המדינה תנמק לבג"ץ תוך שבוע מדוע לא יינתן צו ביניים נגד הפעלת בית-סוהר פרטי

החברה שאמורה להקים ולהפעיל את בית-הסוהר הפרטי, בה שותפות אפריקה ישראל ומנרב, הודיעה בשבוע שעבר כי בית-הסוהר הפרטי יהיה מוכן לקליטת אסירים כבר בחודש הבא

על המדינה יהיה להודיע לבג"ץ בתוך 7 ימים מדוע לא יינתן צו ביניים המורה על אי הפעלתו של בית-הסוהר הפרטי הראשון בארץ. החלטה זו של בג"ץ התקבלה לאחר שבשבוע שעבר הודיעו המדינה והזכיין הפרטי כי בית-הסוהר הפרטי יהיה מוכן לקליטת אסירים במהלך חודש אפריל 2009.

בנייתו של בית-הסוהר הפרטי והפעלתו אמורות להתבצע על-ידי חברה שהשותפות בה הן אפריקה ישראל בשליטת לב לבייב ומנרב בשליטת אברהם קוזניצקי. כנגד רעיון ההקמה וההפעלה של בית-סוהר פרטי עתרו לבג"ץ חטיבת זכויות האדם של המכללה האקדמית למשפטים וגונדר בדימוס שלמה טויזר.

במהלך דיון קודם בעתירה, שהתקיים בפני 9 שופטים בשנת 2006, הודיעה המדינה כי לא תאכלס את בית-הסוהר הפרטי קודם שיינתן פסק דין בג"ץ בעניין. לאור זאת החליטו השופטים לאפשר את המשך בניית בית-הסוהר.

לאחרונה, כאמור, הודיעה החברה אשר אמורה להפעיל את בית-הסוהר כי המתקן יהיה מוכן לקליטת אסירים כבר בחודש הבא. המדינה אישרה את האמור וציינה כי הזכיין כבר פועל להכשרת עשרות עובדים וסוהרים על מנת לתפעל את המתקן.

עו"ד אפי מיכאלי, המייצג את העותרים, אמר כי "ההחלטה מהווה צעד נוסף לקראת קבלתה המיוחלת של העתירה התקדימית. העותרים מצרים על שהמשיבים נקטו בכל הפעולות האפשריות כדי להעמיד את בית המשפט במצב בו לא תיוותר כל ברירה אלא ליתן צו ביניים המורה על אי הפעלתו של בית-הסוהר על-ידי הזכיין הפרטי עד מתן פסק הדין בעתירה. לאור התקדמות שלבי הבנייה, מן הראוי היה כי המדינה תודיעה מיוזמתה לבית המשפט על מצב העניינים ולא תמתין לבקשתו של בית המשפט לעדכון כאמור".

את העותרים ייצגו עו"ד גלעד ברנע, אביב וסרמן, אפי מיכאלי ויעל ברדה. המדינה יוצגה בידי עו"ד יוכי גנסין, ואת החברה המפעילה ייצג עו"ד יובל שלהבת.