יום תנודתי הסתיים במגמה מעורבת בבורסה של ת"א: מדד הבנקים איבד 1%; ישראמקו התממשה ב-5.7%

המעו"ף עלה ב-0.1% ומדד הנדל"ן איבד 0.5% ; פרטנר איבדה 2.7% ; טבע עלתה ב-1.2% ; מכתשים אגן הוסיפה 3.5% ; מניות "תמר 1" התממשו: קבוצת דלק ב-5.1%, דלק אנרגיה ב-3.7% ואבנר ב-2%

לאחר יום תנודתי בו נסחרו המדדים המובילים בבורסה של תל אביב גם בטריטוריה החיובית וגם בשלילית, נחתם המסחר במגמה מעורבת ויציבה. הבורסה שפתחה בעליות על רקע הידיעות שהגיעו מעבר לים ביחס לאפשרות להלאמה חלקית של סיטיגרופ, עברה להיסחר בירידות שערים, בתגובה לפרסום נתוני התמ"ג של ישראל שהצביע על התכווצות כלכלת ישראל ברבעון הרביעי, בשיעור של 0.5%. ברקע, גם המגמה המעורבת שנעלה את המסחר בבורסות באסיה, עליות השערים שנרשמות בבורסות באירופה, והצפי לפתיחה חיובית בוול סטריט.

בסיום המסחר בלט מדד הבנקים בירידה של 1% ואילו מדד המע"וף הצליח בדקות האחרונות של המסחר לחזור לטריטוריה החיובית ולסיים בעלייה של 0.1%. בין מניות המעו"ף בלטו לחיוב מניות בז"ן ושטראוס ומהכיוון השני משכו מטה מניות פרטנר וסלקום. מדדי האג"ח הקונצרניות הוסיפו לרשום ירידות שערים - מדדי התל בונד איבדו 0.3%-0.6% בהובלת התל בונד 40.

מדד מניות הנדל"ן שבמהלך היום ירד בקרוב ל-2.5% איבד בסיום 0.5% לאחר שרשות ני"ע הודיעה כי היא מרחיבה את חובות הדיווח על נדל"ן להשקעה: החברות נדרשות לתת גילוי לתשואת הנכס ביחס לשוויו ההוגן. הרשות תחייב את חברות הנדל"ן בפרסום מידע שיסייע בהבנת המגמות והשינויים שחלו בשווי ההוגן של הנכס. החברות ימסרו פרטים על המתודולוגיה לפיה בוצעה הערכת השווי ופרמטרים עיקריים אשר שימשו בהערכה זו.

לאחר נתוני הצמיחה, המשקיעים באחד-העם ממתינים היום להודעתו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בה יפרסם את הריבית לחודש מארס. הקונצנסוס בקרב הכלכלנים בשוק ההון הוא כי הנגיד סטנלי פישר, יחליט על הפחתה חדה של 0.5%-0.75%, מרמה של 1% בלבד לרמה של 0.25%-0.5%. יש שיגידו כי השוק כבר גילם את ההפחתה הצפויה של של הריבית, בהתחשב בכך שנשק הריבית של הנגיד הולך ומתקצר.

עם זאת, הנגיד פיזר את הערפל לגבי מדיניותו המוניטרית באומרו כי "כאשר הריבית תגיע ל-0%, ייתכן כי בנק ישראל יפסיק עם סטריליזציה". פישר כבר מצהיר בבירור כי הכיוון של ריבית בנק ישראל הינה אפס, וההכרזה על התוכנית לרכישת אג''ח ממשלתיות כבר בישרה כי הנגיד הכניס לשימוש כלי מוניטרי משמעותי נוסף, כי הכלי הקונבנציונלי (ריבית) בדרך להיגמר.

ומעבר לים הגיעה הבוקר ידיעה מה"וול סטריט ג'ורנל", שהתממשותה עלולה להגדיל את הגירעון האמריקני התופח. עפ"י הידיעה, סיטיגרופ מנהל מגעים עם הממשל הפדראלי להלאמה חלקית בשיעור 40%. גם עבור המשקיעים לא מדובר בחדשות טובות: בעלי המניות בסיטיגרופ יראו כיצד שיעור אחזקתם בקבוצה הפיננסית מדולל.

