בואו ללמוד איך לעשות כסף ממאבק השליטה על ריטליקס

יישום אסטרטגיית ארביטראז' מיזוג ורכישות

אסטרטגיית הגידור הפופולרית, ארביטראז' מיזוגים ורכישות (Merger Arbitrage), צוברת תאוצה בימי משברים, שבהם חברות רבות ניצבות על המדף בשל מצוקה או שמחירן יורד והופך לאטרקטיבי.

האסטרטגיה פשוטה מאוד: כשמוכרזת עסקה במסגרתה נרכשת חברה ציבורית, מחיר המניה שלה נוהג להגיב בעלייה לכיוון המחיר לפיו מתבצעת העיסקה. זאת, במהלך ששואף לסגור את הפרמיה שמעניקה העסקה למחיר המניה בבורסה.

עם זאת, הפער בין שני המחירים לא נסגר במלואו בדרך כלל, ונהוג להעריכו בכ-4%. הפער הזה משקף את הסיכון לכך שבסופו של דבר העסקה לא תושלם - אם בגלל החלטה של אחד הצדדים לסגת ממנה, כישלון בבדיקות הנאותות או מגבלות רגולטוריות.

מנהלי קרנות גידור שפועלים באסטרטגיה הזו מחפשים עסקאות מיזוגים ורכישות ברחבי העולם, ומשקיעים בלונג על המניה הנרכשת ובשורט על מניית החברה הרוכשת (בהנחה שהיא חברה ציבורית, ר"ב). זאת, כדי לגדר את הסיכון שבנפילת העסקה. מנהלי הקרנות בוררים, כמובן, את העסקאות במטרה להשקיע רק באלו שהסיכויים לסגירתן גבוהים במיוחד.

למרות שהיא מזוהה בעיקר עם קרנות גידור, האסטרטגיה מתאימה גם למשקיעים פרטיים, שיכולים ליישם אותה עם ההכרזה על מיזוג או עיסקת רכישה בין שתי חברות ציבוריות. מעקב אחרי מיזוגים ורכישות בשווקים מרכזיים, כמו השוק האמריקני, יכול להניב למשקיעים רווחי הון.

אלדין, למשל

בימים של משבר כלכלי, כשרמת הריביות בשווקים שואפת לאפס וכמוה גם הריבית על מכשירים נעדרי סיכון, כמו אג"ח של ממשלת ארה"ב, כדאיות השימוש באסטרטגיה הזו אף עולה.

אחת הסיבות היא עליית פרמיית הסיכון שדורשים המשקיעים על נטילת סיכונים. כך, בעסקאות מיזוגים ורכישות שנסגרו בחודשים האחרונים ניתן היה לראות שהפרמיה עד לסגירת העסקה גדלה ומאפשרת למשקיעים להגדיל את רווחי ההון מהעסקאות - בתנאי שייסגרו, כמובן.

אחת הדוגמאות הבולטות היא אלדין (סימול: ALDN). לפני כשבוע וחצי החליטו בעלי המניות בחברה להיעתר להצעה לרכישתה על ידי קרן וקטור תמורת 11.5 דולר למניה, שישולמו במזומן לכל בעל מניות בחברה.

על פי ההערכות העסקה תושלם לקראת סוף מארס, עם קבלת כל האישורים הדרושים (בין היתר אישורי רשויות ההגבלים העסקיים בישראל ובגרמניה). אישורים אלה הם אחד הסיכונים לנפילתה של העסקה. שבוע וחצי לאחר שאושרה העסקה, נסחרה מניית אלדין בוול סטריט ב-10.05 דולר למניה, כך שהפרמיה שעתידים לקבל מי שישקיעו בה כיום עומדת על כ-14%.

ההזדמנות בריטליקס

הפרמיה הגדולה היא עדות לשנאת הסיכון הגדולה של המשקיעים בשוק, אך גם הזדמנות מצוינת עבורם. אם תתממש העסקה בסוף החודש, כפי שצופה הנהלת החברה, הרי שמדובר בתשואה פנטסטית בפרק זמן קצר במיוחד.

אלדין אינה בודדה במערכה. מאבק השליטה המתפתח בריטליקס והצעות הרכש המוגשות לחברה מייצרות הזדמנות השקעה נוספת, אך כאן הסיכון הטמון בהשקעה גבוה הרבה יותר ממספר סיבות: ראשית, נכון להיום מדובר רק על הצעות שהוגשו לחברה מבלי שתתקבל החלטה או שייחתם הסכם למכירת החברה.

בנוסף, גם אם תתקבל החלטה על מכירת החברה, היא עדיין צריכה לעבור את אישור כלל בעלי המניות - וזה לא צפוי להיות קל. כמו כן, קרן פימי, שהיא אחת מבעלי המניות, הציעה להכניס לחברה משקיע - מהלך שידלל את אחזקות המשקיעים הקיימים ועשוי לפגוע בהם.

צריך לשים לב לכך שהצעת רכש במחיר של 6 דולר למניה נדחתה על ידי בעלי המניות, אך לא מן הנמנע שהיא משקפת את שוויה האמיתי של החברה. כיום נסחרת המניה ב-7.6 דולר.

פרמיית הסיכון על ההשקעה משקפת את הסיכונים הללו ויכולה להתאים למשקיעים עם סיבולת גבוהה לסיכון. ההצעות לרכישת החברה נמצאות בטווח של 8-10 דולר למניה ומשקפות פרמיה של 5%-32%.

אם אכן תתקבל החלטה למכור את החברה למרבה במחיר, המשקיעים יכולים למצוא את עצמם בסוף התקופה עם רווח הון מרשים למדי. *