בקשה לתביעה ייצוגית נגד מטרנה בגין הטעיית צרכנים

לדברי התובעת, הוראות הדין קובעות איסור מפורש לסמן תווית של מזון בסמל G.M.P המעיד על תנאי ייצור נאותים - אלא אם ניתן לכך היתר ממשרד הבריאות לגבי המפעל בו מיוצר המזון

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית בגין הטעיית צרכנים בלפחות 22 מיליון שקל נגד חברת מעבדות מטרנה מקיבוץ מעברות, העוסקת בייצור, ייבוא ושיווק מוצרי מזון לתינוקות והנשלטת על-ידי חברת מוצרי מעברות. זאת, בטענה כי מטרנה הטביעה על אריזות מוצרים שלה תו איכות G.M.P, לפני שקיבלה היתר לכך ממשרד הבריאות או בהיעדר היתר כזה. G.M.P הינו תו איכות הניתן על-ידי משרד הבריאות למוצרי מזון, והוא מורה כי המזון מיוצר בתנאי ייצור נאותים לפי מערכת שאושרה על-ידי המשרד.

לדברי התובעת, הדס גבאי, הוראות הדין קובעות איסור מפורש לסמן תווית של מזון בסמל תנאי ייצור נאותים, אלא אם ניתן לכך היתר ממשרד הבריאות לגבי המפעל בו מיוצר המזון. ואולם, לטענתה בראשית שנת 2008 חנכה מטרנה מפעל חדש לייצור מוצריה בישראל ובמשך כשנה שלמה הטביעה את סמל G.M.P על אריזות מוצריה במפעל החדש, למרות שרק בפברואר 2009 קיבלה היתר ממשרד הבריאות להשתמש בתו G.M.P ביחס למוצרים המיוצרים במפעלה החדש.

עוד טוענת התובעת כי הנתבעת מייבאת לישראל ומשווקת בארץ פסטות לתינוקות המיוצרות במפעל פלאדה תעשיות באיטליה ומטביעה עליהן את התו G.M.P. זאת, מבלי שלמפעל זה יש היתר לכך ממשרד הבריאות בישראל.

לדברי התובעת, בשלב זה היא מעריכה כי מטרנה נהנית מפרמיה של 5% עד 10% ממחיר מוצריה בגין הפרסום המטעה כי הם נושאי היתר לתנאי ייצור נאותים, ולכן העמידה את סכום התביעה על לפחות 22 מיליון שקל בגין הנזק שנגרם לצרכנים בשנה שקדמה להגשת התביעה. התובעת מבקשת עוד מביהמ"ש לחייב את מטרנה להפסיק לאלתר את סימון מוצריה המיוצרים מחוץ לישראל בסמל G.M.P. (ת.א. 1238/09).

ממטרנה נמסר בתגובה: "חברת מטרנה פעלה ופועלת על פי דרישות GMP של משרד הבריאות. מוצרים המיובאים על ידי מטרנה, מקבלים את כל האישורים הנדרשים ממשרד הבריאות טרם הגעתם ארצה ושיווקם".