נדחתה תביעת בעלי החנויות בתחנה המרכזית הישנה בחיפה בגין סגירת המתחם

ביהמ"ש קבע כי ציפיית הרוכשים בעת הרכישה להפיק מחנויותיהם הכנסות לתקופה ארוכה התגשמה במשך כ-25 שנים, ואין עילה להטיל על הנתבעת אחריות לאכזבתם מהשינוי

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה תביעה בסך כ-8.6 מיליון שקל שהגישו 16 בעלי חנויות בתחנה המרכזית הישנה בחיפה, שבשכונת "בת-גלים", נגד חברת מפעלי תחנות שבבעלות נצבא , לתשלום פיצויים בגין סגירת המתחם.

מפעלי תחנות בנתה את התחנה ב-1975 וכל קווי "אגד" עברו בה, מה שהביא קונים רבים. אולם כעבור 25 שנה, בעקבות שינויים במערך התחבורה העירוני בחיפה, נבנו שתי תחנות מרכזיות חדשות ("מרכזית המפרץ" בצ'ק פוסט ו"מרכזית חוף הכרמל" ביציאה הדרומית של העיר). בשל כך פסקה כמעט לחלוטין תנועת האוטובוסים לתחנה הישנה והחנויות נותרו שוממות.

בעלי החנויות טענו כי בחוזי הרכישה "הוצג בפניהם מצג לפיו חנויות אלה תימצאנה בתחנת האוטובוסים הראשית של חיפה", אולם מפעלי תחנות הסכימה לביטול רוב תחנות הקווים של אגד ולשינוי בתוואי שלהם, וזאת מבלי להודיע להם מראש ומבלי לדרוש מאגד להמשיך לקיים את הקווים בתחנה זו.

מפעלי תחנות טענה כי במשך 25 שנים פעלה התחנה המרכזית, "ורק באחרונה החליטה אגד משיקוליה, לצמצם באופן ניכר את היקף שירותי התחבורה שהיא מפעילה מהתחנה". היא דרשה מאגד לקיים את הסכם השכירות, ואגד הודיעה שתמשיך לשלמם כמוסכם.

"דרכו של עולם"

השופט יצחק כהן קיבל את טענת מפעלי תחנות, לפיה היא לא הציגה כל מצג-שווא בפני בעלי החנויות, לא מצג שהוא תרמית (שבו המפר מציג בעת ההתקשרות עובדות לא נכונות כדי להניע את הצד השני להתקשר) ולא מצג שהוא רשלנות.

נקבע כי ציפיית הרוכשים (בעת הרכישה) להפיק מחנויותיהם הכנסות לתקופה ארוכה התגשמה במשך כ-25 שנים, ואין עילה להטיל על הנתבעת אחריות לאכזבתם מהשינוי.

עוד נקבע כי מצבם של בעלי החנויות "אינו שונה ממצבם של משקיעים אחרים בהשקעות שונות, שבמהלך הזמן מאבדות את נפקותן. דרכו של העולם היא, שהוא הולך ומשתנה עם הזמן. יש מי שהשקעתו צומחת בעקבות השינויים ויש מי שהשקעתו יורדת לטמיון". (ת.א. 03-889).