ההערכות השונות ביחס למצב המערכת הבנקאית המקומית הביאו היום את מנהל מח' המחקר בכלל פיננסים, יובל בן זאב, להגיב לבשורת האיוב של UBS משבוע שעבר: "להערכתנו, לא נראה הלאמת בנקים בישראל". בן זאב אומר כי המערכת הבנקאית בישראל מאופיינת בבנקאות מסורתית והלימות הון מספקת ורואה "סיכוי קלוש למהלך דרמטי של הזרמת הון" , בן זאב משבח את המרכיב הנמוך של הנכסים הרעילים במאזני הבנקים.

המיתון כבר כאן: התמ"ג הישראלי ירד ב-0.5% ברבעון הרביעי

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה היום כי התוצר המקומי הגולמי (התמ''ג) הישראלי ירד ברבעון הרביעי של 2008 ב-0.5%, לאחר עלייה של 0.9% ברבעון השלישי ועלייה של 3.2% ברבעון השני. כתוצאה מכך ניתן להסיק כי המשק נמצא כעת במיתון. זאת לנוכח העובדה שנרשמה הרעה משמעותית בכל הפרמטרים המאקרו-כלכלים מאז סוף 2008, וכן כי גם ברבעון הראשון של 2009 צפויה להירשם צמיחה שלילית. לפי ההגדרה המקובלת מיתון מוגדר כשני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית.

עוד עולה מהנתונים, כי התמ"ג, במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות, עלה במחצית השנייה של שנת 2008 כולה ב-1.1% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 4.8% במחצית הראשונה ועלייה של 6% במחצית השנייה של שנת 2007. המיתון משתקף בכל מנועי הצמיחה. הצריכה הפרטית ירדה במחצית השנייה של 2008 ב-1.1% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 4.8% במחצית הראשונה.

עוד בזירת המאקרו - היום צפוי להיערך באוצר מכרז להנפקת אג"ח ממשלתיות.

נתניהו: "אנחנו עומדים בפני משבר כלכלי שלא ידענו שנים רבות"

"אנחנו עומדים בפני משבר כלכלי שלא ידענו שנים רבות. זהו משבר מקיף ועמוק ונצטרך לעשות צעדים, להציל פרנסה של רבבות משפחות ולהבטיח את עתידם הכלכלי של אזרחי ישראל. לא נצליח לעצור את זה יותר מדי. אני מניח שתהיה הידרדרות עד שנצליח לסובב את כיוון הכלכלה". כך אמר היום בנימין נתניהו, יו"ר הליכוד ומי שמיועד לעמוד בראש הממשלה הבאה.

"המצב מחייב שילוב כוחות וצעדים יצירתיים בתחום הכלכלי וחזית רחבה בכנסת", המשיך יו"ר הליכוד. "מעולם לא היתה שעת חירום כזו, אולי חוץ ממלחמת העצמאות, והיא מחייבת התנהגות אחרת. היא מחייבת לזנוח את הפוליטיקה השגרתית ולשים בצד את כל השיקולים הפרסונליים והפוליטים הרגילים, שאולי היו לגיטימיים בזמן אחר. עכשיו צריך לשלב את הכוחות". אמר.

גאון בית השקעות: "התבטאויות בכירי האוצר אינן מוסיפות שום דבר טוב למשק"

צחי ליבוביץ', מנהל תחום ניהול תיקים בגאון בית השקעות, מסר כי "הבורסה מתחזקת היום לאור העליות באירופה, כשברקע ישנם דיווחים על הלאמה חלקית של סיטיגרופ. בניגוד להלאמה רגילה, בה נמחק שווי המניות ורק הפיקדונות והאג"ח של הבנק ניצלים, בהלאמה חלקית שומרים על ערך מסוים עבור בעלי המניות וערכן יכול לעלות בעתיד לאחר שהבנק יתאושש. חשוב לזכור שהחששות מהלאמה מלאה של סיטי כבר היו מגולמים בשוק, אך במידה ויצופו חששות להלאמת בנקים אחרים בעולם - השווקים הפיננסים יגיבו בירידות חדות.

