עיני תוקף את בר-און: "נשמע לפקידים ברמה אבסולוטית ולא גילה מנהיגות; מקבל ממני ציון 1 מתוך 10 וזה כדי שלא ייעלב"

יו"ר ההסתדרות בראיון ל"גלובס" על ההתמודדות של שר האוצר היוצא עם המשבר הכלכלי: "תשפוט אותו ההיסטוריה" ; עיני סקפטי בדבר האפשרות להקמת ממשלה רחבה, אבל בדבר אחד הוא משוכנע: "לדעתי אהוד ברק רוצה להיכנס לממשלה" ; "נתניהו הבטיח לי שיהיה מעורב בתחום הכלכלה"

אם שואלים את יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, איזה ציון הוא מעניק לשר האוצר היוצא, רוני בר-און, הוא עונה בלי היסוס בראיון ל"גלובס": "נמוך מאוד, 1 בסולם עד 10 - והאחד רק כדי שלא יעלב". בכל יום שעובר עם עוד בשורה על מפעל בסכנת סגירה, עיני נשמע נחרץ יותר בדעתו על השר: "הייתה לו הזדמנות פז לעשות מהלכים להבראת המשק בתקופה מאוד קשה, ולמרות שאנחנו והמעסיקים הראינו נכונות להביא לפתרון מוסכם, הוא דחה לצערי את היד המושטת שלנו. הוא עשה שגיאה שהוא נשמע לפקידים ברמה אבסולוטית ולא גילה מנהיגות. הוא לא רק הקשיב להם מאוד, אלא נתן להם בסוף להחליט לבד". על כך, אומר עיני, "תשפוט אותו ההיסטוריה".

כדי להמחיש את האבסורד שעיני מתאר, הוא מספר כיצד התמסמסה באוצר אחת ההצעות שלו לסיוע למפעלים. "הצעתי שכל עובד במשק יתרום יום חופש אחד, כדי שהמדינה תפדה את הכסף לצורך קרן סיוע שיכולה הייתה לעמוד על 1.5 מיליארד שקל. בר-און אמר לי 'מעניין, תפנה לבלינקוב' (הממונה על התקציבים), ובלינקוב אמר לי 'מעניין, לך לשר האוצר'".

עיני לא מבין מדוע כל העולם מתערב במשבר ומזרים כספים, ורק בישראל מתעסקים בתוכניות קוסמטיות. "כבר תקופה ארוכה אנו מתריעים על צונאמי כלכלי ולא הקשיבו לנו. בר-און התעלם ונקט במדיניות של שב ואל תעשה, ודבק בתיזה שלא פוגעים במסגרת התקציב. הרי בכל העולם פרצו את המסגרת הזו, אפילו האמריקנים שאנחנו כל כך אוהבים לחקות אותם, העלו את המסגרת לרמה של 12%".

כבר בשבוע שעבר התריע עיני כי ישנה שורה של מפעלים הנמצאים בסכנת סגירה, אך סירב אז לנקוב בשמות. עכשיו כבר נודע בדיעבד, כי אחד המפעלים שאליו התייחס עיני הוא משחטת העופות ברמת ישי. "אני יכול רק לומר שגם מרביתם של יתר המפעלים שנמצאים בסכנה ממוקמים בפריפריה", הוא אומר, "אני מרגיש כמו מישהו שרץ מצד לצד כדי לסתום חורים".

"ברק רוצה להיכנס לממשלה"

עיני נשמע די סקפטי בדבר האפשרות להקמת ממשלה רחבה, אבל בדבר אחד הוא נשמע משוכנע: "לדעתי אהוד ברק רוצה להיכנס לממשלה". האם דעתו על יו"ר המפלגה ואחד האנשים המקורבים אליו מבוססת? "זה לא מקריאת עיתונים, זה מה שאני שומע", הוא מבהיר. לדבריו, מרבית חברי המפלגה מתנגדים לכניסה לממשלה, וכי הוא אינו מאמין כי ברק יחקה את המודל של משה דיין, שהלך לבדו אל ממשלת בגין.

גם על הדיווחים לפיהם ברק הציע את תפקיד שרת התמ"ת לשלי יחימוביץ', יש לו מה לומר: "שלי יחימוביץ' היא אידיאולוגית בכל רמ"ח איבריה, והשיקול של תפקיד כזה או אחר בחיים לא יהווה פרמטר עבורה בשאלה האם להיכנס לממשלה. היא נאמנה לציבור העובדים, ולגבי האחרים - שיענו האחרים", הוא אומר.

בעניין הזוגיות החדשה שמתרקמת בינו לבין ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, קשה שלא לחוש במעט אירוניה. עיני מדגיש בראיון עימו: "נתניהו הבטיח לי שהוא יהיה מעורב בתחום הכלכלה". ממתי העובדה שנתניהו מעורב בכלכלה אמורה להרגיע את יו"ר ההסתדרות? "אני אדם רגוע מטבעי", מתבדח עיני, אך מבהיר כי הדבר נובע בין היתר מהעובדה שכבר נקבעה פגישה משולשת בין נתניהו, עיני ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. "אני התרשמתי בשיחה עם ביבי שהוא באמת החליט ללכת לדרך של שיתוף פעולה. הושטתי לו יד והוא הושיט בחזרה, ואני רק יכול לקוות שפיו וליבו שווים, כי זה יהיה הדבר הכי טוב למשק ולעם ישראל".