הכשרת היישוב ובנק הפועלים מזרימים ל"מעריב" 87 מיליון שקל; נמרודי: "השאלה הקיומית של 'מעריב' אינה קיימת עוד"

ההנהלה מעריכה כי העיתון יעבור לאיזון תפעולי במהלך 6 החודשים הראשונים של 2009 ; העיתון יקצץ 6 מיליון שקל מתקציבו החודשי ; שכר העובדים יקוצץ בשיעורים של 5%-20% ; 5% מהמניות יוענקו כאופציות לעובדים

חבל הצלה ל"מעריב"? הכשרת היישוב ובנק הפועלים מזרימים ל"מעריב " 87 מיליון שקל, תוך הבטחה לקיצוץ של 6 מיליון שקל בתקציב החודשי של העיתון. 5% ממניות "מעריב" יוענקו כאופציות לעובדי העיתון.

הכשרת היישוב תזרים ל"מעריב" כ-37 מיליון שקל, ואילו בנק הפועלים יזרים כ-50 מיליון שקל. הבנק כבר העביר ל"מעריב" 15 מיליון שקל מתוך הסכום.

נכון לסוף הרבעון השלישי אשתקד היה היקף החוב של "מעריב" לבנקים ובעלי האג"ח כ-230 מיליון שקל, כשבנק הפועלים הוא הנושה העיקרי של החברה.

הזרמת הכספים תיעשה בשני שלבים. בשלב הראשון יעביר הבנק 38 מיליון שקל (מתוכם כאמור כבר הועברו 15 מיליון), והכשרת היישוב תעביר 25 מיליון. בשלב שני יעבירו שני הגופים עוד 12 מיליון שקל כל אחד. התנאים לקבלת הכסף הם בין השאר יישום תכנית התייעלות שתביא לקיצוץ בהוצאות, והגדלת הביטחונות לבנק הפועלים.

על רקע הודעת "מעריב", זינקו היום (ג') אגרות החוב של החברה בכ-8%. אולם גם לאחר העלייה החדה, תשואות האג"ח גבוהות למדי - 55% - מה שמשקף את האמון הנמוך של המשקיעים בדבר יכולת החזר החוב של החברה במלואו.

ב"מעריב" מעריכים כי המימון יאפשר המשך פעילות שוטפת של העיתון בשנים הקרובות, וכן השקה ושיווק של מוצרים חדשים. עוד הודיעה חברת "מעריב" בשבוע שעבר על הפעלת זכות PUT שקיבלה מהכשרת היישוב, והיא תמכור את בית מעריב להכשרת היישוב ב-32.5 מיליון שקל. התמורה תשמש אותה לתשלום אגרות חוב בכ-32.5 מיליון שקל, המיועדות לפירעון בתחילת מארס.

עופר נמרודי, מו"ל "מעריב", אמר ל"גלובס": "הבשורה המצוינת היא הזרמת הכספים בהיקף 87 מיליון שקל. הסכום, בנוסף לקיצוץ של 6 מיליון שקל בחודש בהוצאות, יביא אותנו לאיזון תפעולי כבר במארס-אפריל. השאלה הקיומית של 'מעריב' אינה קיימת עוד".

באשר לביטחונות שקיבל בנק הפועלים כנגד הזרמת 50 מיליון שקל, אמר נמרודי כי "הבנק קיבל ביטחונות כנגד הזרמת כספים, ובהם גם שיעבוד בית הדפוס של 'מעריב' המוערך ב-200 מיליון שקל. זו דרמה גדולה על רקע המשבר הכללי בענף התקשורת ש'מעריב' מצליחה לגייס כאלה סכומים. זה כמו היפוך של שעון החול".

לדבריו, המהלך מורכב מחמישה אלמנטים: הזרמת כספים של הכשרת היישוב, מה שאותת לבנקים על רצינות הכוונות ואמונתם בחברה של בעלי השליטה בעיתון; תרומתם הגדולה של העובדים, תוך קיצוץ של עד 20% משכרם; קיצוץ משמעותי בתקציב החודשי של 6 מיליון שקל (מתוך 30 מיליון שקל); הענקת אופציות לעובדים; והכנסתו של משרד רו"ח סוארי בגיבוש התוכנית העסקית ותוכנית ההבראה. "הלכנו עם המהלך הזה עד הסוף", סיכם נמרודי.

קיצוצי שכר ואופציות לעובדים

כפי שפורסם לפני כחודשיים ב"גלובס", הקיצוץ בהוצאות השוטפות של העיתון בסך 6 מיליון שקל הושג בין היתר ע"י קיצוצי שכר - 5%-20% - ומתן אופציות לעובדים של עד 5% ממניות החברה. כן יבוצע חיסכון בחומרי גלם (נייר, צבע וחומרי דפוס); חיסכון בהוצאות תפעוליות שונות; הפחתת ימי חופשה וכן צמצום במספר העובדים.

הענקת האופציות לעובדים תושלם בחודשים הקרובים. האופציות שיוצעו להם יהיו ניתנות למימוש באופן מדורג, תוך מתן הטבה משמעותית במחיר המימוש לעומת מחיר השוק של מניות החברה בעת הנוכחית.

כדי לעמוד ביעד ההכנסות, אישר הדירקטוריון את מינוי יורם אריס למנהל המסחרי של מעריב, לאחר שניהל 4 שנים את מערך המקומונים בחברה.

רות יובל ודורון גלעזר, עורכים ראשיים ב"מעריב" שבעבר התנגדו נחרצות לקיצוץ נוסף בשכר העובדים, מסרו היום כי הם מביעים סיפוק רב מההזרמה המתוכננת. לדבריהם, תוכנית הצמיחה מתאפשרת בזכות שיתוף פעולה מלא מצד עובדי העיתון, שהביעו אמון ביכולתו לשוב ולצמוח. רמת המחויבות שלהם היא שמזרימה לעיתון רוח חדשה, שתאפשר לו לגדול משמעותית בנתח השוק ובהכנסות ב-2009, נמסר.