הבנק הבריטי HSBC יגייס יותר מ-12 מיליארד ליש"ט לשיפור הלימות ההון שלו

HSBC נחשב יציב יחסית והוא שומר בעקביות על יחס הון ראשוני של 8.9% הגדלת הלימות ההון תאפשר לבנק לרכוש נכסים מיריביו

הבנק הבריטי HSBC מתכנן לגייס יותר מ-12 מיליארד ליש"ט שהם כ-17 מיליארד דולר באמצעות הנפקת מניות, כדי להגדיל את יתרות ההון שלו ולהתמודד עם ההאטה הכלכלית העולמית. פרטיה הסופיים של התוכנית צפויים להיחשף מחר (ב') במקביל לפרסום תוצאות הבנק ב-2008.

מקורות המעורבים בדיונים אמרו, עם זאת, שעדיין לא נקבעו פרטים כגון מחירה המדויק של ההצעה, ושההנפקה עשויה להידחות. HSBC צפוי גם להודיע על קיצוץ בדיבידנד. לפי המקורות, היקף ההנפקה יעלה על 12 מיליארד ליש"ט, והחתמים יהיו גולדמן זאקס וג'יי.פי. מורגן.

חוסן יחסי

מדובר בשיא חדש בבריטניה בתחום של הנפקת זכויות במימון משקיעים פרטיים, שעולה על ההנפקה בסך 12 מיליארד דולר של רויאל בנק אוף סקוטלנד באפריל שעבר. ב-HSBC סירבו להגיב.

הצעת הזכויות צפויה להמחיש את חוסנו היחסי של HSBC, מכיוון שהוא מגייס הון חדש מבעלי מניות קיימים, ולא מהממשלה. הבנק מתמודד ביתר הצלחה עם משבר האשראי בהשוואה למרבית יריביו הודות לפעילויותיו הרווחיות באירופה ובמזרח התיכון, והקפדתו המסורתית לקיים בסיס הון רחב יותר מאשר יריביו. נכון לסוף ספטמבר, הסתכם הונו הראשוני (tier 1) - נתון המשקף את חוסן הבנק במונחי הון - ב-8.9% - בטווח העליון של היעד, 7.5%-9%, שעליו הכריז הבנק.

שולי הרווח קטנו

עם זאת, הידרדרות הכלכלה העולמית הביאה את HSBC למסקנה שעליו לחזק את השיעור של הלימות ההון שלו. ההאטה הכלכלית גורמת לעלייה חדה במספר ההלוואות הרעות, ומאלצת את הבנק להחזיק ביתרות הון גדולות יותר מתוקף תקנות באזל 2. הירידות בשיעורי הריבית בארה"ב ובאירופה הקטינו את שולי הרווח של הבנק.

ההון שהזרימו לאחרונה לבנקים ממשלות בארה"ב, בבריטניה ובאירופה, שחקו את מעמדו של HSBC כאחד מהמוסדות הפיננסיים בעלי הלימות ההון החזקה ביותר בעולם. הגדלת יתרות ההון תאפשר לבנק לרכוש נכסים ממתחריו.

מניית HSBC שנסגרה שלשום (ו') בירידה של 35.75 פני, ובמחיר של 491.25 פני, איבדה 45% משוויה מתחילת אוקטובר.