אחד-העם ננעלה בירידות חדות: מדד הבנקים נפל השבוע ב-9.8%; החברה לישראל צנחה ב-7.4% ביום

המעו"ף איבד 2.6% ו-4.1% בסיכום שבועי ; כי"ל ירדה ב-4% ; טבע הוסיפה 0.4% ; אזורים ירדה ב-5.4% ; דניה סיבוס עלתה ב-1.2% ; בז"ן ירדה ב-5% ; אפריקה איבדה 2.5% ; מניית בנק הפועלים איבדה 4.9%

המסחר בבורסה בת"א ננעל בירידות שערים חדות, על רקע הירידות באירופה והצפי לפתיחה שלילית בוול סטריט - שאכן התממש. המדדים המובילים באחד-העם רשמו ירידות של 2.6%-4.6% בהובלת מדד הנדל"ן. בין מניות המעו"ף בלטו לשלילה מניות החברה לישראל ובז"ן, ומנגד משכו את המדד מעלה מניות טבע ובזק.

ברקע למסחר בת"א החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט אותתו על ירידות שערים בפתיחה והמסחר מעבר לים נפתח בירידה של 1.5%. הבורסות באסיה ננעלו במגמה מעורבת בטווח שבין ירידה של 1.7% לעלייה של 2.1% והבורסות האירופאיות רושמות כעת ירידות שערים בשיעור מירבי של 2.7%.

הורדות ריבית בבריטניה ובגוש האירו

הבנק המרכזי בבריטניה הפחית היום את הריבית במחצית האחוז ל-0.5%. מדובר בשיעור הריבית המרכזי הנמוך ביותר בתולדות הממלכה המאוחדת. "הטלגרף": נגיד הבנק המרכזי מרווין קינג, יקבל מהממשלה אישור להדפסת 150 מיליארד ליש"ט. זאת, בכדי לרכוש הכל - החל מאג"ח קונצרניות וכלה באג"ח ממשלתיות צעד זה יסלול את הדרך להורדת ריבית נוספת בפגישת ועדת המדיניות המוניטרית של הבנק. בנוסף, הבנק המרכזי עובר להקלה כמותית ככלי המדיניות המוניטרית המרכזי במדינה, אשר יחליף את מדיניות הריבית. הבנק המרכזי יחל לרכוש נכסים פיננסים (אגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות) בהיקף של 75 מליארד ליש"ט (105 מיליארד דולר) במטרה להקל על היצע הכסף במדינה.

בצעד שנצפה על-ידי רבים, חתך גם הבנק המרכזי באירופה, בראשות ז'אן-קלוד טרישה, את הריבית במרחב האירו במחצית האחוז ל-1.5% במונחים שנתיים, הנמוכה ביותר בתולדות האיחוד המוניטרי, ולאחר מספר חודשים בהם השהה טרישה את הפחתות הריבית במרחב של 16 המדינות בהן האירו משמש כהילך חוקי.

---

אתמול הודיעה חברת קומברס על פיטורים של 500 עובדים, בכך הגיע מספר המפוטרים בענף ההיי-טק בישראל ל-10,000. ההנחות אומרות כי ההיי-טק כמנוע צמיחה של המשק הישראלי מדשדש כעת ונלחם על קיומו עקב המשבר העולמי כשהחשיבות של עובדי היי-טק היא בכך ששכרם הגבוה יוצר במשק הישראלי 8 משרות נוספות של נותני שירותים נלווים לתעשייה זו. בסקירה השבועית של בנק לאומי מזהירים בבנק כי שיעור האבטלה בישראל עלול להתדרדר לרמה של 8%.

מדד המעו"ף ירד ב-2.6% ל-638.47 נק', ת"א 100 איבד 2.8% ל-557.91 נק', התל-טק נסוג ב-3.6% ל-141.52 נק', מדד הנדל"ן צנח ב-4.1% ל-149.89נק', מדד הבנקים נפל ב-4.6% ל-513.21 נק'

בסיכום שבועי: מדד המעו"ף ירד ב-4.1%, ת"א 100 איבד 4.3%, התל-טק צנח ב-4.6%, מדד הבנקים נפל ב-9.8% ומדד הנדל"ן איבד 4%

זירת המאקרו

היום פורסם בישראל הנתון של התחלות וגמר בנייה שיישקף חלק ממצבו של שוק הנדל"ן בישראל.

