"300 איש פוטרו מבנק גדול"

זו כותרת! והיא בדויה אבל מאתיים מפוטרי המפעלים בגליל לא מעניינים איש בתקשורת

בערב שבת שודרה בערוץ 10 כתבה על מפעל הטקסטיל "גיבור ספורט" בקריית שמונה, שלאחר מכירתו ל"דלתא" הועבר לירדן. כתוצאה מהמעבר למקום שבו עלות הייצור נמוכה בעשרות אחוזים מישראל, עומדים להישלח לרחוב עשרות עובדים.

כל כך זול שם, עד שעובדות כמו יפעת לוי, שרואיינה בכתבה, סיפרה שלמרות שלאחר תשע שנות עבודה במפעל היא מרוויחה רק 2500 שקלים (שכר שהיא מתביישת בו, לדבריה - יפעת, מי שצריך להתבייש הם אלו שמשלמים לך שכר כזה ולא את), היא עדיין רוצה מאוד להמשיך ולעבוד שם.

היצע המשרות הפנויות באזור קריית שמונה מוגבל, ומכאן, אפשר להסיק שרוב המפוטרים עומדים לבלות בשנים הקרובות זמן רב בלשכות התעסוקה והרווחה.

גליל דליל

הסיפור של גיבור ספורט מתווסף לסיפור סגירתו של מפעל ויטה פרי הגליל מהשבוע שעובדיו עומדים להתחרות בעמיתיהם מקרית שמונה על אותו היצע דליל של משרות.

יש להדגיש כי שני המפעלים נסגרים לא כתוצאה מהמשבר הכלכלי הנוכחי, אלא בעיקר בשל השינוי בהקצאת המשאבים בעולם, הווה אומר, העתקת המפעלים למדינות בהן הייצור זול.

איך יתכן שמאות אנשים עומדים להיזרק לרחוב והאדישות בשיאה? איפה שר התמ"ת, איפה שר הרווחה? הלו? מישהו שומע?

האם היתה אדישות כזו אם בנק הפועלים, היה מפטר מאתיים עובדים? הלא אז הכותרות בעיתונים היו עוסקות רק בזה, מהדורות החדשות בערוצי השידור היו פותחות בסיקור הפיטורים, וסיפוריהם של המפוטרים המבוגרים היו מרוחים על פני שערים במוספי השבת.

שר התמ"ת - תעשיין בדימוס

ערב תחילת כהונתה של הממשלה החדשה, אולי הגיע העת לשינוי. ראשית, מן הראוי ששר התמ"ת הבא יהיה אישיות בעלת ניסיון מהמגזר התעשייתי. מישהו שמכיר את החומר היטב, מתמצא במגזרים השונים והוא / היא בעל/ת חזון אמיתי.

נמאס מפיגורות פוליטיות רדודות כמו שר התמ"ת האחרון שגולת הכותרת של מדיניותו העלובה הייתה "מלחמה חסרת פשרות" על העלאה של עשרים אגורות במחיר הלחם, מלחמה שהוא, כרגיל, הפסיד בה.

מנופי תעשייה

במקביל, בדומה לקרנות המנוף שעומדות להתחיל בקרוב את פעילותן בעולם הפיננסי, יש להקים קרנות מנוף להשקעה בתעשייה.

ייעודן של קרנות המנוף התעשייתיות יהיה הקמת מפעלים באותם מקומות שסובלים מאבטלה גבוהה והיצע המשרות בהן קטן מאוד. מימון הקרנות ייעשה על ידי הקצאת כספי ממשלה שימונפו על ידי המשקיעים, תוך מתן כרית ביטחון.

הקרנות תשקענה את כספן בתעשיות מתקדמות שבהן יש לישראל יתרון מובנה. מטבע הדברים, יהיו אלו מפעלי היי טק ותעשיות מתקדמות אחרות. זוהי אולי השעה הטובה ביותר לפנות לחברות ישראליות, שלהן מפעלים בחו"ל (כמו טבע, למשל) ולהציע להן הטבות ותמריצים שיגרמו להן להעתיק את מפעליהן לישראל.

התרומה שעשויה להיות לפעילות כזו לישראל היא אדירה. זו יכולה להתברר כתשובה הטובה ביותר למשבר הכלכלי ולמשבר החברתי שפוקד אותנו כעת.

אדוני ראש הממשלה המיועד, הרשה נא לי להזכירך כי המהפכות הגדולות בהיסטוריה נגרמו בשל סיבות חברתיות ועל רקע קיטוב חד בין שכבות האוכלוסייה.

אין כמו עיתות של משבר כדי לבצע שינויים דרמטיים. זה אולי הסיכוי היחיד להשיב את מעט הכבוד העצמי של יפעת לוי, חברותיה וחבריה.