רויאל בנק אוף סקוטלנד מדווח על הפסד של 34 מיליארד דולר בסיכום שנת 2008 - פחות מהתחזיות

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] בתחזיות מוקדמות, RBS צפה הפסד של 28 מיליארד ליש"ט ; UBS בחר באוסוולד גרובל, מנכ"ל קרדיט סוויס לשעבר, למנכ"ל של הבנק הגדול ביותר בשוויץ

רויאל בנק אוף סקוטלנד , פרסם היום (ד') את סיכום הדו"חות לשנת 2008. הבנק דיווח על הפסד שנתי של 24.1 מיליארד ליש"ט (34.2 מיליארד דולר) בשנה שעברה, לעומת רווח של 7.3 מיליארד ליש"ט בשנת 2007.

עם זאת, מדובר בהפסד נמוך מתחזיות מוקדמות של הבנק להפסד של 28 מיליארד ליש"ט. RBS דיווח על ארגון מחדש במסגרתו הוא יעביר נכסים בהיקף של 240 מיליארד ליש"ט לחטיבה שאינה קשורה לפעילות הליבה של הבנק.

ההפסד כלל מחיקה יזומה של 16.2 מיליארד ליש"ט של נכסים שלא ניתן להעריך את שוויים, וכן הוצאות חד-פעמיות בהיקף של 8.1 מיליארד ליש"ט.

RBS חשף כי משרד האוצר התחייב לרכוש מניות נוספות מהנפקה שנייה (B Shares), בשווי 6 מיליארד ליש"ט, שיבחרו על-ידי הבנק עצמו. המניות ייהנו אמנם מדיווידנדים, אך בעליהן יקבלו זכות הצבעה רק במקרים בודדים.

הבנק ישלם עמלה בסך 6.5 מיליארד ליש"ט, אותה הוא עתיד לממן בעזרת הנפקת מניות הנפקה שנייה מעבר למניות הרגילות שהונפקו בסכום 13 מיליארד ליש"ט, והסכים גם שלא לגבות כמה הפסדי מס וקצבאות המגיעות לו לפי החוק הבריטי. בתוספת לשווי מניות ההנפקה השנייה - 6 מיליון ליש"ט - הדבר מביא את סה"כ הכספים שיקבל הבנק מהממשלה הבריטית ל-25.5 מיליארד ליש"ט.

תחת חוקי ההסכם, הטעון עדיין הסכמת בעלי המניות, יוגבל חלקה של המדינה בבנק ב-75%, אך האינטרס הכלכלי שלו עשוי לעלות "הרבה מערב לכך", לדברי סטיבן הסטר, מי שנכנס לתפקיד מנכ"ל הבנק בסתיו. לדברי הסטר, ההשתתפות בתוכנית הממשלתית "תעזור לנו בהנמכת הסיכון ממנו סובלים בעלי המניות, ותגביר את התמיכה בלקוחות מכל רחבי הממלכה המאוחדת על-ידי הגברת ההלוואות".

הבנק הבטיח להגביר את ההלוואות לבעלי-הבתים והעסקים הבריטיים ב-25 מיליארד ליש"ט במהלך 12 החודשים הקרובים - מתוך כך 9 מיליארד ליש"ט בהלוואות משכנתא - ובעוד 25 מיליארד ליש"ט בשנה הבאה.

עוד בזירת הפיננסים האירופאית: UBS בחר באוסוולד גרובל, מנכ"ל קרדיט סוויס לשעבר, למנכ"ל של הבנק הגדול ביותר בשוויץ. גרובל יחליף את מרסל רונהר שהתפטר מתפקידו.