מניות בכותרות

דלק US החברה הבת האמריקנית של קבוצת דלק פירסמה הבוקר את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2008 ולשנת 2008 כולה. בשורה העליונה רשמה החברה עלייה שנתית של 18.3% במכירות שהסתכמו ב-2008 ב-4.615 מיליארד דולר. הרווח השנתי של החברה צנח ה-57% ל-40.5 מיליון דולר.

הבנקים - לאומי , פועלים , מזרחי-טפחות , דיסקונט והבינלאומי ריכזו עניין לאור דרישת הפיקוח על הבנקים לדיווח מפורט לגבי השיטה לפיה מחשבים הבנקים את הלימות ההון. במכתב למנכ"לי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי שהוציא בנק ישראל ביום א' האחרון נדרשים הבנקים להסביר בכתב עד 23 באפריל כיצד הם מחשבים הלימות ההון, זאת כדי לספק "הבנה מעמיקה באשר לנתונים המדווחים לפיקוח על הבנקים לגבי מדידת הלימות ההון".

שגרירות בריטניה הפסיקה את המשא ומתן לשכירת שטחים במגדל הקריה בתל אביב מול קבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב. באתרי אינטרנט בערבית נכתב אתמול כי שגרירות בריטניה החליטה לבטל את החלטתה לעבור למגדל הקריה "בגלל תמיכתו של לבייב בהתיישבות לא חוקית בשטחים".

מלון אוקיינוס בהרצליה מוצע למכירה תמורת 80 מיליון שקל. חברת אזורים , שבשליטת שעיה בוימלגרין, המחזיקה במחצית מהמלון, מעוניינת למכור אותו, אולם השותף, שעיה יריב מתנגד למכירה.

אורלקלי, מתחרתה הרוסית של כי"ל הודיעה כי הורידה את מחירי האשלג לברזיל בכ-25% לרמה של 750 דולר לטון. מאידך, תוכנית החילוץ הסינית אמורה להעלות את ערך הסחורות בעקבות עלייה בביקוש.

על רקע העלייה במחירי הנפט והסחורות ריכזה עניין החברה לישראל המחזיקה בכי"ל ובבז"ן .

סקר חדש מצביע על עלייה משמעותית במספר המשתמשים באזילקט של טבע לטיפול במחלת הפרקינסון. השימוש בתרופה קפץ ל-35.2% לעומת 14.1% מהחולים עליהם דווח בשנה שעברה.

מכרז הטלפוניה הגדול ביותר בישראל צפוי לצאת לדרך בעוד מספר שבועות וייתכן שבסופו בזק לא תהיה ספק הטלפוניה היחיד של משרדי הממשלה ברחבי הארץ. מדובר במכרז עליו מדברים כבר כמה שנים לחיבור מרכזיות משרדי הממשלה בהיקף של מיליוני שקלים בשנה. מלבד בזק, צפויות להתמודד במכרז בין השאר סלקום , פרטנר ,HOT , ו-012 סמייל .

הצרות של דניה סיבוס עם ספקים לא נגמרות - חברת מנוליד טוענת לחוב של 37 מיליון שקל בגין פרויקט גופי תאורה בכביש 431.

חברת התוכנה סטארלימס הודיעה יום כי חתמה על חוזה בהיקף של 4 מיליון דולר עם חברת ביוטכנולוגיה מובילה בארה"ב.

מניית ויטה-פרי גליל נמצאת בהפסקת מסחר עד שהחברה תודיע על המשך פעילותה. רכישתה יכולה להתבצע עם כל החברה כשמאידך, יכול להיות שהעסקה תהיה לרכישת נכסי החברה בלבד, דבר שעשוי להשאיר את החברה כשלד בורסאי.

[לאתר המעו"ף]