כל המי ומי בבנקאות העולמית קיבלו את כספי החילוץ של AIG, כי הממשל לא טרח לפקח

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי כ-50 מיליארד דולר מתוך יותר מ-173 מיליארד דולר שהממשל האמריקני שפך לתוך AIG מאז ספטמבר שעבר שולמו לכ-25 מוסדות פיננסיים אמריקניים וזרים

לאן נעלמו אותם עשרות מיליארדי דולר של כספי סיוע ל-AIG ? השאלה הזו מהדהדת עוד יותר במסדרונות הממשל בעקבות החשיפה הראשונה של רשימת מוטבים חלקית מכספי הסיוע.

הוול סטריט ג'ורנל דיווח שלשום (ו') שכ-50 מיליארד דולר מתוך יותר מ-173 מיליארד דולר שהממשל האמריקני שפך לתוך AIG מאז ספטמבר שעבר שולמו לכ-25 מוסדות פיננסיים אמריקנים וזרים. לפי העיתון, המוטבים האמיתיים הללו, בין היתר, קבוצת גולדמן זאקס ,דויטשה בנק , מריל לינץ' , סוסייטה ז'נרל , קאליון,ברקליס , ראבובנק, דנסקה, HSBC , רויאל בנק אוף סקוטלנד , בנקו סנטנדר , מורגן סטנלי ,וואכוביה , בנק אוף אמריקה ולוידס TSB .

הפדרל ריזרב סירב עד כה לפרסם את רשימת הצדדים הנגדיים לחוזי הנגזרים של AIG, וכמה הם קיבלו מתחילת החילוץ, כשהוא מתעלם בכך מדרישה של ועדת הבנקאות בסנט האמריקני. סגן יו"ר הפד, שהעיד בוועדה ביום ה' שעבר, אמר כי חשיפת השמות עלולה לסכן את עסקיה המתמשכים של AIG. קוהן אמר שישנם מיליוני צדדים נגדיים לנגזרים של AIG ברחבי העולם, כולל קרנות פנסיה ומשקי בית אמריקנים. לדבריו, המטרה אינה להגן על AIG או הצדדים הנגדיים לעסקאות שלה, אלא "למנוע את התפשטות המחלה של AIG".

הוול סטריט ג'ורנל, שהתבסס על מסמך חסוי ועל מקורות יודעי דבר, דיווח שגולדמן זאקס ודויטשה בנק קיבלו כל אחד כ-6 מיליארד דולר בספטמבר-דצמבר 2008. AIG, מענקיות הביטוח בעולם, תוארה על ידי הממשל האמריקני כחברה גדולה ומשולבת במערכת הפיננסית העולמית מכדי להניח לה לקרוס.

הפד רכב לעזרתה של AIע בדצמבר עם קו אשראי של 85 מיליארד דולר בעקבות הפסדים מנכסים רעילים, שרובם היו קשורים למשכנתאות, ודרישות ביטחונות של הבנקים, שהשאירו את AIG על סף פשיטת רגל. בסוף השנה שעברה, החבילה הועלתה ל-150 מיליארד דולר. לפני שבוע שוב הורחבה תוכנית החילוץ, עם עוד 30 מיליארד דולר.

החילוץ הראשון של AIG בא זמן קצר אחרי שהרשויות החליטו להניח לבנק ההשקעות ליהמן ברדרס לקרוס, והחברה היריבה מריל לינץ מכרה את עצמה לבנק אוף אמריקה מחשש לגורל דומה.

קריסה של AIG היתה מובילה להפסדים גדולים של מוסדות פיננסיים ברחבי העולם שעשו איתה עסקים, וכן של בעלי פוליסות שבטחו על ידי AIG.

ציר בית הנבחרים הדמוקרטי מפנסילבניה פול קניורסקי, שעומד בראש ועדת הביטוח של הבית, אמר לרוירטס שנודע לו שחלק גדול מהמוסדות שחולצו בעזרת הסיוע ל-AIG איו אירופיים. "זו הסיבה שלא יכולנו להניח ל-AIG ליפול כפי שהנחנו לליהמן ברדרס. המערכת הבנקאית האירופית היתה קורסת", הוא אמר.

במסגרת עסקיה, AIG ביטחה מוסדות שהחזיקו בניירות ערך משכנתאיים ובנכסים אחרים. קריסת שוק משכנתאות הסאב-פריים האמריקני הותירה את AIG ואת חלק מבעלי הפוליסות שלה בפני הרסה מוחלט על רקע ירידת ערך נכסיהם.

המפקחים בארה"ב לא הבחינו כמה סיכון AIG נוטלת על עצמה כאשר היא משווקת מכשירי CDS, הגנה או ביטוח מפני חדלות פירעון. כשהבחינו כבר היה מאוחר מדי, ולא היתה להם ברירה אלא להזרים 180 מיליארד דולר לעזרתה, אמרו קוהן ופקידים נוספים לוועדת הביטוח בבית הנבחרים.