שלמה ולד, מבעלי חברת הנדל"ן פסיפיקה, חשוד ששלשל לכיסו כספי עסקת נדל"ן ברומניה

ולד חשוד בעבירות על חוק ניירות ערך וכן בעבירות של קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד

בית משפט השלום בתל-אביב שיחרר בתנאים מגבילים את שלמה ולד, מבעלי השליטה בחברת הנדל"ן פסיפיקה , שנעצר בחשד כי שלשל לכיסו במירמה כספים שיועדו לעסקת נדל"ן של החברה ברומניה, ואף הסתיר את אחזקותיו האמיתיות בחברת פסיפיקה. הוא חשוד בעבירות על חוק ניירות ערך וכן בעבירות של קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד.

בעלי השליטה בפסיפיקה בשנים 2007-2008 הם שלמה ולד וחברת NAT EAST HOLDINGS הקפריסאית, שבשליטת ראובן דלאל ואריה כהן. החקירה נוגעת לעסקה בה רכשה פסיפיקה שתי חלקות קרקע בעיר גלאץ שברומניה בחודש יולי 2007.

בבקשת השחרור בערבות שהגישה עו"ד ציפי גז, היועצת המשפטית של מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך, נטען כי ולד התחייב בשם פסיפיקה לשלם 10 מיליון אירו עבור הקרקעות, ובפועל החברה העבירה 5.25 מיליון אירו. הכספים הועברו ישירות למוכרת, חברת S.C. OMEGA UNION CONSTRUCT S.R.L, ללא כל בטחונות לכספים כאשר חלקה אחת מתוך השתיים אינה רשומה כלל על-שם המוכרת.

החקירה העלתה שבסופו של יום הקרקעות לא נרשמו על-שם -שווא אודות העסקה לפיהם יש ערבויות ובטחונות לכספים שהעבירה פסיפיקה, תוך הסתרת עובדות אודות העסקה מדירקטוריון החברה ומציבור המשקיעים. כך, למשל, ולד הסתיר את העובדה שהקרקעות שנרכשו כלל לא רשומות על-שם המוכרת ואת הקשר העסקי בינו לבין נציגי המוכרת.

כן הוא חשוד כי לא דיווח לרשות ניירות ערך ולציבור המשקיעים על אחזקותיו האמיתיות במניות החברה ועל מבנה השליטה האמיתי בחברה, וזאת כנדרש בחוק ניירות ערך. חשד נוסף שעלה הוא כי ולד לא דיווח על מכירות מאסיביות שביצע במניות פסיפיקה, וכן שהוא למעשה בעל השליטה המרכזי גם בחברת NAT EAST.

בפועל התברר כי 40 מיליון מתוך 72 מיליון מניות NAT בפסיפיקה היא בבעלות ולד, בנוסף ל-21 מיליון מניות שהחזיק באופן ישיר. לפיכך, אחזקותיו בפסיפיקה ב-2007 היו למעשה כ-24% ולא 8.35% כמדווח. בשנתיים האחרונות מכר ולד 20 מיליון מניות מבלי לדווח לרשות ניירות ערך. לטענת הרשות, ולד הסתיר באופן מכוון את אחזקותיו במניות פסיפיקה, על מנת שלא לחשוף את מצבו הכלכלי האמיתי בשל חובות רבים שהיו לו.

באשר לחלקת הקרקע השנייה, החקירה העלתה כי אומגה אינה רשומה כבעלת הקרקע, היא לא השלימה את עסקת הרכישה ולא ברור מתי יירשמו יורשי הקרקע, שהינם הבעלים המקוריים, כבעלי הקרקע. כן התברר כי לחברת פסיפיקה אין כל זיקה משפטית לקרקע ואין לה שליטה על הכספים ששילמה.

כן עלה חשד כי שלמה ולד קיבל לידיו כספים ששימשו לצורך רכישת הקרקעות על-ידי פסיפיקה.

לפי תנאי השחרור שאישר השופט בני שגיא, ולד נדרש להפקיד ערבויות כספיות ויציאתו מהארץ עוכבה ל-180 יום. (מ' 11157/09)