התשובה של הונדה ל"אמת המטרידה": הונדה אינסייט - מבחן דרכים

כדי ליהנות מהמגמה הירוקה ולשקפה בשורה התחתונה, השיקה באחרונה הונדה את ה"אינסייט" - מכונית היברידית להמונים. אמנם ה"לוק" שלה אינו משאיר ספקות באשר לכוונותיו האקולוגיות של הנהג, אך החיסכון בדלק בהחלט נתון לחסדיו של הנהג

בכדי ליהנות מהמגמה הירוקה ולשקפה יותר בשורת הרווח השיקה באחרונה הונדה את המכונית ההיברידית "אינסייט"; המבוססת על הטכנולוגיה של הסיוויק ההיברידית, שמשווקת בארץ כבר מספר שנים עם עיצוב שלא משאיר מקום לספק לגבי הצהרת הכוונות של הנוהג בה.

בהונדה מדגישים את הכוונה להציע כלי רכב היברידיים זולים יותר מאלה המוצעים היום בשוק, כדי להגיע לקהל גדול יותר ולסייע בהורדת רמת הזיהום העולמית, וצופים כי ב-2009 יימכרו ברחבי העולם 200 אלף כלי רכב מהדגם החדש. במקביל תמשיך הונדה לשווק את ה"סיוויק" ההיברידית הוותיקה, והיא אף מתכננת להוציא לשוק דגם מיני-היברידי על בסיס ה"ג'אז", ודגם היברידי ספורטיבי המבוסס על קונספט ה-CR-Z. הבעיה העיקרית של הסיוויק ההיברידית מבחינה שיווקית היא העיצוב ה"רגיל" שלה, שגורם לנוהג בה להיראות כאחד האדם שרכש הונדה. לעומת זאת, האינסייט לא מותירה ספקות אצל המתבונן לגבי כוונותיו האקולוגיות של הנהג.

למרות שלא יאהבו עובדה זו בהונדה, האינסייט נראית בדיוק כמו האחות הקטנה והלא מהוקצעת של הפריוס לבית טויוטה. אך הדמיון המפתיע בקווי המתאר לא מחפה על הטכנולוגיה הפרימיטיבית יותר, המנוע הקטן יותר, ועל הממדים הקטנים יותר משמעותית של כלל הרכב.

סוג של טמגוצ'י

הגריל הקדמי מזכיר את מכונית המימן הניסיונית - הונדה FCX; ופריטים רבים כמו מנוע הבנזין, השלדה והפלסטיקה, מגיעים מדגם הסופר-מיני החדש של החברה - הונדה ג'אז; אם כי המכוניות נהנית מבסיס גלגלים ארוך יותר העומד על 2.55 מטר, והאורך הכולל של המכונית עומד על 4.395 מטר.

האינסייט מתהדרת בגיר רציף, שאמור להתאים את עצמו לאופי הנהיגה של הנהג בכדי להגיע לצריכת דלק אופטימלית. היצרן שיחרר הצהרת כוונות בדמות הבטחה לרכב שנוסע 22.7 ק"מ לליטר בנזין. את ההבטחה בדקנו בנסיעת המבחן, שכללה אך ורק האצות, בלימות ושאר מהלכים מבזבזי דלק, והגענו לנתון סביר של 10 ק"מ לליטר; כשלאחר מכן, במהלך נסיעה שפוי יותר, המכונית עזרה לנו לשמור על הסביבה, אך מעט פחות מהמובטח ועם צריכת דלק ממוצעת של כ-17 ק"מ לליטר.

הונדה אינסייט

האינסייט מצוידת בשלל עזרי חיסכון. הראשון הוא כפתור ECON, המכניס את המנוע והגיר למצב חסכוני יותר, שאפשר להפיג על-ידי לחיצה נמרצת על דוושת הגז. בנוסף, מחשב הדרך נותן לנהג בסוף כל נסיעה ציון על צריכת הדלק. הציון מתבטא בגרפיקה שנעה בין עציץ נבול לנהג בזבזן, ועד ארבעה עציצים פורחים לנהג החסכן. לנהג מצטיין מוצג בסוף הנסיעה גביע פרס. המהדרין יוכלו לחבר את המערכת למחשב האישי ולהוציא פירוט, שיאפשר להם להגדיל את החיסכון בנסיעות הבאות באמצעות ניתוח סטטיסטי. מחשב הדרך מציג גם, באופן תמידי, את חלוקת האנרגיה המשמשת להניע את הרכב. למשל, הנהג יכול לראות מתי המצבר מוטען מאנרגיית בלימה, בתאוצה מהירה הוא יראה את המנוע החשמלי מסייע למנוע הבנזין, ובנסיעה איטית ושלווה הוא עשוי לראות רק את המנוע החשמלי עובד (לזה לא הצלחנו להגיע). כדי להקל על הנהג לשמור על טווח החיסכון בנסיעה, משתנה הצבע של לוח המכוונים מירוק-חסכוני לכחול-בזבזני.

הונדה אינסייט

בנוסף לעזרים האלקטרוניים, שהופכים את המכונית לסוג של טמגוצ'י, יש גם מנגנון המדומם את מנוע הבנזין אוטומטית בעת עצירה. מהנדסי הונדה דאגו גם לכיבוי מערכת המיזוג בעצירה, שתהיה ארוכה יותר עם לחיצה על מתג ה-ECON. בנסיעה, שביצענו בתנאי גשם, חזר המנוע לפעול אוטומטית לאחר כ-20 שניות, כדי לא להשאיר אדים על השמשה.

