נשיא ה'פד' של פילדלפיה: "על קובעי המדיניות לבנות אסטרטגיה לצמצום האשראי ולבלימת האינפלציה"

"ה'פד' עלול למצוא את עצמו מתמודד עם לחץ פוליטי הולך וגובר לשמירה על אשראי בלתי נפסק, וריביות נמוכות, גם לאחר שיופיעו סימני ההתאוששות" ; התמ"ג של ארה"ב התכווץ ב-6.2% ברבעון הרביעי

עם שוך המשבר, המהלכים הנמשכים של הפדרל ריזרב לעודד את הצמיחה ולהבריא את שוק האשראי, עלולים לגרום בטווח הארוך לאינפלציה מואצת ולבעיות נוספות שיש לפתור מהר ככל שניתן ברגע שיגמר המשבר. כך טוענים בכירים ב'פד'.

נשיא ה'פד' של פילדלפיה, צ'רלס פלוסר, גורס כי לאחר שהפחיתו את שיעור הריבית לרמה של כמעט 0%, והכפילו את נכסי ה'פד' ל-1.9 טריליון דולר, קובעי המדיניות צריכים לשבת עכשיו ולבנות "אסטרטגיית מכירה" שתאפשר להם להקטין את האשראי ולמנוע אינפלציה מואצת.

"ה'פד', שכבר עתה נתון לביקורת קשה על כך שנקט במדיניות חירום כדי להגדיל את המאזן שלו, עלול למצוא את עצמו מתמודד עם לחץ פוליטי הולך וגובר לשמירה על אשראי בלתי נפסק, וריביות נמוכות, גם לאחר שיופיעו סימני ההתאוששות", אמר פלוסר.

"האינפלציה עלולה להאיץ אלא אם כן ה'פד' יצליח להגביל ולצמצם את המדיניות המוניטרית המרחיבה בעיתוי הנכון ויעמוד בחובה המוטלת עליו לשמירה על יציבות המחירים".

פלוסר מעריך כי העדרה של אסטרטגייה ליציאה מהמדיניות המרחיבה הנוכחית, יוצרת חוסר וודאות העלולה לגרום לחוסר יציבות כלכלית.

אך בינתיים, קובעי המדיניות הכלכלית נאצלצים להתמודד האטה מתמשכת, כאשר נתונים שפורסמו אתמול (ו') מצביעים על כך שהכלכלה האמריקנית מתכווצת במהירות לרמתה הנמוכה ביותר מזה 25 שנה.

נתוני התמ"ג (התוצר המקומי הגולמי) הראשוניים מצביעים על ירידה רבעונית של 6.2% במונחים שנתיים. ברבעון השלישי התמ"ג ירד ב-3.8% והציפיות לרבעון הרביעי נאמדו בירידה של 5.4%. בפעם האחרונה בה נרשמה נסיגה כלכלית בשיעור גבוה יותר היתה ברבעון הראשון של 1982 - אז נרשמה ירידה של 6.4%.