מיומנו של איש היי-טק: תרגיע את עצמך

ידידי פוטר מחברה גדולה. עתה הוא חולם על הקמת סטארט-אפ. "מה שקוסם ברעיון, זה הסיבוב שיסדר אותי בחיים"

אחרי שנים רבות של שירות בחברת תוכנה ענקית - שלא לומר היררכית, שלא לומר מיליטנטית, שלא לומר חסרת כל חמלה - נזרק ידידי ל' בבעיטה מנומסת לרחוב, מותיר אחריו רק לפטופ חבוט וכרטיס עובד. אחרי תקופת החופש המתבקשת וסבב בתי הקפה, הגיע זמן לשוב למעגל העבודה. ל', שבילה את מרבית חייו הבוגרים בחברות גדולות, מתלבט כעת בין הצעה לתפקיד דומה בחברה גדולה, לבין הצעה חדשה שקיבל מאחד הסטארט-אפים.

"הדילמה שלי היא בעיקר בתחום הפיננסי", הוא משתף בחיוך ומדליק לעצמו סיגריה. "בתקופה כזו אני חייב לחשוב קודם כל על הפרנסה ועל האפשרות שאולי אוכל לעשות מכה קטנה. אם יש משהו שקוסם לי בהצעה שקיבלתי, זה הסיבוב שאולי יוכל לסדר אותי בחיים. בחברות הגדולות יש מקסימום אפשרות להרוויח קצת מהעלייה בערך המניה, אבל בטח שלא להרוויח בגדול".

"קודם כל תרגיע את עצמך", אני אומר לו בנימה אבהית. "בוא ונסתכל לרגע מקרוב על המספרים. נגיד שהסטארט-אפ שלך יימכר תוך שלוש שנים וכל האופציות שלך יגיעו לבשלות. ונניח שהוא יימכר בסכום יפה של 60 מיליון דולר. נניח, שבגלל שאתה לא בין המקימים, קיבלת 0.3% ונניח שעד לאקזיט יהיה עוד גיוס שידלל אותך ב-20%. אם ככה, נגיד לרגע שיש לך 0.24% מתוך הסכום? בקיצור, מהאקזיט הזה יש לך 144 אלף דולר". "מעולה!" מתלהב ל'.

"תרגיע את עצמך, עוד לא סיימתי". "עכשיו, הסיכוי שסטארט-אפ יצליח ולא ייסגר הוא, נגיד, 5%? נכפיל את הסיכוי ברווח, ואתה נשאר עם 7,200 דולר". "נו, ו-7,200 דולר זה רע?" מנסה ל' להציל את המצב. "זה לא רע אבל יש עם זה שתי בעיות. ראשית, זה לפני מס, כך שיישארו לך אולי 5,000 דולר. ושנית, זה לעוד שלוש שנים". "סבבה" אומר ידידי בטון שקט.

עדיף לנקות חדרי מדרגות

"תרגיע את עצמך", אני גוער בו שוב. "חישבתי ומצאתי שבשלוש השנים האלו תעבוד כ-1,000 שעות יותר מאשר בחברה רגילה, כך שהמחיר שלך לשעה הוא סביב ה-5 דולרים".

"אז מה אתה בעצם אומר לי? שעדיף לי לקחת את הג'וב בחברה הגדולה, ואם אני רוצה הכנסה נוספת, אז כדאי לי לנקות חדרי מדרגות? זה בטח מביא יותר מ-5 דולר לשעה". "משהו כזה", אני עונה, "אבל למרות שכל הסיכויים נגדך, אומרים שמי שלא קונה כרטיס להגרלת הלוטו, לעולם לא יזכה, נכון?"

"עכשיו בלבלת אותי לגמרי", ל' ממלמל. "תרגיע את עצמך", אני אומר, "יש לי עוד משהו לומר לך: 'מרוב התלהבות, לא איפרת את הסיגריה שלך כבר 10 דקות, וכל האפר נפל לך לתוך המקיאטו. לזה יש ודאות גבוהה'".

הכותב הוא יזם ומנהל בתעשיית ההיי-טק