איגוד הטקסטיל: כ-2,000 עובדים צפויים להיות מפוטרים עד סוף השנה

ב-2008 נסגרו 6 מפעלים, בהם פולגת טקסטיל ופולגת ג'ינס, ועשרות עובדים פוטרו במפעלים אחרים ; היקף המכירות של תעשיית הטקסטיל ירד בשנה החולפת ב-12% ל-8.4 מיליארד שקל

תעשיית הטקסטיל נמצאת במיתון מהקשים שידעה מאז קום המדינה - כך אמר היום (ד') היו"ר החדש של איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אופיס טקטסיל, גבאי רמזי, במסיבת עיתונאים שנערכה היום. רמזי הציג היום גם סקר שערך איגוד הטקסטיל בקרב עשרות מפעלים ולפיו התמונה פסימית בענף: צפויה ירידה של 12% במצבת העובדים בענף, כשהמשמעות היא פיטוריהם של 1,950 עובדים נוספים.

נתונים קשים אלה מצטרפים לנתונים מהשנה החולפת שבמהלכה פוטרו כ-1,600 עובדים בענף הטקטסיל. ב-2008 נסגרו 6 מפעלים, בהם פולגת טקסטיל ופולגת ג'ינס. כמו כן, נרשמו פיטורים של עשרות עובדים במפעלים כמו גיבור ספורט, דלתא, בגיר, חנית סיבים, תפרון, מגבות ערד ואחרים.

לסבסד שכר בפריפריה

גם היקף המכירות ירד בשנה החולפת ב-12% ל-8.4 מיליארד שקל, והמכירות לשוק המקומי ירדו ב-2008 ב-13% והסתכמו ב-4.7 מיליארד שקל. לדברי גבאי, מאז הרבעון האחרון של 2008 הועמקה הנסיגה בענף הטקסטיל והאופנה באופן דרסטי. 60% מתעשייני הטקסטיל דיווחו על פיטורי עובדים, 22% דיווחו על ירידה במכירות בארץ בהיקף של 10%-30% ו-50% דיווחו על ירידה בהיקף של יותר מ-30%. עוד עולה מנתוני איגוד הטקסטיל, כי 10% מהחברות בענף עברו לארבעה ימי עבודה בשבוע בשל המשבר וכדי למנוע עד כמה שאפשר פיטורים וכי 64% מתעשייני הטקסטיל בארץ סובלים ממחנק אשראי.

רמזי דורש מהממשלה החדשה שתקום לבצע שורה של צעדי חירום כדי להציל את הענף מפני קריסה ובעיקר בפריפריה. רמזי מציע לסבסוד עבודה בפריפריה במקום סבסוד אבטלה, כשהכוונה היא שהממשלה תשתתף בשכר עובדי הטקסטיל המועסקים בפריפריה בסכום של 1,000 שקל לחודש לכל עובד במשך שנה. צעדים נוספים הם: סיוע למפעלי הטקסטיל במתן פתרונות למצוקות האשראי ולערבויות וכן מתן סיוע ממשלתי לקבלת ביטוח אשראי לתעשייני הטקסטיל והאופנה המייצאים לחו"ל, שכן חברות האשראי אינן נותנות כיום כל ביטוח.

כמו כן, מציע רמזי להעביר באופן מיידי את חוק הטקסטיל הצבאי בכנסת, המחייב את כוחות הביטחון לרכוש מוצרי טקסטיל מתוצרת כחול-לבן בלבד, בדומה לתקנה הקיימת בארה"ב. כמו כן, הוא מציע להגביל את רכישות הטקסטיל המבוצעות על ידי משרדי הממשלה והרשויות המקומיות לתוצרת מקומית בלבד. כל זאת, כהוראת שעה לשנת 2009. להערכת גבאי, מדובר בהיקף רכישות של 400 מיליון שקל בשנה, שיביאו לקליטתם של 3,000 עובדי טקסטיל חדשים.

בשיחה עם "גלובס" אמר גבאי כי את ההצעות הוא העלה כבר מזמן בפני משרדי התמ"ת והאוצר ובתוך כך העלה למשל את ההצעה לסבסד משכורות כבר לפני כמה שנים ובהתייחס ספציפית לפריפריה. לדבריו, "בממשלה מדברים, מדברים ובינתיים לא יוצא מזה כלום. מוטב לפעול יום אחד לפני הקריסה. זה נכון לכל התעשייה ובעיקר לגבי תעשיית הטקסטיל", סיכם גבאי.