"דרישות ההון מחברות הביטוח יוחמרו בשנים הקרובות - אפשר לשכוח מדיבידנדים"

כלכלני לידר שוקי הון מעריכים כי הגדלת הדרישות ב-30%-50% תביא להמשך גיוסים מצד החברות ; מאמינים שהחברות הגדולות יסתדרו כרגע ללא גיוסים או הזרמות, אך ב-2009 המצב עשוי להשתנות מבחינת כלל פיננסים, הפניקס ומנורה מבטחים

"לאחרונה, עמידה בדרישות ההון העצמי מינימלי הפכה למשימה לא פשוטה עבור מרבית חברות הביטוח", אומרים בלידר שוקי הון. לפיכך, "ישנו חשש מהצורך בגיוסים גדולים מצד החברות, מה שמגדיל את המינוף שלהן ואת מידת הסיכון ומשפיע לשלילה על שוויין", טוענים סמנכ"ל המחקר בלידר, אלון גלזר, והאנליסטית לנה איצקוב, בסקירה שפרסמו בנושא ההון העצמי של חברות הביטוח. מהסקירה עולה שחברות הביטוח הגדולות צפויות שלא לחלק דיבידנים בטווח הקצר, ובטווח הארוך ישלמו דיבידנדים בהיקף נמוך, אם בכלל.

על פי הסקירה, "בשנים הקרובות, דרישת ההון המינימלי של חברות הביטוח צפויה לעלות בכ-30%-50%, ובמידה ששוק ההון ימשיך להפגין חולשה, החברות עלולות להתקשות בעמידה בדרישות ההון הנוכחיות", עוד טרם ההגדלה הצפויה. בהתייחס לסוגיה בטווח הקצר, לדברי השניים "התלות בשוק ההון דרמטית. בשוק טוב, חברות הביטוח יוכלו לנשום לרווחה, אך בשוק הון רע הן עלולות להיכנס לבעיית הון אמיתית". המשמעות היא, שמבחינת המשקיעים בחברות האחזקה של חברות הביטוח הגדולות, "דיבידנדים לא צפויים בתקופה הקרובה". בטווח הארוך, מציינים בלידר שוקי הון, הגידול הניכר הצפוי בדרישות ההון יתבטא ב"המשך גיוסים ותשלומי דיבידנדים נמוכים, גם אם שוק ההון יתאושש".

גלזר ואיצקוב מזהים שתי מגמות מנוגדות, המגדילות בשיעור ניכר את הצורך של חברות הביטוח להגדיל את הונן הנדרש. האחת היא שחיקה בהון העצמי הראשוני על ההפסדים שהן רושמות בפעילותן ב-2008, שכפועל יוצא גם מקטינה את ההון המשני שביכולתן לנצל לצורך חישוב ההון הנדרש מהן. השנייה הינה הרגולציה, הפועלת להגדלתו בשיעורים ניכרים בשנים הקרובות.

השניים צופים כי חברות הביטוח יציגו ברבעון הרביעי של 2008 ירידה משמעותית בהון העצמי. עם זאת, בלידר שוקי הון מציינים כי "אין חשש ליציבות חברות הביטוח", וכי "בשלב זה אין כל סכנה מבחינת חברות האחזקה הגדולות בתחום הביטוח, אולם ברור כי הסיכון בהן יותר גדול מאשר בפעילויות הביטוח". נציין, כי חברות האחזקה של חברות הביטוח הן החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה, אשר אינן כפופות לרגולציה קפדנית בדומה לחברות הביטוח שבבעלותן.

מגדל במצב הכי טוב

לדברי גלזר ואיצקוב, מגדל נמצאת במצב הטוב ביותר מבין כל חברות הביטוח, מכיוון שיש לה עודף הון ראשוני משמעותי (נכון לסוף הרבעון השלישי), ללא שהיא גייסה הון משני. עובדה זו תאפשר לחברה, אם תרצה, לגייס מיידית הון משני בהיקף של לפחות 1.25 מיליארד שקל, כשלהערכת לידר, "לא תהיה למגדל בעיה לגייס הון במחירים טובים".

לגבי הראל, מעריכים בלידר כי היא "תעמוד בדרישות ההון לרבעון הרביעי ללא הזרמה נוספת של הון", כאשר לגבי 2009 ההערכה היא ש"הראל לא תזדקק לגיוס בהיקף משמעותי בחברת האחזקות, כדי לעבות את ההון העצמי, אלא במידה ש-2009 תיראה כמו אוקטובר ונובמבר 2008".

במנורה מבטחים המצב שונה, ומסובך יותר, לאחר שמיצתה את היכולת שלה לגייס הון משני ללא גיוס הון ראשוני נוסף. ואולם, "בשורה התחתונה מצבה של מנורה סביר, ואנו מעריכים כי תעמוד בדרישות המינימום ברבעון הרביעי ללא גיוס נוסף", אומרים בלידר. עם זאת, יתכן שמנורה מבטחים אחזקות תידרש להזרים הון לחברת הביטוח. לגבי 2009, מציינים האנליסטים כי "אם תהיה זו שנה קשה במיוחד, ככל הנראה יהיה צורך בגיוס הון בחברת האחזקות".

בהתייחס לקבוצת הפניקס, מזכירים האנליסטים את עסקת אקסלנס, ומציינים שאחזקות הקבוצה בבית ההשקעות הינן תחת חברת האחזקות הציבורית ולא תחת הפניקס ביטוח, כך שהעסקה אינה רלוונטית לדרישות ההון מחברת הביטוח. עם זאת, "הקצאת משאבים למימון הרכישה, שהיקפה יסתכם בכ-500-600 מיליון שקל, צפויה לדלל את המשאבים לצורך חיזוק הון פוטנציאלי בחברת הביטוח". ואולם, בלידר שוקי הון מאמינים כי לחברת האחזקות של הפניקס "יש מזומנים בהיקף שאמור להספיק לתשלום עבור העסקה (לרכישת אחזקות רוני בירם וגיל דויטש באקסלנס, ר.ש.)", הגם שזו "ככל הנראה תחסל את המזומנים בחברת האחזקות". בכל מקרה, לדעת האנליסטים לא מן הנמנע שב-2009 נראה גיוס בקבוצת הפניקס.

גלזר ואיצקוב מעריכים בהתייחס לכלל ביטוח, כי "למרות שהרבעון הרביעי צפוי להיות קשה, החברה תעמוד בדרישות ההון העצמי המינימלי". אם 2009 תהיה שנה קשה, אז כבר "תיאלץ כלל לבצע גיוסים בהיקף משמעותי בחברת האחזקות".