"כשאתה משכיר משרדים, חשוב לא להתחתן עם כל אחד"

מני פרידמן, יזם ומבעלי חברת משכיות: "בתקופה זו חשוב להיות זהירים מבחינת הלקוחות, חשוב לבדוק את האיתנות הפיננסית של מי שנכנס"

ההתעניינות בשכירות משרדים באזור הרצליה פיתוח מגיעה בימים אלה בעיקר מצד גורמים ששוכרים נכסים במחירים גבוהים יחסית באזור תל אביב, ברמה של 120 עד 130 שקל למ"ר לחודש, ויכולים למצוא בהרצליה פיתוח פתרון אקונומי ברוח התקופה, במיקום יוקרתי שקרוב לצירי התנועה, שהמחירים בו למשרדים הם 70 עד 80 שקל למ"ר לחודש. כך אומרים בחברת משכיות, שמקימה את פרויקט המשרדים והמסחר בית משכית, ברחוב משכית שבלב הרצליה פיתוח.

חברת משכיות היא בבעלות היזמים מני פרידמן ויוסי גרדוס, שהיו פעילים בעבר בנדל"ן בבלגיה, והיא הוקמה ב-2006 לצורך הפרויקט. הבניין יהיה בנוי מקומת מסחר בת 1,700 מ"ר, ומעליה עוד 4-5 קומות משרדים בהיקף של 9,000 מ"ר. כן יכלול המתחם שלושה מפלסי חניה עם 375 מקומות חניה ושטחי אחסון בשטח 1,500 מ"ר. הפרויקט, שקיבל היתר בנייה לפני כשנה, מצוי בשלב בניית השלד, ועלותו נאמדת בכ-100 מיליון שקל, כולל מרכיב הקרקע. קומת המסחר אמורה להתאכלס באפריל.

בינתיים נחתמה בפרויקט עיסקה להשכרת שטח של 550 מ"ר בקומת המסחר לקבוצת קרסו, יבואנית הרכבים, שתפתח שם את חנות הדגל של מותג היוקרה מבית ניסאן, INFINITY. גם רשת מוצרי החשמל א.ל.מ שכרה שטח של כ-300 מ"ר בקומת המסחר. שתי החברות שכרו לחמש שנים עם אופציה לחמש שנים נוספות.

פרידמן מציין כי החברה מנהלת בתקופה זו מספר מגעים עם שוכרים פוטנציאליים, אבל "בתקופה זו חשוב להיות זהירים מבחינת הלקוחות, חשוב לבדוק את האיתנות הפיננסית של מי שנכנס".

גלובס: איזה שוכרים לא נראה פה?

פרידמן: "הלקוחות בפרויקט צריכים להיות סולידיים, יציבים, כאלה שניתן להאמין בתוכנית העסקית שלהם ושתהיה סינרגיה לבניין הזה. חשוב בתקופה הזו לא להתחתן עם כל אחד. כבר הצטרפו לפרויקט שניים שמעוניינים לשווק מותגים יוקרתיים באמצעות הבניין, ונרצה לשמר את הקו כך שגם המצטרפים הבאים יהיו מהפלח הגבוה והיציב של השוק. יש מספר רשתות שרצו להתקשר איתנו ולא הסכמנו, כי לא חשבנו שהם הולמים את המקום".

מה מצב מחירי ההשכרה בהרצליה פיתוח ועד כמה הם ירדו בצל המשבר?

"בהרצליה פיתוח דמי השכירות למשרדים הם בסביבות 70-80 שקל למ"ר, ובמסחרי 160-170 שקל למ"ר. בתחום המסחרי אנחנו רואים שמירה על רמת המחירים שהיתה, ואפילו מעט עלייה. אנחנו עדים לביקוש ער בצד השטחים המסחריים. השטחים המשרדיים ישווקו רק בעוד שלושה חודשים".

באזור יש פרויקטים רבים של גורמים אחרים, כמו גב ים, אחים עופר ומבני תעשייה. האזור לא מיצה את עצמו?

"באזור יש נכון להיום כ-525 אלף מ"ר בנויים או בתהליך בנייה. במתחם הבורסה ברמת גן יש פי שניים בקירוב. לפי תוכנית הר/1900 אמורים להתווסף עוד כ-125 אלף מ"ר נוספים. מתוך השטחים היום, 80% הם משרדים וכ-20% הן חנויות. מתוך החנויות 60% הם מסעדות, ברים ובתי קפה.

"האזור הזה, להבדיל מרמת החי"ל והבורסה ברמת גן, יותר מתאפיין בפיוז'ן. יש בו שילוב מאוזן של משרדים ושירותים כבתי קפה, מסעדות, בנקים וחנויות. היתרון של האזור הזה הוא שכשאתה במשרד, ביום העבודה, אתה יכול לשלב בילוי ועסקים. לשם השוואה, במתחם הבורסה הגדול יש רק שלושה ארבעה בתי קפה. אזור הרצליה פיתוח חי 24 שעות ביממה, נשאר בלילה חי ותוסס, וחשוב לאנשים שמשכירים פה שיום העסקים לא נגמר בשש בערב. עבודות שנעשו במחלף הסירה ובמחלף גלילות פתרו חלק מהותי מבעיות התחבורה שהיו בעבר. רמת המחירים באזור עלתה מאז 2006 מרמה של 45 שקל למ"ר לרמה של 70-80, ועדיין לא הגיעה לרמת המחירים שהיתה באזור בשיא של שנת 2000. עדיין האזור זול מתל אביב ומאזור הבורסה בקרוב ל-30%, למרות שרמת השירותים שמציעה הרצליה פיתוח גבוהה בהרבה".