בנק HSBC מודה: חטיבת האשראי הצרכני שרפה 10 מיליארד דולר תוך 6 שנים

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מאז נרכשה החטיבה היא מסיבה לבנק הפסדים ; מנכ"ל HSBC: "הלוואי שלא היינו מבצעים את ההשקעה הזאת"

חטיבת האשראי הצרכני של HSBC תזדקק להזרמות הון נוספות במשך כמה שנים. כך הודה אתמול (ב') הבנק, כאשר חשף שהחטיבה "שרפה" כ-10 מיליארד דולר (7.1 מיליארד ליש"ט) בשווי לבעלי המניות, מאז נרכשה לפני שש שנים.

הבנק מסר כי הוא יפסיק להעניק הלוואות צרכניות חדשות באמצעות HSBC פייננס קורפוריישן, ויסגור 800 סניפים בארה"ב, בניסיון להפסיק את פעילות החטיבה, שבעבר נודעה בשם האוסהולד, ושאותה רכש הבנק ב-2003 תמורת 15 מיליארד דולר בעסקה של המרת מניות. היחידה נפגעה קשות מקריסת שוק הסאב-פריים בארה"ב.

"נמשיך הלאה"

"בחוכמה שלאחר מעשה, הלוואי שלא היינו מבצעים את ההשקעה הזאת", אמר אתמול (ב') מייקל גאוגהאגן, מנכ"ל HSBC. "אבל מה שקרה קרה, ולדעתנו, מרבית בעלי המניות שלנו מצפים שאנחנו נאסוף את הנכסים האלה ונמשיך הלאה".

דבריו של גאוגהאגן נאמרו בעוד HSBC מכריז על הנפקת זכויות בשווי 12.5 מיליארד ליש"ט - הנפקת הזכויות הראשונה שערך הבנק בתקופה של יותר מ-20 שנה - ומקצץ את הדיבידנד בניסיון להשיב לעצמו את מעמדו כאחד הבנקים המהוונים ביותר בעולם.

מניית HSBC רשמה ירידה חדה בתגובה לידיעה על הנפקת הזכויות, שמקנה לבעלי מניות קיימים את הזכות לרכוש 5 מניות חדשות תמורת כל 12 מניות שנמצאות בבעלותם, ובמחיר של 254 פני למניה. מניית HSBC נסגרה בירידה של 20% ובמחיר של 396.5 פני, לעומת 416 הפני שבה היא אמורה תיאורטית להיסחר לאחר השלמת הנפקת הזכויות.

הנפקת הזכויות של HSBC היא ההנפקה הגדולה ביותר שידעה בריטניה שנועדה למשקיעים פרטיים. ההנפקה צפויה להניב עמלות בסך 350 מיליון ליש"ט לסינדיקט הבנקים והמשקיעים בהנהגת גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן קזנוב, המשמשים חתמים.

יתרון תחרותי

אתמול (ב') הדגישו ב-HSBC שתקבולי הנפקת הזכויות לא ישמשו להשלמת הפער ביתרות ההון שלו, אלא יעניקו לו יתרון תחרותי על יריביו באמצעות שיקום מעמדו כבנק בעל המאזן החזק ביותר.

למרות מחיקה בסך 10.5 מיליארד דולר בגין המוניטין של HSBC פייננס קורפוריישן, דיווח בנק HSBC על רווח לפני מס בסך 9.3 מיליארד דולר, לעומת 24.2 מיליארד דולר, הרווח שצבר ב-2007.

הבנק קיצץ את הדיבידנד הסופי ל-10 סנט, וסך הדיבידנד ל-2008 יסתכם ב-64 סנט - ירידה של 29 סנט לעומת השנה הקודמת. הבנק הודיע כי ישלם דיבידנדים בסך 8 סנט למניה בגין שלושת הרבעונים הראשונים של 2009 - ירידה לעומת 18 סנט.