בזירה המקומית, עדיין מהדהדת הביקורת של בכירי האוצר כלפי פישר, וזאת בשל הבחירות וחילופי השלטון, שכן פישר קשור באופן הדוק לבנימין נתניהו (אשר מינה אותו לנגיד בנק ישראל) ואילו חלק מבכירי האוצר הם אנשים של אהוד אולמרט, ולכן הם חוששים כי נתניהו יסיים את תפקידם עם הרכבת הממשלה החדשה. "השיתוק של האוצר בטיפול במיתון, לחץ הבכירים והתבטאויותיהם האחרונות אינם מוסיפים שום דבר טוב למשק, בלשון המעטה". אומר ליבוביץ'.

בסיום המסחר בבורסה בת"א עלו מדד המעו"ף ות"א-100 ב-0.1% ומדד התל-טק טיפס ב-0.2%, מדד הבנקים בלט לשלילה בירידה של 1%.

מניות בכותרות

טבע נסחרה על רקע התגובות האוהדות של בתי ההשקעות לגבי תחזיותיה ל-2009 ול-2010, וכן על רקע הודעתה של חברת OSI כי בכוונתה לפנות ל-FDA כדי למנוע אישור אוטומטי של האתגור של טבע את הפנטנט שלה לתרופה למלחמה בסרטן Tarceva.

כי"ל והחברה לישראל נסחרו על רקע עליות השערים שרשמו מניות הדשנים, פוטאש, אגריום ומוזאיק, בוול סטריט.

חברת בז"ן , הנמנית עם קבוצת החברה לישראל, הודיעה הבוקר לבורסה, כי היא עשויה להציג הפסד שנתי ב-2008, בסך 125 מיליון דולר, כתוצאה מירידת ערך המלאי הבסיסי, וירידת מחירי הנפט בתקופה.

פרטנר הציגה שיא בהכנסות השנתיות: עלו ב-3.5% ל-6.3 מיליארד שקל. דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בהיקף 217 מיליון שקל. הכנסותיה ברבעון הרביעי ירדו ב-4% ל-1.6 מיליארד שקל, הצפי היה לירידה של 20.2% בהכנסות בנטרול השפעת ביטול הפרשת המס ברבעון הרביעי הרווח הנקי עלה ב-4.3% ברבעון הרביעי הצטרפו עוד 16 אלף מנויים לחברה

"אין שום דבר בקידוחים שבפורטפוליו שלנו שמזכיר את "תמר". עשינו כבר פרויקטים גדולים בתחום הגז הטבעי, אבל אין ספק שזה הפרויקט הגדול והמשמעותי ביותר" - כך אמר היום צ'ארלס ("צ'אק") דיווידסון, מנכ"ל נובל אנרג'י, השותפה האמריקנית בקידוח "תמר 1", שבו משתתפות החברות הישראליות דלק קידוחים , דלק אנרגיה מקבוצת דלק , ישראמקו ואבנר . דיווידסון הוסיף: "אנחנו אוהבים לקדוח, וזה הדבר שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב. אנחנו מקווים שיהיו הצלחות נוספות מלבד תמר 1, ושתהיה לנו בישראל הצלחה כמו במקומות אחרים בעולם".

איתוראן דיווחה היום כי רשמה ברבעון הרביעי הכנסות פרו-פורמה של 29.4 מיליון דולר, ירידה קלה לעומת הכנסות של 29.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הסתכם ברבעון ב-5.9 מיליון דולר, עלייה של כ-60% לעומת רווח נקי של 3.7 מיליון דולר עליו דיווחה אשתקד. הרווח למניה הסתכם ב-28 סנט, לעומת 16 סנט אשתקד.

עוד מניה שמרכזת ענין רב מאד בימים האחרונים היא זו של עשות , שעל רקע שתי עסקאות מהותיות כבר זינקה ביותר מפי 10 מתחילת השנה. כעת היא נסחרת במכפיל של 1.85 על ההון העצמי שלה נכון לסוף ספטמבר אשתקד.

