בוחנים בשבע עיניים: חלוקת דלק נדל"ן כדיבידנד בעין מתעכבת בשל המו"מ עם הבנקים

יותר מארבעה חודשים מאז הודיעה קבוצת דלק על ביצוע המהלך שנועד להקל על מצבת החובות שלה, הוא עדיין לא יצא לפועל ; לפי הסכם הליווי עם הבנקים הם צריכים לאשר את ההלוואות שניתנו לחברה, אך בשל המצב הקשה בשוק הם מבקשים לדון מחדש בביטחונות בחלק מהמקרים

לפני ארבעה וחצי חודשים הפתיעה קבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, את שוק ההון, כשהודיעה כי תחלק את מניות דלק נדל"ן כדיבידנד בעין. דירקטוריון דלק אישר את המהלך בסוף אוקטובר אשתקד, אולם עד היום הוא לא יצא לפועל. כעת נודע ל"גלובס" כי העיכוב נובע ממשא ומתן בעניין, שמקיימת קבוצת דלק עם הבנקים.

לפי הסכם הליווי עם הבנקים, אם חל שינוי בשליטה בדלק נדל"ן, הם צריכים לאשרר מחדש את כל ההלוואות שנתנו לחברה. לכן, אם הבנקים יחליטו שלא לאשר כל אחת מההלוואות, הרי שלפחות תיאורטית הם יכול לדרוש פירעון מיידי שלהן.

אם היה מדובר בתקופה רגועה בשווקים סביר להניח שהבנקים היו מאשרים בקלות את כל ההלוואות, וההליך היה נתפס כטכני בלבד. אולם מכיוון שהתקופה הנוכחית מתאפיינת כידוע במשבר אשראי ונדל"ן בעולם כולו, הבנקים לא ממהרים לאשר מחדש את ההלוואות. בחלק המקרים, במיוחד באלה שבהם שווי הנכסים המשועבדים ירד דרמטית במשבר, הם דנים מחדש בביטחונות ובאפשרות לשפרם.

בנוסף, במקרים שבהם קבוצת דלק הייתה ערבה להלוואות, כעת אמורה הערבות לעבור ישירות לתשובה, ולכן גם כאן בוחנים הבנקים את הנושא.

גילוי הגז הקטין את הלחץ

משמעות המהלך של חלוקת מניות דלק נדל"ן כדיבידנד בעין היא שבעלי המניות של קבוצת דלק, ובראשם תשובה, יחזיקו בדלק נדל"ן ישירות, כך שאם וכאשר יושלם המהלך, יחזיק תשובה ישירות בכ-50% ממניות החברה.

מבחינת קבוצת דלק עצמה היתרון במהלך הוא שהיא לא תצטרך לשאת באחריות כלפי מצבת החובות הכבדה של דלק נדל"ן, שהיקפה נכון לסוף הרבעון השלישי עומד על 21.7 מיליארד שקל.

השלמת המהלך צפויה לשפר את המבנה הפיננסי של הקבוצה. נכון לסוף הרבעון השלישי עמדו החובות של החברה, לטווח קצר וארוך, על 75.3 מיליארד שקל, מתוכם קרוב ל-22 מיליארד שקל הם החובות של דלק נדל"ן.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי יציאה של דלק נדל"ן מקבוצת דלק לא תשנה את מצב האשראי הבנקאי של הקבוצה, שכן דלק נדל"ן וקבוצת דלק עדיין נכללות בקבוצת הלווים של תשובה.

מלבד החובות הגבוהים של דלק נדל"ן, לחברה, בניהולו של איליק רוז'נסקי יש גם חשיפה גבוהה לשוק הנדל"ן בבריטניה, שסובל ממשבר עמוק. אולם למרות הבעיות עימן מתמודדת דלק נדל"ן, בשוק ההון מעריכים כי כיום המוטיבציה של קבוצת דלק לחלק את מניות החברה כדיבידנד כבר נמוכה יותר ממה שהייתה עם פרסום ההחלטה.

"לפני ארבעה חודשים הלחץ על קבוצת דלק היה גדול יותר", אומר גורם בשוק ההון. "המשבר היה בשיאו, תשואות האג"ח של דלק נדל"ן הרקיעו, והחברה נחשבה למשקולת כבדה מאוד על קבוצת דלק. אולם גילוי הגז בקידוח תמר, שצפוי להניב הכנסות של מיליארדי דולרים שינה את מאזן הכוחות. הגילוי הקטין דרמטית את החששות מפניי היציבות של הקבוצה, ומצבה אחריו הרבה יותר טוב. הדבר מתבטא גם במחיר המניה שעלה מתחילת השנה ב-145%, וגם בתשואות האג"ח של הקבוצה שהן כיום חד ספרתיות", הוא מוסיף.

יחד עם זאת, ולמרות ההערכות בנושא בשוק ההון בנושא, בקבוצת דלק עדיין נחושים להביא לידי סיום מוצלח את השיחות עם הבנקים ולהשלים את המהלך, כאשר המטרה היא לסיים אותו תוך מספר שבועות.

חלוקת הדיבידנד טומנת בחובה גם סוגיות טכניות רבות, ביניהן סוגיות בתחום המיסוי ואישורים של הבנקים. השלמת המהלך, אם תצליח, עשויה לשמש בעתיד כמקרה לדוגמה מבחינת חברות אחרות בשוק ההון, שמתמודדות עם חברות בנות בעלות חובות כבדים, ועשויות לראות במהלך של קבוצת דלק פתרון מתאים גם מבחינתן.