"סגירת חורף" ללא אחוזי בנייה - רק ע"י תוכנית מיוחדת בוועדה המחוזית

ועדת הערר דחתה בקשה להיתר בנייה לסוכך זמני לחורף משום שמוצו כל זכויות הבנייה

ועדת הערר לתכנון ובנייה במחוז ת"א קבעה, כי ניתן להוציא היתר בנייה ל"סגירת חורף" (פרגולה או סוכך זמני לחודשי החורף) בבית עסק רק אם קיימים אחוזי בנייה עיקריים. אם אין אחוזי בנייה, הסגירה אפשרית רק ע"י אישור תוכנית מיוחדת בוועדה המחוזית.

בניגוד לפסיקת ועדת הערר במחוז מרכז בראשות עו"ד אייל מאמו, סבורה הוועדה במחוז ת"א כי לא ניתן לבסס את אחוזי הבנייה הנדרשים על תקנות התכנון והבנייה. לכן נדחה ערר של מסעדת ביסטרו 56 שבקניון ארנה בהרצליה, על סירוב הוועדה המקומית להעניק היתר בנייה להקמת פרגולת עץ בחודשי החורף, מעל המרפסת הפתוחה.

ועדת הערר, בראשות עו"ד מיכה גדרון, ציינה שבעבר היתה מחלוקת האם הקמת "סגירת חורף" דורשת קבלת היתר בנייה, נוכח הטענה שמדובר במבנה שהוא מטבעו ומטיבו עונתי וזמני. אלא שהמחלוקת הוכרעה בפסיקה, שקבעה כי סגירת חורף הינה בנייה הדורשת קבלת היתר בנייה. לא ניתן להתיר הקמת סגירת חורף מכוח חוק עזר עירוני בלבד ללא קבלת היתר בנייה כדין.

נוכח הפסיקה שסגירת חורף היא בנייה, הרי שלהקמתה נדרשים אחוזי בנייה עיקריים, ובהיעדרם לא ניתן לתת היתר בנייה. במקרה של ביסטרו 56, מוצו כל זכויות הבנייה העיקריות במגרש.

כאמור, הוועדה ציינה את פסיקת ועדת הערר מרכז, לפיה תקנות התכנון והבנייה מעניקות את אחוזי הבנייה הנחוצים לשם הקמת "סגירת חורף", כך שאין צורך בתוכנית שתעניק זכויות בנייה להקמתו. אלא שהוועדה התל-אביבית חלקה פה-אחד על עמדה זו, שלדעתה מרוקנת מתוכן חלקים שלמים מתקנות התכנון והבנייה.

"תקנות עבודה מצומצמת הן תקנות פרוצדורליות, המאפשרות הוצאת היתר בנייה לעבודות שהוגדרו באותן תקנות כ'עבודה מצומצמת' בדרך פשוטה ומהירה, אך תקנות אלה אינן מעניקות את זכויות הבנייה הדרושות לשם ביצוע העבודות האמורות, אותן יש לשאוב מהתוכניות החלות במקום". (ה.ר 5316/08). *