מתחת למכסה נמצא מנוע בנזין בנפח 1.3 ליטר, המפיק 88 סוסים ומומנט של 12 קג"מ, שמושלמים על-ידי המנוע החשמלי שמוסיף 14 סוסים משלו ומומנט של 8 קג"מ. בהאצה מ-0 ל-100 ימתין הנהג 12.6 שניות, ורישיונו יוכל להישלל במהירות מרבית של 190 קמ"ש.

תחושה חלולה וזולה

על הכביש מרגישה האינסייט נמרצת ממשפחתיות אחרות המוכרות לנו מציי הליסינג, ההיגוי שלה מדויק ותיבת ההילוכים מאפשרת נסיעה חלקה ונעימה. שילוב למצב ספורט בתיבת ההילוכים ומשחק עם ידיות החלפת ההילוכים שמאחורי גלגל ההגה, אפשרו גם נהיגה מהירה יותר עם תגובות מהירות יותר של המנועים ותיבת ההילוכים.

בניסיון להוזיל עלויות נפלה הונדה במספר נקודות. אמנם סביבת הנהג נוחה, אך לחלקי הפלסטיק יש תחושה חלולה וזולה שמאוד לא אופיינית לדגמים של הונדה. לאדם מבוגר הגבוה מ-1.7 מ' מומלץ לשבת מלפנים. מרחב הכתפיים והראש מתאימים במושב האחורי ליפני הממוצע, למרות שמרווח הרגליים סביר. תא המטען מתהדר בנפח של 408 ליטר, דבר שנראה מספק לכל משפחה ממוצעת עם שני ילדים.

בהונדה הציגו את הדגם החדש כ"היברידית להמונים", בארץ הדבר תלוי מאוד במחיר שייקבע על-ידי היבואן, כשתמחור אטרקטיבי - בסביבות ה-130 אלף שקל - יוכל להתאפשר, בזכות הפחתת המס שזוכים לה דגמים היברידיים שמיובאים לארץ הקודש. חשוב לזכור, שחיסכון בדלק נובע בראש ובראשונה מאופי הנהיגה של הנהג. נראה כי את נתוני החיסכון בפועל יכולים לספק גם מספר דגמים של מכוניות קטנות אשר אינן מתהדרות בתואר ההיברידיות. מחיר טוב יוכל למצב את האינסייט כבחירה הירוקה של לא מעט נהגים, שהמצפון הסביבתי עובד אצלם שעות נוספות. מאידך, מחיר גבוה יקשה על האינסייט להתחרות באחות ההיברידית הגדולה לבית טויוטה, ויגרום גם ללקוחות הונדה החפצים לשמור על הסביבה להמשיך ולהעדיף את הסיוויק ההיברידית.

הונדה אינסייט

* הכתב היה אורח חברת הונדה בוולנסיה

מתחרות

טויוטה פריוס 2009

בעוד שהאינסייט נועדה להרחיב את נגישות הטכנולוגיה ההיברידית, הדור החדש של הפריוס, שיגיע ארצה בקרוב, מכוון גבוה. המכונית דומה לקודמתה בממדיה, אך מתאפיינת בעיצוב מלוטש ויוקרתי יותר ובמנוע בנפח מוגדל של 1.8 ליטר, שיחד עם המנוע החשמלי מייצר 136 כ"ס. טויוטה טוענת שלמרות ההספק והביצועים המשופרים, המכונית חסכונית ונקייה יותר מקודמתה, ותא הנוסעים עתידני יותר ועתיר גדג'טים. המחיר צפוי להציבה בקבוצה 4.

טויוטה פריוס

הונדה סיביק הייבריד

הסיביק הייבריד ממשיכה לתפוס את הנישה של "היברידית למשפחות" בליין של הונדה. יש לה מערכת הנעה היברידית קלה יחסית, עם הספק משולב של 110 כ"ס, שאינה יכולה להניע את הרכב על כוח חשמלי בלבד כמו בפריוס, אך היא מחפה על כך עם ממדים פנימיים נדיבים מאוד, תדמית משודרגת, איכויות דינמיות של משפחתית טובה ותא מטען בריא. באחרונה היא עברה מתיחת פנים קלה. המחיר מציב אותה בקבוצת שווי שימוש 4.

סיביק הייבריד

שברולט מאליבו הייבריד

ב-GM עדיין לא החליטו אם ומתי לייצא את הדגם ההיברידי של המאליבו, אולם אם הייצוא יתחיל השנה אפשר להניח, שלפחות דגם אחד יוצב בקבוצת שווי שימוש 4. המאליבו ההיברידית משתמשת בהנעה היברידית "קלה" עם מנוע חשמלי בהספק צנוע יחסית של 25 קילוואט, שנרתם לסיוע למנוע בנזין בריא בנפח 2.4 ליטר. שברולט נוקבת בהפחתה של כמה אחוזים בצריכת הדלק ובפליטה, מה שלא מפריע למכונית ליהנות מכל הטבות המס ההיברידיות.

שברולט