גם הניירות הסולידיים הלחיצו את המוסדיים: אפריקה רכשה חזרה ני"ע מסחריים בהנחה

ביצעה רכישות עצמיות בהיקף של 450 מיליון שקל בחודשים נובמבר-דצמבר בדיסקאונט של 10%-5% ; צפויה להכיר עקב כך ברווחי הון בדו"חות הרבעון הרביעי ; ני"ע מסחריים הם חוב לטווח קצר מאוד, ונחשבים לאג"ח הסולידית ביותר

בעוד שחברות רבות ניצלו את ירידות השערים החדות באג"ח הקונצרניות שלהן לרכישה עצמית, באפריקה ישראל בחרו שלא לבצע צעד שכזה, למרות רווחי ההון הגלומים בו.

כעת מתברר, כי החברה שבשליטת לב לבייב ביצעה רכישות עצמיות בני"ע מסחריים שלה (סוג של איגרות חוב לטווח קצר מאוד) בהיקף של כ-450 מיליון שקל, במהלך החודשים נובמבר-דצמבר 2008. על פי הערכות בשוק ההון, הרכישות התבצעו בדיסקאונט של 5%-10% על מחירם המלא של הניירות, כך שהחברה צפויה להכיר ברווחי הון בדו"חותיה הקרובים. באמצעות הרכישות, הקטינה אפריקה את היקף הני"ע המסחריים שלה בכשליש.

רכישה שכזו בדיסקאונט על מחיר השוק אינה טריוויאלית, והיא משקפת את הפאניקה ששרתה בקרב הגופים המוסדיים באותה התקופה. ני"ע מסחריים (CP, Commercial papers) הם אג"ח לטווח קצר מאוד של מספר חודשים, המיועדות לניהול הנזילות בעיקר בפירמות גדולות. מלבד המח"מ הקצר שלהם, יש ל-CP תחנות יציאה שבהן רשאים המשקיעים לדרוש את מלוא כספם בחזרה. תחנות היציאה הן על פי רוב אחת לשבוע.

במקרה של אפריקה, למרות שהמשקיעים המוסדיים היו יכולים לחכות זמן קצר לתחנות היציאה, הם העדיפו לקבל את הכסף באופן מיידי גם במחיר של מכירת ה-CP בסכום הנמוך בעד 10% משווים המלא. התנהגות שכזו מעידה על עוצמת הפאניקה שאחזה במוסדיים, שאיבדו את האמון גם בני"ע הסולידיים ביותר והסכימו למכור אותם במחיר נמוך. ייתכן שסיבה נוספת לכך היא מצוקת הנזילות עימה התמודדו הגופים המוסדיים באותה תקופה, על רקע הפדיונות הכבדים מהם סבלו בעיקר בקופות הגמל. מבחינת אפריקה, הייתה זו הזדמנות הן להקטין את מצבת החובות שלה והן לרשום רווחי הון באופן מהיר ופשוט.

ני"ע מסחריים הם אמצעי פופולרי בחו"ל בקרב פירמות גדולות ומוסדות פיננסיים, אשר מיועד לרוב למימון אשראי של לקוחות ומלאים. אך בעוד שבארה"ב מדובר בשוק מאוד מפותח, בארץ שוק זה נמצא עדיין בחיתוליו. עם זאת, נציין כי אפריקה היא אחת החברות הוותיקות שמגייסות אשראי באמצעות CP זה מספר שנים.

צמיחתן המהירה של הקרנות הכספיות, שיכולות להשקיע בנייר זה, פיתחה את השוק בישראל, אולם החרפת משבר האשראי בלמה את התפתחותו. כיום, היקף שוק זה מוערך בכמיליארד שקל.

אפריקה ישראל סבלה לא מעט מהמשבר האחרון. מניית החברה התרסקה בכ-90% ממחירי השיא, ואיגרות החוב שלה ירדו גם הן באחוזים ניכרים, ונסחרות היום בתשואה של אג"ח זבל - 30%-50%. ואולם, למרות ההזדמנות לבצע רכישות עצמיות ולמחוק חוב במחיר זול, באפריקה הסתפקו במהלך היצירתי לרכישה עצמית של אג"ח במסגרת עסקה למכירת 10 מגרשים בסביון. רוכשי המגרשים של החברה בסביון שילמו עבורם גם במזומן וגם באג"ח של אפריקה, שמצידה קיבלה את האג"ח במחיר הנמוך בעשרות אחוזים משווין המלא.