מחלוקת בבנק ישראל בעניין הארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה

קרנית פלוג, מנהלת חטיבת המחקר בבנק ישראל, המליצה על הארכת תקופת הזכאות של דמי האבטלה ; המשנה לנגיד, צבי אקשטיין, מתנגד ; עמדתו של משרד האוצר קרובה לזו של המשנה לנגיד

מנהלת חטיבת המחקר של בנק ישראל, ד''ר קרנית פלוג, המליצה על הארכת תקופת הזכאות של דמי אבטלה. את המלצותיה השמיע פלוג, מבכירי בנק שראל, בפורום האג'נדה הכלכלית-חברתית שמתנהל במשרד ראש הממשלה ובו משתתפים גם נציגים של האוצר ושל המועצה.

הרציונאל שעומד מאחורי הצעתה של פלוג הינו כי הארכת תקופת הזכאות תגדיל את הכנסה של אותו מובטל ובכך יגדיל את הצריכה הפרטית שלו. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי זו לא העמדה הרשמית של בנק ישראל ושם יש לא מעט מחלוקות סביב הסוגיה. "אם שואלים את צבי אקשטיין, הוא יגיד שאסור לגעת באורכה של תשלום דמי אבטלה וצריכים לדאוג כי המובטל יצא מהמעגל בדחיפות" מסר בכיר במשרד האוצר.

צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, שעמד בראש וועדה שעסקה בטיפול של עובדים זרים, ידוע בעמדותיו החדות לגבי הסוגיות של עבודה ואבטלה. "אנו סבורים כי הארכת תקפת דמי אבטלה רק יקשיח את השוק ויגרום לכך שהמובטל ידחה את חיפוש העבודה החדשה. שירות התעסוקה גם יתעכב עוד בחיפוש העבודה למובטל. המהלך לא יעיל ואנו בהכרח מתנגדים לכך. צריכים לזכור כי דמי אבלה זה לא הבטחת הכנסה." מסר הבכיר באוצר.

נזכיר כי תקופת הזכאות לדמי אבטלה בישראל אינו קבוע ומשתנה לפי מצבו המשפחתי וגילו של המובטל, כאשר התקופה המקסימאלית לקבלת דמי אבטלה עומדת על 6 חודשים. ככל שהמובטל צעיר יותר, תקופת הזכאות קצרה יותר, כמו כן, ככל שלמובטל מספר גדול יותר של "תלויים" (אישה וילדים), התקופה ארוכה יותר. לדוגמא, מובטל מעל גיל 28, נשוי עם שני ילדים, זכאי לתקופה המקסימאלית, 6 חודשים כאמור.