AIG עושה היסטוריה: רושמת את ההפסד הרבעוני הגדול ביותר לחברה אי-פעם - 61.7 מיליארד דולר

חווה פרידמן שפירא, מנכ"ל AIG ישראל, ל"גלובס": "התוכנית הכוללת מורכבת ממספר חלקים כשהחשוב ביותר הוא שינוי פיננסי מבני. למהלך לא תהיה השפעה על AIG ישראל" ; המניה מזנקת ב-14% במסחר המוקדם בוול סטריט ; הפסדי חברת הביטוח הגדולה בעולם גדלו פי 11 בהשוואה לרבעון המקביל של 2007 ; החברה תקבל מהממשל חבל הצלה חדש בהיקף של 30 מיליארד דולר

חברת הביטוח הגדולה בעולם, AIG דיווחה היום (ב') לפני פתיחת המסחר בוול סטריט על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2008 כולה. הפסדי החברה גדול פי 11 והממשל האמריקני הודיע על כוונתו להעניק לחברה חבילת הצלה בהיקף של 30 מיליארד דולר.

החברה הוכתה קשות מתנאי השוק הקשים ומהמיתון העולמי ודיווחה על הפסד שנתי ורבעוני. החברה מסרה כי התוצאות שלה משקפות גם הוצאות הקשורות לארגון מחדש של הקבוצה.

בשורה התחתונה, AIG רשמה הפסד רבעוני של 61.7 מיליארד דולר, שהם 22.95 דולר למניה מדוללת - פי 11 מההפסד שנרשם ברבעון הרביעי של 2007. ברבעון המקביל של 2007, החברה דיווחה על הפסד של 5.3 מיליארד דולר, שהם 2.08 דולר למניה.

החברה דיווחה על הפסד נקי מתואם של 37.9 מיליארד דולר, או 14.17 דולר למניה מדוללת, בהשוואה להפסד נקי מתואם של 3.2 מיליארד דולר, או 1.25 דולר למניה, ברבעון המקביל של 2007.

במסגרת האירגון מחדש של החברה, המנכ"ל והנשיאה הנוכחית, קריסטיאן פ. מור, תהפוך לנשיאה של AIU אחזקות. עם סיום הארגון מחדש, AIG תהפוך לחברת אחזקות לביטוח כללי (AIU Holdings Inc) אשר תחזיק תחתיה בין השאר את פעילויות הביטוח המסחרי בארה"ב וכן את פעילויות הביטוח הכללי הבינ"ל ובכלל זה את פעילותה של AIG ישראל.

AIU אחזקות תעסיק למעלה מ-44 אלף עובדים, תשווק למעלה מ-500 מוצרים ושירותים ותשרת למעלה מ-40 מיליון לקוחות פרטיים ומסחריים ברחבי העולם.

חווה פרידמן שפירא, מנכ"ל AIG ישראל, בראיון ל"גלובס": "התוכנית הכוללת מורכבת ממספר חלקים כשהחשוב ביותר הוא שינוי פיננסי מבני".

"השינוי שנוגע לנו מתייחס לזרוע הבינלאומית AIU, חטיבת הביטוח אליה משתייכת AIG ישראל, שתהפוך ל-AIG אחזקות - המבודדת משאר הפעילויות של הקבוצה. עד עכשיו היתה זו חטיבת ביטוח ומעכשיו היא תפעל כחברה רגילה לכל דבר שתשקף אך ורק את פעילות הביטוח של החברה. לכן לא יהיה שינוי כלל ב-AIG ישראל".

באשר למשבר הפיננסי העולמי, אומרת פרידמן שפירא כי צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה, להבין שנוצרה פה הזדמנות להפקת לקחים ולחזרה לדברים הבסיסיים והחשובים ביותר.

"השינוי המבני עליו הכריזה AIG העולמית והמימשל האמריקני יאפשר את המשך ביצוע הארגון מחדש הגדול בתולדות ההיסטוריה".

פרידמן שפירא ציינה כי "למעשה אין שום שינוי במהלך עסקיה של AIG ישראל שכן מיום הקמתה פעלה החברה במסגרת AIU אשר נוהלה כחטיבה עצמאית בין לאומית. השינוי המבני אשר הופך אותה לחברת אחזקות לא ישנה דבר באופן התנהלותנו בהמשך".

"AIG ישראל הציגה דוחות כספיים מהטובים בענף במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2008 ואני מעריכה שמגמה זו תימשך גם בהצגת הדוחות הכספיים הכוללים לשנת 2008 אשר צפויים להתפרסם במרוצת חודש מארס".

AIG הכריזה על תוכנית רדיקלית לפצל את עצמה לשלוש חטיבות נפרדות אחרי 90 שנות פעילות כתשלובת ביטוח עולמית, ותעביר את השליטה בשתי חטיבותיה הגדולות ביותר לממשל האמריקני, בתמורה לסיוע חירום בסך 30 מיליארד דולר ויותר.

המהלך, שמיועד לחזק את AIG ולאפשר לה לספוג הפסדים ענקיים נוספים, מהווה את החילוץ השלישי של החברה על-ידי הממשל בתוך חמישה חודשים. מאחר שהפעם החילוץ מגיע זמן קצר אחרי סיוע ממשלתי שלישי גם לסיטיגרופ , ההחלטה לחלץ שוב את AIG עלולה להצית זעם ציבורי גובר.

בסיומו של הארגון מחדש, AIG תישאר חברת אחזקות, שתפקידה העיקרי יהיה למכור או להנפיק את יחידותיה העוסקות בתחומים כמו ביטוח אישי בארה"ב וליסינג למטוסים. החברה אמורה גם למכור או להנפיק לציבור גם את היחידה העולמית שלה לביטוח כללי. ייתכן שהתהליך יסתיים בחיסולה המלא של החברה.