ענתבי: נפעל בתיאום עם רשות המסים לאפשר למוסדיים לקבל ערבויות בנדל"ן ומניות תמורת אג"ח קונצרני

פרסם טיוטת כללים המחייבים את הגופים המוסדיים - קרנות הפנסיה, קופות הגמל וחברות הביטוח - לפעול באופן אקטיבי לגביית תשלום בשל השקעות באג"ח קונצרניות

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, ידין ענתבי, פרסם היום טיוטת כללים המחייבים את קרנות הפנסיה, קופות הגמל וחברות הביטוח (הגופים המוסדיים) לפעול באופן אקטיבי לגביית תשלום בשל השקעות באג"ח קונצרניות ובשל הלוואות שניתנו על ידן.

בהודעת הממונה על שוק ההון הודיעו בנוסף כי יפעלו בתיאום עם רשות המיסים, להסרת חסמים המונעים מהגופים לקבל תמורת הלוואות שנתנו מניות או נדל"ן כערובה להחזר ההלוואות בשיעורים גבוהים מהשיעורים המותרים כיום לפי מסגרת הדין.

בשל חובת הנאמנות של הגופים המוסדיים לעמיתים שחוסכים באמצעותם, הם נדרשים לפעול לגביית כלל החובות בהתאם להרכבן ולנקיטת פעולות מקדימות כאשר זוהו חובות בעייתיים (לדוגמא - פיגור בתשלומי החוב או אינדיקציה לפיגור תשלומים עתידי).

הגופים המוסדיים מחויבים לפעול לגביית החובות באופן עצמאי או במשותף עם גופים מוסדיים, לווים אחרים ותאגידים בנקאיים. פעולת הגבייה תתבצע בדרך של השתתפות בהסדרי חוב (על פי מודל הרשות לניירות ערך) או בכל דרך אחרת שהם מוצאים לנכון ובלבד שזו תשרת את זכויותיהם של ציבור החוסכים בגוף.

ההנחיות מחייבות דירקטוריון גוף מוסדי, כפי שפורסמו בטיוטת החוזר לקבוע קווי מדיניות באשר לשיקולים המשפטיים והכלכליים המנחים אותו בעת אישור הסדר חוב. לקבוע מסגרת קווים מנחים באשר לתהליך עבודה מובנה, לזיהוי מוקדם של ירידה באיכות האשראי, זיהוי מוקדם של כשלים במשך חיי חוב ולזיהוי ואיתור חוב בעייתי.

בנוסף יחויבו הדירקטוריונים לקבוע פעולות שיינקטו על ידי הגוף המוסדי לטיפול בחוב. עוד דורשים באוצר כי גוף מוסדי יפרסם באתר האינטרנט שלו את מסגרת הקווים המנחים בנוגע להיערכותו הארגונית לטיפול בחוב בעייתי.

החלטות גופים מוסדיים שלא להשתתף בנציגות בעלי חוב או שלא לנקוט בצעדים משפטיים כנגד לווה וכן בדבר אי אישור הסדר חוב, יתבססו על חוות דעת משפטית וכלכלית בדבר ההשלכות האפשריות על כספי החוסכים באמצעות הגוף המוסדי ובדבר אמצעים חלופיים לגביית החוב.

טיוטת ההנחיות שפורסמה היום, הינה המשך להסדרת נושא מתן אשראי על ידי גופים מוסדיים שנעשתה ב-2007, הכוללת הנחיות בנוגע לקביעת מדיניות, אמצעי בקרה לזיהוי כשלים ולטיפול בחובות בעייתיים.

[לאתר אפיקים סולידיים]