שלמור-אבנון-עמיחי ישתתפו בתחרות הפרסום בקאן אך לא ב"קקטוס הזהב"

ההחלטה מעוררת תמיהה בענף ; יאיר גלר: "תחרות הקקטוס היא הצבעה לעובדים בענף, והטיעון שהחיסכון הכספי הוא למען העובדים נראה לי תמוה" ; רמי שלמור: "לא נוציא את אותו כסף שהוצאנו בעבר בתחרויות בחו"ל"

משרד הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי ניסה לפני מספר שבועות להביא לשינוי תקנון תחרות "קקטוס הזהב" טרם החלטתו שלא להשתתף בה השנה - כך נודע ל"גלובס". ערן גפן, נציג קבוצת שלמור בהנהלת האיגוד, ביקש בישיבת ההנהלה לקבוע רף מקסימלי לכמות הגשות שמשרד יכול להגיש, אולם חברי ההנהלה הבהירו כי אין בכוונתם לשתף פעולה עם מהלך מסוג זה. אתמול (א') הודיעו בשלמור על החלטה שלא להשתתף השנה בתחרות, כדי לחסוך בהוצאות.

בענף הפרסום התקבלה ההחלטה של המשרד - שמאז ומתמיד ניסה למתג את עצמו כמשרד עם ערך מוסף קריאטיבי - בהרמת גבה. בענף מזכירים כי למרות ההחלטה של המשרד לא לגשת לתחרות, הוא לא מתעתד להימנע מהשתתפות בתחרויות בינלאומיות, כגון פסטיבל קאן. לפי מידע שהגיע ל"גלובס", המשרד כבר הזמין לפחות 10 מקומות לתחרות זו - עוד טרם החל שלב ההגשות. עלות כל כניסה לפסטיבל קאן ועלות כל הגשת עבודה לפסטיבל מסתכמת בכמה אלפי אירו.

בענף הפרסום טוענים בנוסף כי הסיבה שנתן המשרד להסרת השתתפותן בתחרות הקקטוס השנה, החיסכון בהוצאות, נראית על פניה כמשונה, בוודאי אם לשלמור היתה כוונה להשתתף בתחרות אם כמות העבודות המותרת למשרד תוגבל. יצויין כי בתחרויות כגון "קקטוס הזהב" יש לא אחת "הצפת עבודות" בתחרות על-ידי המשרדים גדולים או כאלה שמאוד חשוב להם לזכות, כאשר שכל עבודה מוגשת ליותר מקטגוריה או מדיום אחד, וכך באופן טבעי הסיכויים של כל עבודה כזאת לזכות גדלים.

יאיר גלר, מבעלי גלר-נסיס ועד לאחרונה יו"ר איגוד חברות הפרסום, אמר ל"גלובס" כי לשלמור-אבנון-עמיחי הובהר היום כי למרות שלא התקבלה החלטה להגביל את כמות העבודות, הרי שבאיגוד מוודאים מראש שלא תהיה הצפת עבודות של משרד כזה או אחר. "יותר מכל" אומר גלר, "תחרות הקקטוס היא הצבעה לעובדים בענף. הטיעונים הנשמעים כאילו שהחיסכון הכספי הוא למען העובדים - נראים לי תמוהים. אני יודע שהמתחרים ההיסטוריים של שלמור, מקאן-אריקסון, הודיעו על הגבלת הסכום שישקיעו בקקטוס - דבר שאמור לענות על הבקשה של שלמור להגביל את כמות העבודות המוגשות".

אייל חומסקי, מבעלי אדלר-חומסקי, אומר ל"גלובס": "תחרויות הפרסום הם האנזים של האנשים העובדים בתעשייה - זה כמו להדליק מזגן ביום חם. זה הכרחי לאנשים שעובדים בתעשייה הזאת, הם צריכים להרגיש ווינרים. זאת גם הסיבה שאדלר-חומסקי לעולם לא יחרימו תחרות, תמיד ניגש - אלא אם יהיו כשלים אובייקטיביים".

רמי שלמור, מבעלי שלמור-אבנון-עמיחי מסר בתגובה: "כשהחלטנו לא להוריד שכר ולא לפגוע בעובדים חפשנו גם דרך לקצץ בהוצאות, וזו אחת הדרכים". בהתייחסו להשתתפות של המשרד בתחרויות בחו"ל, אומר שלמור: "ברור שלא נוציא את אותו כסף שהוצאנו בעבר בתחרויות בחו"ל. אבל אם נמצא לנכון או שב-Y&R יחליטו שעבודות שלנו ייגשו לתחרות בינלאומית - אז הם יוגשו לתחרויות".

חברים, פישלתם / פרשנות

לענף יצירתי אמור להיות משהו שהוא יותר מכסף. אותו משהו שניקרא נשמה, ערכים, כבוד מקצועי. הכרטיס של שלמור-אבנון-עמיחי תמיד היה הקריאטיביות. הפרסים שהמשרד זכה בהם בתחרויות הקקטוס, עזרו עם השנים לבנות את תדמיתו כמשרד קריאטיבי, לא פחות מזכיות בתחרויות אזוטריות בחו"ל. נכון שיש בענף כאלה שיחלקו על המצוינות הקריאטיבית שהמשרד קושר לעצמו, ועל פריצות הדרך שהוא מתיימר להציג, אך סביר שאיש לא יחלוק על כך שגדעון עמיחי הוא אחד מאנשי הקריאייטיב החשובים שצמחו פה בשנים האחרונות, מהבודדים אולי שרואים בקריאייטיב ייעוד.

כאחד מזקני השבט, יש לעמיחי מחוייבות מוסרית למשוך את הקריאייטיב בישראל קדימה, ותחרויות פרסום הם חלק מהדרך לעשות זאת. לא באמצעות זכיות בקאן אלא פה - בקקטוס הזהב.

שונאיו של שלמור יאמרו שמדובר בסוג של פחדנות, אולי פחדנות להתמודד שוב מול מקאן, ואולי להפסיד. בכל מקרה חברים, פישלתם.