עו"ד עתר לבג"ץ בדרישה יוצאת דופן: להפוך את ישראל למדינה מלוכנית חילונית מודרנית

עו"ד איתן לצקי ביקש לבטל את המשטר החוקתי הקיים בישראל ולהפוך את ישראל למדינה מלוכנית חילונית מודרנית במתכונת הקיימת באנגליה

קולות רבים נשמעו בשבועות האחרונים שקראו לשנות את שיטת הבחירות, בעקבות התוצאות הצמודות והבעייתיות בבחירות האחרונות. מי שלא רק דיבר אלא גם ניסה לעשות הוא עו"ד איתן לצקי, שימים אחדים לפני מועד הבחירות עתר לבג"ץ, בדרישה יוצאת דופן: לצקי ביקש מהשופטים, לא פחות ולא יותר, לבטל את המשטר החוקתי הקיים בישראל, ולהפוך את ישראל למדינה מלוכנית חילונית מודרנית, במתכונת הקיימת באנגליה (בג"ץ 1111/09 לצקי נ' מדינת ישראל). לעתירה צורפה בקשה לצו ביניים, הדורש לבטל או לעכב את קיום הבחירות, כדי שניתן יהיה להכריע בעתירה להחלפת המשטר בישראל.

"העתירה היא להחלפת המשטר הקונסטיטוציוני בישראל", כתב לצקי בעתירתו, "הואיל והאבות המייסדים טעו קשות בכך שעם חקיקת פקודת סדרי השלטון והמשפט ב-1948 יצרו יצור שאיננו מתאים לתנאי הארץ ולתושביה. עם ביטול המנדט הבריטי על ישראל, היה על ראש הממשלה ושר המשפטים להכריז על מדינת ישראל כמונרכיה עצמאית בדמותה ובצלמה של קודמתה לשלטון, בריטניה, שבה השלטון מבוסס על בית מלוכה כתאגיד יחיד; פרלמנט בעל שלוש מפלגות - שמרנים, לייבור וליברלים; בית הלורדים, שהוא האחראי לשפיטה. בצורה זו היה הריבון בארץ מונע את המבוקה ומבולקה השוררות בארץ, כאשר המדינה עקב מחדליה או מעשיה גורמת להתמוטטות שעשויה להביא לקריסת מדינת ישראל".

לצקי, 69, מתל-אביב, הוא עורך-דין זה 36 שנה. במקביל לעתירתו לבג"ץ, הוא הגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעת נזיקין נגד המדינה, על סכום דמיוני של טריליון שקל (א 1145/09 לצקי נ' מדינת ישראל), ולדבריו אם לא תוחלף שיטת המשטר תסוכל האפשרות שיוכל להיפרע מהמדינה, בשל המצב הכלכלי. "נראה לי שבשל כישוריי", כתב לצקי, "ביכולתי להושיע את המדינה".

שלא במפתיע, נמנעו שופטי בג"ץ מלבטל את המשטר החוקתי הקיים בישראל ולהמליך מלך בישראל, בהתאם לעתירתו של לצקי. "דין העתירה להידחות על הסף", כתבו השופטים אילה פרוקצ'יה, אליקים רובינשטיין וסלים ג'ובראן. "העתירה איננה מגלה עילה להתערבות על-ידי בית משפט זה. לעותר", הוסיפו, "פתוחה הדרך לפעול בדרכים המקובלות במשטר דמוקרטי להחלפת שיטת הממשל, ככל שיראה לנכון לעשות כן".