המשבר ממשיך להכות בפריפריה: חשש לפיטורי מאות עובדים ב"מגבות ערד"

מפעל רותם אמפרט של כי"ל מתכנן להוציא את עובדיו לחופשה מרוכזת ; קיצוצים צפויים גם במפעל "כיתן" בדימונה וב"מודגל" שבצפון

החשש הכבד מגל של פיטורים בצפון מגיע היום (ה') גם אל הנגב. יו"ר מרחב הנגב המרכזי בהסתדרות, יוסי הובר, סיפר היום ל"גלובס" על שורה של פיטורים, קיצוצים וחופשות מרוכזות במפעלי האזור.

כך למשל, הנהלת מפעל "מגבות ערד" פנתה אל ועד העובדים ובישרה להם על כוונתה לפטר כ-250 מתוך 750 עובדי המפעל. "כבר נקטנו לאחרונה מספר צעדים שנועדו להמתיק את הגלולה, כמו מעבר ל-2 משמרות ביום במקום 3 וביטול המשמרות בימי שישי ומוצ"ש, אבל לצערי פיטורים יצטרכו לבצע שם בסופו של דבר", מסביר הובר.

מגבות ערד, מפעל בבעלות החברה הגלובלית "סטנדרט טקסטיל", דווקא הצליח מאוד בשנה האחרונה, בין היתר בזכות חתימה על חוזי ענק מול רשת מלונות "מאריוט" ומול רשת מלונות "אקור". מנכ"ל המפעל, שוקי קוצ'ינסקי, אפילו פעל לקליטתם של כמה עשרות עובדים שפוטרו בשנה שעברה ממפעל פולגת טקסטיל. ואולם, הובר טוען כי כל זה השתנה לפני כשלושה חודשים: "ההזמנות של המפעל ירדו באופן דרסטי וכיום המקום מייצר 600 טון בחודש במקום 1,200 טון עד לאחרונה".

הובר מציין כי למזלם של עובדי מגבות ערד הוא הצליח לאגד אותם במסגרת ההסתדרות לפני חמש שנים. "חתמנו אז על הסכם שלפיו כל מהלך של פיטורים מחויב לקבל את הסכמת ההסתדרות", הוא מסביר. לדבריו, זה לא המקרה של מפעל מוטורולה בערד, שפיטר לאחרונה כמה עשרות עובדים מבלי לדבר עם איש בהסתדרות. "ניסינו לאגד שם את העובדים אבל הם היו מפוחדים", הוא אומר.

הובר מציין כי גם מפעל רותם אמפרט, מקבוצת כי"ל שבבעלות סמי ועידן עופר, מתכוון להוציא את 1,100 עובדיו לחופשה מרוכזת בת חודש ימים, במהלך פסח הקרוב. לדבריו, חצי מהחופשה תהיה ללא תשלום. "זה לא נעים אבל עדיף מפיטורים", הוא מסביר.

לדבריו, קיים חשש גם לפיטורי עובדים במפעל "כיתן" שבדימונה, אולם טרם התנהל מו"מ בעניין. "ביקשתי מכל ועדי העובדים באזור להירתם ולרכוש מוצרי כחול לבן של כיתן עבור החג הקרוב, כדי לסייע", הוא אומר. מנכ"לית כיתן, אסתר אלדן, מכחישה כי ישנם פיטורים צפויים במפעל: "המצב לא קל ואנו מתנהלים בזהירות, אבל אין לנו תוכניות פיטורים. אנו עוקבים אחרי הצרכים וכבר קיצצנו בשעות נוספות וניצלנו חופשות, אבל זה עוד לא פיטורים".

ממשיכים להיות במתח

בזירה הצפונית העובדים ממשיכים להיות במתח, ולא רק על רקע אי הוודאות באשר לעתיד מפעל "פרי הגליל" שבחצור הגלילית. ממש בסמוך למקום, בין ראש פינה לצפת, התבשרו עובדי מפעל המתכת "מודגל", שבבעלות דיוויד פדרמן, על חופשה בתשלום בת שבוע. מוקדם יותר הבוקר אמר לגלי צה"ל עובד של מפעל המתכת "חניתה" שביישוב שלומי, כי גם שם בוצעו לאחרונה פיטורים וכי קיים חשש כבד מפני גל פיטורים נוסף.