוונתו של בנק ישראל לפעול בשוק אגרות החוב הממשלתיות. כמו כן, פרסום מדד המחירים לצרכן השלילי לחודש ינואר תרם למגמה החיובית באפיק השקלי הממשלתי.

בסיכום שבועי נסחרות אגרות החוב הממשלתיות השקליות והצמודות למדד לתקופה של 10 שנים בתשואה של כ- 4.40% וכ- 2.37% לעומת כ- 4.90% וכ- 2.76% בסוף השבוע שעבר. עליות השערים החדות באלה הראשונות צמצמו בשיעור ניכר את פער התשואות בינן לבין אגרות החוב האמריקאיות לטווח של 10 שנים. כיום עומד פער זה על כ- 1.7% לעומת כ- 2.15% בסוף השבוע שעבר.

פרמיית הסיכון של מדינת ישראל בחו"ל הנמדדת ע"י מרווח ה- CDS ל- 5 שנים עלתה בשיעור חד מזה שנרשם במדינות בעלות דרוג אשראי דומה לזה של ישראל, לרמה של כ- 253 נ.ב., לעומת כ- 213 נ.ב. בסוף השבוע שעבר. עליה זו נבעה כנראה בשל חוסר הוודאות בנוגע להשלכות מהלכו של בנק ישראל על השוק בטווח הארוך.

להערכתם, למשקיעים המחפשים כיום תשואות אטרקטיביות בשוק אגרות החוב יש לקחת בחשבון כי אלו ניתנות להשגה בעבור נטילת סיכון גבוה יחסית. מהלך ירידת התשואות שחל לאחרונה באגרות הממשלתיות ובפרט באלו הארוכות הביא לעלייה משמעותית בסיכון הכרוך בהשקעה בהן. משקיעים שאינם מעוניינים להגדיל את חשיפתם לסיכון נאלצים כיום להסתפק ברמת תשואות נמוכה ביותר.

האפיק השקלי - על רקע היות שיפוע העקום השקלי עדיין חד יחסית אנו מעריכים כי ישנה עדיפות לשמירה על מח"מ בינוני-ארוך ברכיב השקלי בתיק (מח"מ של 4-7 שנים). כתוצאה מירידת התשואות החדה שנרשמה באגרות הארוכות רמת הסיכון בהן להערכתנו גבוהה יחסית.

האפיק הצמוד - למשקיעים באפיק זה קיימת עדיפות להשקעה באגרות חוב בעלות טווח בינוני (מח"מ של 5-7 שנים).

אג"ח קונצרני - בתקופה הקרובה ימשיך המסחר באפיק הקונצרני להתנהל במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים שתושפע בעיקר מהמשך ההתפתחויות בשווקים בעולם וממצבן הפיננסי של החברות המנפיקות ויכולת הגיוס שלהן. לפיכך, מעריכים בלאומי כי בחברות המאופיינות ברמת מינוף גבוהה - הסיכון עדיין גבוה. לכן אחזקה באגרות אלו אינה מתאימה כיום ללקוחות סולידיים וללקוחות שיידרשו לכספם בטווח הקצר.

על שוק המט"ח אומרים בלאומי כי "מיצוי פוטנציאל הפחתות הריבית במשק האמריקאי, יחד עם המשך חוסר הוודאות בשווקים, יתמכו בעוצמתו של הדולר".ומפרטים כי השבוע התחזק הדולר מול השקל, בדומה למגמה בעולם. מעבר למגמה העולמית היו שני גורמים מקומיים מרכזיים שתמכו אף הם בעוצמתו של הדולר: הראשון הוא העובדה שמדד המחירים לצרכן היה שלילי זו הפעם השלישית ברציפות, דבר המאפשר לבנק המרכזי להמשיך במדיניותו המוניטרית המרחיבה. בתוך כך, צפוי בנק ישראל להפחית את הריבית המוניטרית המקומית ב- 0.5%-0.25% בתחילת השבוע הבא.

הגורם השני הוא הודעת בנק ישראל, כאמור, בדבר רכישת אג"ח ממשלתי מסוגים שונים ולטווחים שונים לפדיון. מהלך זה שמוריד את התשואות לאורך העקום, יקטין בהמשך את האטרקטיביות של האגרות בעיני המשקיעים הזרים. כמו כן המהלך גורם להגדלת כמות השקלים במשק.

השבוע חצה הדולר, במהלך המסחר, את רמת ה- 4.15 שקלים לדולר, רמה בה לא שהה מאז אוגוסט 2007. התחזקותו של הדולר בעולם השבוע נבעה מעליית מפלס החששות בקרב המשקיעים עקב הספקות לגבי מידת יעילותה של תוכנית החילוץ החדשה שהציג שר האוצר האמריקאי בשבוע שעבר. גם הודעת סוכנות הדירוג מודי'ס כי היא עשויה להוריד את דירוגם של מספר בנקים הפועלים במזרח אירופה, לא הרגיעה את חששות המשקיעים ותרמה לעוצמת הדולר.

מגמה זו של הדולר תואמת את התנהגותו בתקופה האחרונה, לפיה בעת עלייה במפלס החששות נוטים המשקיעים להתבצר בדולר הנתפס כנכס בטוח יותר, ולהיפך. בסיכום שבועי התחזק הדולר בכ- 1.7% מול השקל ובכ- 1.4% מול האירו. הכלכלנים מעריכים כי סיום פוטנציאל הפחתת הריבית במשק האמריקאי יחזק את הדולר. כמו כן, המשך חוסר הוודאות הכלכלית בעולם וחוסר התיאבון לסיכון הנגזר מכך, ימשיכו לתמוך במטבע האמריקאי.