הצעת הרכש הצליחה: אי.די.בי פיתוח תימחק מהמסחר ותיפרד אחרי 28 שנים מהבורסה בת"א

אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר תשקיע במהלך 281 מיליון שקל, לאחר שהעלתה הצעתה ב-14% לפני 3 ימים ; המשמעות: החברות התפעוליות בקבוצה מתקרבות לחברה האם, שתיהנה יותר מהדיבידנדים שלהן

אחרי 28 שנים, אידיבי פתוח נפרדת מהבורסה. הצעת הרכש למחיקת החברה, שבשליטת נוחי דנקנר, מהמסחר הסתיימה בהצלחה. לצורך השלמת המהלך תשקיע אידיבי 281 מיליון שקל, לאחר שהצעת הרכש בוצעה במחיר של 41 שקל למניה, בדומה למחיר הנוכחי של המניה בשוק.

אמנם, מאז שהוגשה הצעת הרכש זינקה המניה ביותר מ-50%, אולם למרות זאת מחיקתה מהמסחר נעשית במחיר הנמוך בכ-70% ממחיר שאליו הגיעה המניה בשיא. לאחר מחיקת החברה מהבורסה תחזיק אי.די.בי אחזקות ב-100% מאי.די.בי פיתוח.

המשמעות של המהלך היא שהחברות התפעוליות של הקבוצה הולכות ומתקרבות לחברה האם, שתיהנה יותר מהדיבידנדים שלהן.

גם לאחר השלמת התהליך החברה, החברה תמשיך להיות תאגיד מדווח. לחברה איגרות חוב הנסחרות בבורסה, כשמועד הפירעון האחרון שלהן הוא רק בשנת 2025. כמו כן, בכוונת אי.די.בי להמשיך ולשמור על מנגנוני ממשל תאגידי. כך, לדוגמה, הדח"צים של החברה יישארו בתפקידם, וזאת למרות שחברה שיש לה רק אג"ח סחירות אינה חייבת בכך.

מבנה קבוצת אי.די.בי נחשב למורכב, וכולל לא פחות מחמש חברות אחזקה, שמחזיקות בשרשור את החברות התפעוליות של הקבוצה. מבנה אחזקות שכזה נחשב למסורבל ולא יעיל מבחינת הוצאות מטה. בעבר כבר עלו הערכות בשוק כי הגיוני שדנקנר ימחק אחת או יותר מחברות האחזקה הבנות, והסנטימנט השלילי בכלל השוק, ובמניות חברות האחזקה בפרט, יצר לו הזדמנות אטרקטיבית לעשות כן.

כאמור, מחיר מניית אי.די.בי פיתוח נפל בכ-70% מהשיא, כך שמחיקת החברה בתקופה זו נעשית במחיר נמוך יחסית. אי.די.בי אינה הראשונה שמנצלת את הירידה החדה במחירי המניות. בתקופה האחרונה לא מעט חברות מבקשות למחוק את עצמן ממסחר, תוך ניצול מחירי השוק הנמוכים לצורך הקטנת העלות של המהלך.

למרות שגם במבנה אי.די.בי החדש נכללות לא מעט חברות אחזקה (דסק"ש, כור, וכלל תעשיות), הרי שאין בכוונת החברה לבצע מחיקות נוספות של חברות.

זו אינה הפעם הראשונה שבאי.די.בי מנצלים את הירידות החדות בשווקים כדי ליצור לעצמה רווחים. בחודשים האחרונים ביצעה אי.די.בי מהלך מאסיבי של רכישה עצמית של אג"ח של החברות הבנות, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הצעת הרכש של אי.די.בי לא התקבלה בקלות. מועד ההיענות האחרון להצעה היה אמור להיות לפני כשבועיים, אבל בקונצרן הוחלט להאריכו עד היום, ובמקביל להעלות את הצעת המחיר המקורית ב-14%, למחיר של 41 שקל למניה.

זאת על רקע העלייה החדה במחיר המניה שמחקה לחלוטין את הפרמיה ששיקף מחיר ההצעה המקורי.