לידיעת חברות הנדל"ן: האיחוד האירופי מסרב להעמיד הלוואה למדינות מזרח אירופה

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] גאון בית-השקעות: "פשיטת רגל באחת ממדינות מזרח אירופה תצית משבר בשווקים המתפתחים" ; התמ"ג של האיחוד האירופי, העומד על 17 טריליון דולר, עלול להתכווץ ב-1.8% ב-2009 ; בנוסף, סירב האיחוד להעניק הלוואות לענף כלי הרכב

מנהיגי מדינות האיחוד האירופי (EU) דחו את בקשות העזרה של מדינות מזרח אירופה וסירבו להעניק הלוואות ליצרניות כלי הרכב, כשהם מסכימים עם חששותיה של גרמניה, החברה החזקה ביותר באיחוד, מהעמקת הגירעון התקציבי.

נציגי האיחוד האירופאי הצביעו נגד בקשתה של הונגריה, "החוליה החלשה באירופה", להלוואה בסכום של 180 מיליארד אירו (228 מיליארד דולר) למדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר.המשבר הפיננסי העולמי החמור ביותר מאז מלחמת העולם השניה מכביד מאד על כלכלות מזרח אירופה, מה שמרחיק את שאיפת האיחוד האירופי להקמת שוק חופשי ביבשת.

התמ"ג של האיחוד האירופי העומד על 17 טריליון דולר, עלול להתכווץ ב-1.8% ב-2009. כך מעריך הועד המנהל של האיחוד האירופאי. התמ"ג של לטביה צפוי להצטמצם ב-6.9% וזה של פולין, הכלכלה המזרח אירופאית הגדולה ביותר, עלולה להתכווץ ב-2%.

"החלטת האיחוד האירופי לדחות את בקשת הסיוע של מדינות מזרח אירופה הינה מדאיגה", מציין צחי ליבוביץ', מנהל תחום ניהול תיקים בגאון בית השקעות. "במידה וכלכלות מזרח אירופה יפשטו רגל, תהיה לכך השפעה גדולה מאוד על ישראל. החשיפה של הבנקים בארץ למדינות מזרח אירופה היא הנעלם הגדול ביותר, בין אם מדובר בחשיפה ישירה (קרי, השקעות ישירות של הבנקים הישראליים במזרח אירופה) ובין אם מדובר בחשיפה עקיפה של הבנקים ליזמי נדל"ן ישראליים שהשקיעו במזרח אירופה".

לדבריו, "בנוסף, צריך לזכור שישראל ומדינות מזרח אירופה שייכות למשפחת 'המשקים המתעוררים', כך שפשיטת רגל באחת (או יותר) ממדינות מזרח אירופה תצית משבר בשווקים המתפתחים. משבר זה לא יפסח על ישראל מבחינת המשקיעים, שכן הזרים ידללו את השקעותיהם בישראל כחלק מהקטנת פוזיציה רוחבית לשווקים מתפתחים, והדבר יוביל גם להיחלשות השקל".

בתוך כך, נציין, מדינות האיחוד האירופאי סירבו להעניק הלוואה לזרוע האירופאית של ג'נרל מוטורס , יצרנית כלי הרכב השניה בגודלה בעולם. עוד בתעשיית הרכב העולמית: היקף המכירות של טויוטה ירד ב-32% בפברואר וזה של הונדה נחלש ב-21%. ענף כלי הרכב היפני מכר 218,212 רכבים בפברואר - שפל של 35 שנה. כך פרסם איגוד יצרני וסוחרי כלי הרכב ביפן.