נופלת מכל המדרגות: S&P מעלות חותכת את דירוג האג"ח של אפיק הירדן ב-16 דרגות ל-"CC"

הדירוג גבוה רק בדרגה אחת מדירוג חדלות הפירעון, הנמוך ביותר ; זאת, בשל הבקשה לכינוס נכסים מצד מחזיקי סדרה א' ; היד עוד נטויה: תחזית הדירוג נותרה שלילית ; התשואה השנתית לפדיון באג"ח ג' - 492% נטו

חברת דירוג האשראי S&P מעלות חותכת את דירוג האג"ח של אפיק הירדן , חברת הבינוי ופיתוח הנדל"ן הפרטית שבשליטת יאיר ושלמה עיני ב-16 דרגות ל-"CC" מ-"-AA", הדירוג הרביעי בגודלו. הדירוג החדש גבוה רק בדרגה אחת מדירוג חדלות הפירעון, הנמוך ביותר, ומיוחס כ"דירוג ברמת השקעה ספוקלטיבית ברמה נמוכה במידה רבה מאוד".

זאת, בשל הבקשה לכינוס נכסים מצד מחזיקי סדרה א', מה שמעורר תהיות מדוע הדירוג נותר כה גבוה כמעט חודשיים לאחר הבקשה לכינוס. בתוך כך, נציין כי היד עוד נטויה, שכן S&P מעלות הודיעה כי תחזית הדירוג נותרה ללא שינוי.

בסוף שבוע שעבר ניתנה הנחיה לנאמן להעמיד את יתרת אגרות החוב לפירעון מיידי עד יום שלישי הבא, ה-10 במארס (אלא אם תגיע החברה להסדר). זאת, לאחר מינוי כונסי נכסים זמניים לבקשתם של מחזיקי האג"ח מסדרות ב' וג' שנועדו לאכוף את השעבודים הרשומים לטובתם.

אגרות החוב של אפיק הירדן ביצעו איגוח של תזרים המזומנים הנובע ממבנה מגורים ברמלה המושכר לעמידר וממימושו בתום תקופת השכירות, במתווה של SPC, קרי Special Purpose Vehicle, יישות משפטית ייעודית שדרכה מאוגחים בתזרימי המזומנים, בדומה לאג"ח מגובות נכסים (ABS) בארה"ב.

"נדגיש, כי נכון למועד זה, לא חלה כל הרעה בנתוני העסקה והסכומים המשולמים ל-SPC הינם בהתאם למודל הפיננסי", נכתב בהודעת הדירוג. וגם" "התשלומים התקופתיים לבעלי אג"ח מסדרה א' משולמים במלואם ובמועד". ואולם, כיוון, שעל פי שטר הנאמנות, רשאים מחזיקי האג"ח לדרוש העמדה לפרעון מיידי של היתרה אם יתמנה לאפיק הירדן כונס נכסים - מה שאכן קרה - הורד הדירוג.

התשואה השנתית נטו לפדיון באג"ח מסדרה ג' עומדת על 492%, נכון לנעילת המסחר היום (ג'), מאחר והשער שלה מסתכם ב-6 אג' בלבד - כשערכה המתואם של האיגרת אמור לעמוד על 1.07 שקל נטו. מדובר בסדרה צמודה למדד המחירים לצרכן, הנושאת ריבית קבועה בשיעור שנתי של 5.7% ובמח"מ (משך חיים ממוצע עד החזר ההשקעה במלואה, הן מפרעונות קרן והן מפרעונות ריבית, א"ו) מעט מתחת לשנה.