ב-IBI מתכוננים לדו"חות מכתשים אגן: "צפויה האטה בצמיחה וירידה ברווחיות - אבל החשש מפגיעה בשווי המלאי מתפוגג"

יובל זעירא נותר "ניטרלי" על המניה במחיר יעד של 17 שקל - גבוה ב-26.7% משער הפתיחה ; "מחיר המניה מאפשר עלייה בשערה, אך אנו ממליצים לחכות עוד רבעון בכדי לבחון את ההתפחויות בשוק" ; פסגות: "סימני השאלה לגבי יכולת השמירה על יציבות בפעילות ב-2009 רבים"

בבית ההשקעות IBI מתכוננים לדו"חות מכתשים אגן , שיתפרסמו בעוד שלושה ימים (ד'). "צפויה האטה בצמיחה וירידה ברווחיות - אבל החשש מפגיעה בשווי המלאי מתפוגג", מציין מנהלת מחלקת המחקר של IBI. האחרון מעריך יציבות בשורת ההכנסות אך מצפה שהרווחיות הגולמית תפגע בשל שערי חליפין. רווחיות גולמית גבוהה מבטאת יתרון יחסי בשוק, כשהיא מעידה את הרווח של החברה עוד לפני הוצאות תפעוליות.

יובל זעירא נותר "ניטרלי" על המניה במחיר יעד של 17 שקל - גבוה ב-26.7% משער הפתיחה. "מחיר המניה מאפשר עלייה בשערה, אך אנו ממליצים לחכות עוד רבעון בכדי לבחון את ההתפחויות בשוק".

מה צופה האנליסט לגבי 2009? צמיחה נמוכה לאור קשיי החקלאים, היחלשות האירו שתפגע ברווחיות ותרחיש אפשרי של ירידת מחירים. "עם זאת, נראה כי התרחיש שהפחיד את השוק לא מתממש לעת עתה, וכי אם לא תהיה ירידה חדה במחירי המוצרים, החברה תוכל ליהנות מירידת מחירי חומרי הגלם במחצית השנה של השנה", הוא מתייחס לפגיעה בשווי המלאי.

באשר לרבעון הרביעי, יובל זעירא מעריך הכנסות באותו סדר גודל כמו ברבעון המקביל ב-2007, עם סטייה של 2% לכאן או לכאן. שיעור הרווח הגולמי מתוך כלל ההכנסות אמור לעמוד על 26%, "תהליך העשוי להיות מהותי יותר ברבעונים הראשונים של 2009". מנהל מחלקת המחקר מציין כי מכתשים אגן נוהגת לבצע גידור על מטבעות, אשר צפויה להניב רווחי מימון שיקזזו את מרבית הפגיעה ברווחיות הגולמית.

זעירא מציע לבדוק את תזרים המזומנים ומעריך כי כיוון שמכתשים לא תציג רווח מהותי ברבעון הרביעי, עד שלא יתקבל בחזרה תזרים מהותי, לא תמשיך בחלוקה מהותית של דיבידנד. זעירא מצפה להכנסות של 482 מיליון דולר ברבעון, מהם נובע רווח נקי של 5.1 מיליון דולר.

"סימני השאלה לגבי יכולת השמירה על יציבות בפעילות ב-2009 רבים"

"ענף הגנת הצומח שמר על יציבות יחסית ברבעון זה", מעריכה לימור גרובר, מנהלת מחלקת Sell-Side בבית ההשקעות פסגות. לדבריה, עונתית, הרבעון הרביעי הוא חלש יחסית ומתאפיין בעיקר במכירות טרום עונה באירופה ובארה"ב ומכירות טרום-עונה בדרום אמריקה - "ובכל מקרה מתאפיין ברווחיות נמוכה ביחס לשאר הרבעונים בשנה".

גרובר מציינת, כי מדיווחי החברות בענף עולה כי מגמת עליית המחירים שאפיינה את תשעת החודשים הראשונים של השנה התמתנה משמעותית ובמקביל נרשמה ירידה של מספר אחוזים בכמויות המכירה ברוב החברות. בנוגע להשפעת מטבעות החליפין, היא מזכירה, גורם מקזז לפגיעה ברווחיות הוא היחלשות המטבע הישראלי והמטבע הברזילאי, בהם נקובות רב עלויות הייצור של החברה שאינן חומרי גלם.

"סימני השאלה לגבי יכולת השמירה על יציבות בפעילות ב-2009 רבים", נכתב בסקירתה. גרובר מעריכה כי בשלב זה ברבעון הראשון יתקשה הענף לשמור על רמת הפעילות שאפיינה את הרבעון הראשון של 2008; זאת בשל שלושה גורמים: תנאי מזג אוויר פחות טובים מהתנאים המושלמים ששררו בתחילת האביב אשתקד, המשך חולשה בברזיל על רקע הבצורת בדרום המדינה, ירידת מחירי הסחורות ומשבר האשראי והמשך היחלשות האירו והמטבעות במזרח אירופה ובאוסטרליה לעומת הדולר במהלך הרבעון.

"בשבועות האחרונים אנו עדים להערכות כי ישנה דחיית מכירות מהרבעון הראשון לרבעון השני שמגיעה על רקע כמויות מכירה נמוכות יותר. נזכיר, כי ברבעון הראשון של 2008 דובר על הקדמת מכירות לאחר שכמויות הביקוש הפתיעו את החברות בענף ובסופו של דבר הסתבר שהשוק כולו צמח בשיעור גבוה מהצפוי", נכתב בסקירתה.

גם גרובר מתייחסת להיבטי המלאי. "חשש משמעותי נוסף הוא מיכולת החברה להראות ירידה משמעותית במלאי ברבעון הראשון וייתכן כי לאור דחיית המכירות גם ירידה זו תידחה". מנהלת ה-Sell-Side צופה כי במהלך המחצית הראשונה תמכור מכתשים אגן מלאי יקר שנאגר במהלך הרבעון השני והשלישי של 2008.

"לאור סימני השאלה הרבים ולאור אופיו של ענף האגרו-כימיה והחשש כי ביקושים נמוכים יגררו ירידות מחירים, התפתחות בהחלט שלילית על רקע היחלשות המטבעות בעולם, בשלב זה אנו מותירים המלצת 'תשואת שוק' למכתשים אגן, היא מסכמת. מחיר היעד (24.6 שקל), אשר גבוה ב-83.3% משער הפתיחה, צפוי להתעדכן לאחר הדו"חות, כנס המשקיעים ושיחת הועידה - בדומה להמלצה עצמה.

מכתשים אגןמכתשים אגן