אובמה מוביל רפורמה בפיקוח על וול סטריט: "צריך להתאים את התקנות למאה ה-21"

נשיא ארה"ב נפגש עם חברי קונגרס משתי המפלגות כדי לקדם חקיקה של תקנות חדשות בשווקים חוששים שרפורמה רגולטורית בתקופת משבר תחמיר את המצב

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, קרא אתמול (ד') לרפורמה מעמיקה בתקנות הרגולטוריות שמסדירות את הפיקוח על וול סטריט, ואמר כי יש צורך בשינויים גדולים כדי למנוע את הישנותו של המשבר הפיננסי הנוכחי.

כדי לדון בנושא, ערך אובמה בבית הלבן פגישה רמת דרג, שבה השתתפו חברי קונגרס משתי המפלגות, שהבטיחו לשתף פעולה עם הממשל בגיבוש הצעות חוק בשבועות הקרובים. אובמה אמר כי "הניסיון הכואב הוכיח שיש צורך לבצע מודרניזציה של התקנות".

"נשוב להוביל את העולם"

לאחר הפגישה אמר אובמה לכתבים כי הכלכלה אינה יכולה להתמודד עם השווקים של המאה ה-21 על בסיס תקנות שנוסחו במאה ה-20. "אם נשוב להדריך את היד הנעלמה של השוק באמצעות עקרון נעלה יותר, יתאוששו השווקים שלנו, הכלכלה שלנו תשוב לפרוח ואמריקה תשוב להוביל את העולם במאה הזאת, כפי שעשתה במאה הקודמת", אמר אובמה. לדבריו, אם תישאר מערכת הפיקוח חלשה ומיושנת לא יסור איום המשבר מעל וול סטריט גם בעתיד.

בקרב מומחים לשוק השירותים הפיננסיים - הן בארה"ב והן ברחבי העולם - קיימת הסכמה רחבה שהתקנות שעל בסיסן מתנהלים המוסדות הפיננסיים זקוקות בדחיפות למודרניזציה. חלק מהמומחים מעריכים שהתקדמות מהירה בביצוע רפורמה בתקנות הרגולטוריות תתרום לתיקונה של המערכת הפיננסית המרוסקת, ותוביל לשיקום האמון שאבד לה. מומחים אחרים טוענים כי אסור לבצע רפורמה כזאת כשהשווקים עדיין שרויים במשבר, משום שזו עלולה להחריף את המצב.

בדבריו אתמול הגיב הנשיא לחששות הללו ואמר כי "שווקים פיננסיים חזקים זקוקים לתקנות ברורות, שמטרתן אינה לשבש את פעילותם של המוסדות הפיננסיים, אלא להגן על הצרכנים ועל המשקיעים, ובסופו של דבר לשמור על חוסנם של מוסדות פיננסיים אלה", אמר אובמה.

אתגרים חובקי עולם

אובמה אמר שהצורך ברפורמה רגולטורית תקף גם בשאר העולם. "עלינו להכיר בכך שהאתגרים שניצבים בפנינו אינם אתגרים אמריקניים גרידא, אלא אתגרים בקנה מידה עולמי".

עבור אובמה אין מדובר בשליפה מהמותן. עוד כסנאטור, הרבה לפני שהמערכת הפיננסית נקלעה לסחרור, קרא אובמה לרפורמה נרחבת של הפיקוח על וול סטריט. הוא אמר אז כי תקנות הרגולציה מסורבלות, עשויות טלאים-טלאים והתיאום בין הגופים הקיימים לוקה בחסר.