מסתמן: המו"מ עם סין למחיר טון אשלג ב-2009 ייסגר סביב 580 דולר; מניית כי"ל עולה ב-3.4% בבורסה בת"א

דיווחים ממכון מחקר השווקים פרטקון, בקרב חוג המנויים הסגור של המכון, מצביעים על כך שיבואנית האשלג מהגדולות בעולם לא תבקש הנחה מיצרניות האשלג והמחיר ישאר כמו בשנה החולפת

מניית כי"ל עולה כעת במסחר בבורסה בת"א ב-4.6%, על רקע דיווחים של מכון מחקר השווקים פרטקון (Fertecon), שאומנם לא פורסמו לציבור הרחב, אלא בקרב חוג המנויים של המכון, בדבר המשא-ומתן בין סין, יבואנית האשלג מהגדולות בעולם, לבין יצרניות האשלג הגדולות לגבי מחירו של טון אשלג.

ע"פ הדיווחים, הסינים התרצו, ולא יבקשו הנחה במחיר המינרל, שצפוי לעמוד ב-2009 סביב 580 דולר לטון, מחירו מהשנה החולפת. משמעות הדבר מבחינת יצרניות האשלג, וכי"ל בתוכן, היא שכעת הן יוכלו למכור יותר בקלות את מלאי האשלג הגדול שצברו במאגרים, מה שיקל על הפעילות השוטפת וישפיע באופן חיובי גם על המכירות.

האנליסט אבירן רביבו, מכלל פיננסים ברוקראז', אמר היום (ד') ל"גלובס" כי במידה והדיווחים ממכון המחקר יובילו לחתימת הסכם בין הסינים ליצרניות האשלג, במחיר זהה לזה של השנה שעברה - זוהי התפתחות חיובית ממעלה ראשונה ליצרניות האשלג בכלל ולכי"ל בפרט. רביבו גם ציין, כי סגירה במחיר זהה לזה של השנה שעברה נוגדת את הערכתו המוקדמת, לירידה במחיר טון של המינרל ב-2009.

נציין כי הסינים פותחים מדי שנה במו"מ לגבי מחיר טון של אשלג, לפיו ייבאו או המינרל, ומדובר באירוע משמעותי בשוק הדשנים. ההסכמה שלהם לשמור על מחיר הטון היא בשורה חיובית ביותר ליצרניות ולמשווקות.

כן נזכיר כי רק לפני שבועיים דיווחה חברת אגריום , מענקיות הדשנים, כי 300 מעובדיה צפויים לשלם במשרתם, כחלק מצעדי התייעלות של החברה, לאחר שבמחסני יצרנית הדשנים הצטברו עודפי מלאי רבים של אשלג ועל רקע המיתון העולמי - החברה לא מסוגלת למכור אותם.

לידר שוקי הון: אכן אינדיקציה חיובית, אך כדאי להיות זהירים

אמנם אפשר לשאוב אופטימיות מהדיווח, אך יחד זאת, כדאי להתייחס לדברים בזהירות ואפילו במידה מסוימת של סקפטיות, ולזכור שהדיווחים הדולפים ממו"מ האשלג עם הסינים הינם מגמתיים ואינטרסנטיים - הרי לא ממש סביר להניח כי הסינים במסגרת המו"מ הארוך והמתיש שהם מנהלים, לא ניסו לדרוש הפחתה כלשהי במחיר האשלג שהם משלמים". כך אומר יואב בורגן מלידר שוקי הון.

בורגן מציין, כי אם אכן בסופו של דבר מחיר האשלג עם הסינים ייוותר בלא שינוי, הרי שמדובר בחדשות מעולות עבור יצרניות האשלג ובכללן כיל: המשבר העולמי וההתרסקות במחירי הסחורות ובמחירי דשני החנקן והפוספטים מאז הקיץ האחרון, הביאו להנמכת ציפיות משמעותית ביותר בכל הקשור להתנהגות העתידית של מחירי האשלג - התנהגות אשר נקבעת במידה רבה על סמך תוצאות מו"מ האשלג השנתי עם הסינים.

מאידך גיסא, אומר בורגן, לאור הירידה החדה בעלויות ההובלה הימיות מאז סיום מו"מ האשלג הקודם באפריל אשתקד, הרי שגם הסינים יכולים להציג באור חיובי מחיר אשר יוותר ללא שינוי. בורגן מותיר המלצתו על מניית כי"ל ב"קנייה", עם מחיר יעד של 70 שקל, גבוה ב-113% ממחיר המניה בבורסה.