הריבית אפסית ואין אינפלציה? אפשר לעשות גם מזה כסף: תיק השקעות מבוסס אפיקים שקליים

כלכלני האגף לניירות ערך ונכסים פיננסיים בבנק הפועלים מציעים מספר פתרונות ; לא רק המזומן הוא המלך

לאחרונה הודיע נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, על הפחתה נוספת של הריבית ל-0.75% - ריבית שפל היסטורית בישראל. סביבה של ריבית נמוכה מאוד מאפיינת היום את מרבית השווקים הפיננסיים בעולם. בתוספת האינפלציה האפסית והצמיחה שלילית אפשר להעריך שהריבית הנמוכה תמשיך להיות שיגרת חיינו בחודשים הקרובים.

ריבית אפסית כזו היא אתגר לא פשוט למשקיעים שרוצים שכספם יעבוד - אפילו קצת - בלי לקחת סיכון. כלכלני האגף לניירות ערך ונכסים פיננסיים בבנק הפועלים מציעים מספר פתרונות.

הם יוצאים משתי הנחות יסוד. ראשית, סביבת הריבית הנמוכה תישמר ובנק ישראל ישתמש בכלים שבידיו כדי להוריד את הריביות גם בטווח הארוך. שנית, לאור ירידות המחירים בשוקי הסחורות והאנרגיה וההאטה בצריכה, אי אפשר לצפות להתפרצות אינפלציונית בקרוב.

תחת ההנחות האלו בבנק הפועלים ממליצים להרכיב תיק השקעות שייתן משקל גבוה (60%) לאפיקים השקליים לעומת האפיקים צמודי המדד (40%).

הרכיב השקלי:

1. השקעה ישירה באג"ח ממשלתיות שקליות (שחרים): בבנק ממליצים להתמקד בטווחים בינוניים (עד 5 שנים), שמגלמים תשואה של 2.85%-3.4%. למשל ממשלתי 313 או שחר 2682.

2. השקעה באג"ח קונצרניות שקליות: השקעה שמניבה תשואה עודפת על אג"ח ממשלתיות אך נושאת סיכון גבוה יותר. בבנק הפועלים ממליצים להשקיע באג"ח בדירוג גבוה ובמח"מ של עד 3 שנים, שמניבות תוספת תשואה של 2% על אג"ח ממשלתיות מקבילות. בבנק מדגישים כי משקלן של האג"ח האלו צריך להיות קטן בתיק הסולידי.

3. רכישת קרנות נאמנות שקליות: בבנק הפועלים מעדיפים השקעה בקרנות בעלות מח"מ בינוני. היתרון למשקיעים הוא שמנהל הקרן מנהל את המח"מ ומבצע התאמות על פי הציפיות והתחזיות בשוק.

4. השקעה במוצרים "קלאסיים": הכוונה לתוכנית חיסכון בנקאיות, שמעניקות תשואות גבוהות יחסית במוצרים השקליים ארוכי הטווח.

הרכיב צמוד המדד:

1. השקעה ישירה באג"ח ממשלתיות צמודות מדד: אג"ח קצרות טווח פחות אטרקטיביות להשקעה כיום, על רקע הציפיות למדדים נמוכים ואולי אף שליליים בתקופה הקרובה.

בפועלים ממליצים על השקעה באג"ח לתקופות של 4-6 שנים לפדיון, שעשויות להניב רווחי הון. רמת התשואה באיגרות אלו היא 1.81%-2.14%, כאשר תשלומי הריבית והקרן, צמודים למדד המחירים לצרכן - למשל גליל 5472 וגליל 5481, בהן תשלום המס עומד על 20%.

2. השקעה באג"ח קונצרניות צמודות מדד: לפי כלכלני בנק הפועלים, ההשקעה ברכיב זה צריכה להתאפיין בפיזור בין הסקטורים השונים (למשל מזון, תקשורת, אנרגיה ואחזקה), ולהתמקד באג"ח המדורגות גבוה (AA- ומעלה) ובמח"מ של עד 3 שנים.

3. השקעה במדדי התל בונד: דרך נוספת להשקיע באג"ח קונצרניות צמודות מדד בדירוגים גבוהים יחסית היא באמצעות השקעה בתעודות סל על מדדי אג"ח חברות (תל בונד).

4. השקעה בקרנות נאמנות צמודות מדד: קרנות בעלות מח"מ בינוני.

5. השקעה במוצרים "קלאסיים": שוב, הכוונה היא לתוכניות חיסכון, הפעם מדדיות, שצמודות למדד המחירים לצרכן בתוספת ריבית קבועה וצמודה, שנקבעת על פי סכום ותקופת ההשקעה.