אי.די.בי פיתוח העלתה את מחיר המניה בהצעת הרכש שלה בפעם השנייה, הפעם ל-41 שקל. מועד ההיענות האחרון להצעה נשאר יום חמישי הקרוב, והעלאת המחיר נעשית אחרי שהמניה חצתה את המחיר הקודם - 36 שקל. נכון לשער הפתיחה היום, המחיר החדש מגלם פרמיה של 7.1% על מחיר המניה.

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן אישרה את המיזוג בין קניון גבעתיים לקבוצת קניוני עזריאלי, כך נודע ל"גלובס". בכך למעשה נסללה הדרך להשלמת עסקת רכישת הקניון בין חברת נכסים ובנין וכלל ביטוח שבשליטת אי.די.בי לבין קבוצת קניוני עזריאלי שבבעלות דוד עזריאלי. התמורה בעסקה הינה 795 מיליון שקל.

ל"גלובס" נודע שהעובדה כי עד היום המהלך המפתיע של קבוצת דלק , לחלוקת מניות דלק נדל"ן כדיבידנד בעין, לא יצא לפועל - נובע ממשא ומתן בעניין, שמקיימת קבוצת דלק עם הבנקים. לפי הסכם הליווי עם הבנקים, אם חל שינוי בשליטה בדלק נדל"ן, הם צריכים לאשרר מחדש את כל ההלוואות שנתנו לחברה. לכן, אם הבנקים יחליטו שלא לאשר כל אחת מההלוואות, הרי שלפחות תיאורטית הם יכול לדרוש פירעון מיידי שלהן.

אלקטרה נדל"ן , בניהולו של שלמה שרף, חתמה על הסכם עקרונות למכירת מלוא זכויותיה ב-3 נכסים בישראל לחברת אמות השקעות . התמורה בגין הנכסים צפויה להסתכם בכ-288 מיליון שקל.

ויטה-פרי הגליל שיגרה הבוקר מספר הודעות לבורסה. המפעל של החברה הבת, פרי הגליל, יושבת היום (ב'). המפעל מושבת בהשבתת מגן בשל החלטת העובדים לשבות. העילה לשביתת העובדים: "מצבה המשפטי של החברה הבת", לשון ההודעה לבורסה, לאור הבקשה שהוגשה אמש לביהמ"ש בחיפה. בתוך כך, אתמול בלילה הודיעה החברה הבת פרי גליל, כי נזק רב נגרם לאוהל אחסון סחורה שבשטחה. הנזק נגרם לכ-250 משטחי תירס שאוחסנו באוהל. הסחורה העוברה למחסן מקורה, אך היקף הנזק טרם הוערך. בתוך כך, הושבת אוהל האחסון.

מניית חברת התוכנה טופ אימג' אמנם איבדה 70% מערכה בשנה האחרונה, אבל יש גם מי שמאמין בה. מנכ"ל החברה, עידו שכטר, דיווח בסוף השבוע לרשות ניירות הערך בארה"ב (ה-SEC), כי הפך לבעל עניין עם 6.5% ממניות החברה בבעלותו. יומיים לפניו דיווח ל-SEC בעל עניין אחר - יצחק נקר, יו"ר החברה, אחד ממייסדיה ומי שכיהן כמנכ"ל מהקמתה ועד תחילת העשור, כי הפך לבעל עניין עם אחזקה של 18.4% מהמניות.

אג"ח בכותרות

גזית גלוב ביצעה רכישה עצמית של אג"ח מסדרה א' ו-ד' ב-1.39 מיליון שקל.

נאמן האג"ח של דויסבורג, רו"ח יוסי רזניק, שלח ביום חמישי מכתב להנהלת החברה, בדרישה שתעביר לחשבון נאמנות את תשלום הריבית הקרוב - כך נודע ל"גלובס". חברת הנדל"ן, שבשליטת דויד המלבורגר, חייבת כ-60 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, אך עלולה להיתקל בקושי לעמוד בכך. האג"ח נסחרות בתשואת זבל של 412%.

אנגל אירופה טוענת שלאנגל משאבים יש את ההון לפרוע את הלוואת הבעלים. זאת, בתגובה למכתב של מחזיק באג"ח ג' של אנגל אירופה, שטוען שפרעון הלוואת הבעלים אמורה לשמש מקור לתשלום הריבית על האג"ח.