בנק לוידס TSB הבריטי עובר לשליטה ממשלתית: עד 77% ממניותיו יולאמו בתמורה לערבות על נכסים פיננסיים

הבנק מחזיק בתיק המשכנתאות הגדול בממלכה, באמצעות אחזקתו ב-HBOS ; ממשלת בריטניה תערוב לנכסים רעילים בהיקף 260 מיליארד ליש"ט ; הבנק ישלם עמלה בסך 15.6 מיליון ליש"ט על מנת לקבל הסיוע

בנק לוידס TSB הבריטי עובר לשליטה ממשלתית בראשות ראש הממשלה גורדון בראון. עד 77% ממניותיו יולאמו בתמורה לערבות על נכסים פיננסיים בעייתיים (רובם ככולם ירושה מ-HBOS, בנק המשכנתאות שאת השליטה בו קיבל בינואר, ראו בהמשך). ממשלת בריטניה תערוב לנכסים "רעילים" בהיקף 260 מיליארד ליש"ט (367 מיליארד דולר). המניות יועברו לידי הממשלה באמצעות המרת מניות בכורה להון מניות רגיל של קבוצת הבנקאות.

מניות בכורה הן יציר כלאיים בין מניות רגילות לאג"ח ויותר דומות לאחרונה. המניות לא מעניקות בעלות ולא מקנות זכויות הצבעה או מינוי דירקטורים. למניות הללו קופון קבוע (במקרה הנוכחי, 7% לשנה) מובטח, בלי קשר לביצועים של החברה. נייר הערך הזה דומה למניה, בכך שהוא האחרון להיפרע בקרות חדלות פירעון אפילו לאחר בעלי המניות הרגילים, בגלל הדיבידנד המובטח מראש וזאת למרות שהדירקטוריון יכול להחליט להעניק עוד, והוא בדרך כלל עושה כן.

מעמלה להלאמה

הבנק ישלם עמלה בסך 15.6 מיליון ליש"ט על מנת לקבל את הסיוע- במסגרת תוכנית הסיוע הממשלתית. הקבוצה הבנקאית תחליף בנוסף מניות בכורה בשווי 4 מיליארד ליש"ט שבידי משרד האוצר הבריטי למניות רגילות שיוצעו לבעלי המניות הרגילים.

תחת מתווה ההלאמה, לוידס ישא בהפסדים של 25 מיליארד הליש"ט הראשונים מהנכסים המבוטחים. באשר להפסדים גבוהים יותר, ישא הבנק הבריטי בעשירית מיתרת ההפסד - והממשלה תישא ביתר.

ההלאמה - בעקבות רכישת השליטה ב-HBOS

לוידס הוא הרביעי מבין הבנקים הבריטיים לקבל חילוץ ממשלתי, מאז הולאם בנק המשכנתאות הכושל נורת'רן רוק אשתקד. בראון, ראש הממשלה בממלכה המאוחדת, ביצר את אחיזתו במערכת הבנקאית באוקטובר האחרון, כשביקש מבית המחוקקים 37 מיליארד ליש"ט על מנת לבסס את ההון של בנקים כודגמת לוידס והבנק המלכותי של סקוטלנד . בעוד שהזרמת ההון מנעה מהבנקים פשיטת-רגל, היא לא הביאה לגידול המיוחל באשראי ללקוחות, במה שהכביד על המיתון.

הבנק מחזיק בתיק המשכנתאות הגדול בממלכה, באמצעות אחזקתו ב-HBOS, בנק המשכנתאות שנוסד ממיזוג של הליפאקס ובנק אוף סקוטלנד (ועדיין ממשיך לפעול תחת שני המותגים הללו). לוידס מחזיק ב-43% ממניות HBOS לאחר שקיבל את היתר ההגבלים העסקיים בבריטניה, על רקע חומרת המשבר הכלכלי בממלכה - והפך לקבוצת הבנקאות הגדולה במדינה.

נזכיר, כי רק לפני פחות מחודש פרסם HBOS אזהרת רווח - בה דיווח על הפסד שנתי מתואם של 8.5 מיליארד ליש"ט לפני מס, הפסד שיא שנתי, מה שעלה ללוידס בהשמדת ערך רבע מערכו בבורסה הראשית בלונדון באותו יום.

ימים ספורים אחר כך, הבנק הבריטי לוידס ספג מהלומה נוספת, כאשר סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הנמיכה את דירוג כושר הפירעון הגבוה ביותר שניתן לו, "AAA", ואשר בו החזיק זמן רב, ל-"AA3", שלוש דרגות פחות. הנמכת הדירוג נומקה בחשש המתמשך מגידול בנפח ההפסדים של HBOS.

"עסקה הולמת לבעלי המניות"

74 מיליארד ליש"ט מכספי הערבות הממשלתית מתייחסת למשכנתאות לדיור, 18 מיליארד ליש"ט נוספים להלוואות לפרטיים ללא שעבוד נכסים, 151 מיליארד ליש"ט להלוואות מסחריות ולתאגידים ו-17 מיליארד ליש"ט לאג"ח ממשלתיות.

ההון שתזרים הממשלה הבריטית והירידה בהיקף נכסי הסיכון של הבנק צפויה להגדיל את יחס הלימות ההון הראשוני של הבנק ל-18.7%. לשם השוואה, יחס הלימות ההון הכולל (ראשוני ומשני) הגבוה בבנקים בישראל, עומד על 12.08% בלאומי בסוף ספטמבר וצפוי לקטון ל-11.8% בעקבות אזהרת הרווח שפרסם.

"מיצוב ההון המשופר משמעותית שלנו יבטיח כי הקבוצה הפיננסית תוכל לעמוד בחריפים שבתרחישים הכלכליים, ותתעורר בחוזקה כשהכלכלה תתאושש", אמר אריק דניאלס, מנכ"ל הבנק בהודעתה לעיתונות."אנו מאמינים כי מדובר בעסקה הולמת עבור בעלי המניות שלנו", הוסיף.

מניית הבנק הבריטי צנחה מתחילת השנה בבורסה הראשית בלונדון, תוך שהשמידה שני שלישים מערכה. שווי השוק הבורסאי של הבנק נאמד כעת ב-7.1 מיליארד ליש"ט בלבד.

Lloyds Tsb Group PlcLloyds Tsb Group Plc