עם האוכל בא התיאבון: אחרי שקיבל את משרדי החוץ, המשפטים, ביטחון הפנים, התשתיות והתיירות - אביגדור ליברמן רוצה גם את אגף המכס

בבחינה: העברת המכס מהאוצר למשרד לביטחון פנים ; מתבהרת חלוקת התיקים: גדעון סער יהיה שר החינוך, לימור לבנת מסתמנת כשרת התקשורת הבאה ; סילבן שלום, שכבר הבהיר לנתניהו כי הוא מעוניין אך ורק בתיק החוץ, יכנס הערב בביתו כ-200 פעילים כמפגן כוח מול יו"ר המפלגה

אחרי שקיבלו לידיהם את משרדי החוץ, המשפטים, ביטחון הפנים, התשתיות והתיירות, לוטשים בישראל ביתנו עיניים גם לעבר אגף המכס.

ל"גלובס" נודע כי 5 שנים אחרי שהביא שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, לאיחוד אגף המכס ואגפי המסים לרשות אחת במשרד האוצר - נבחנת עתה האפשרות להעביר את אגף המכס לאחריותו של המשרד לביטחון פנים.

במהלך פגישת צוותי המו"מ הקואליציוניים של הליכוד ושל ישראל ביתנו, שהתקיימה ביום חמישי האחרון, עלתה האפשרות כי אגף המכס יוצא מאחריותו של משרד האוצר ויוכפף למשרד לביטחון פנים שבראשו צפוי לעמוד ח"כ יצחק אהרונוביץ' מישראל ביתנו. לדברי גורמים המקורבים למשא ומתן, ההצעה, שעלתה על השולחן מצד אנשי ישראל ביתנו, לא נפסלה.

מאז שנת 2004 אחראית רשות המסים לגביית המסים השונים ומאחדת את פעילותם של נציבות מס הכנסה, אגף המכס ומע"מ.

לפני כשנה וחצי המליצה ועדת סוארי לבחינת מבנה רשות המיסים לבחון מחדש את תפקודו של אגף המכס כגוף עצמאי, לרבות אופי פעילותו ומקומו במשרדי הממשלה. חברי הוועדה ציינו, כי התייחסות זו התחייבה מהשינויים באופי פעולת המכס שעברו גם על מדינות רבות בעולם, בשל המגמה הנמשכת של הורדת המכסים.

כיום פועל המכס ללא מטה ניהולי ופעילותו מתמקדת בתחומי סחר החוץ של ישראל ובתחום הביטחוני. המכס התגלה גם כבעל פוטנציאל שולי לשיתוף פעולה עם אגפים אחרים.

ליברמן סיכם על חלוקת תיקים

בתוך כך, בפגישתם ביום חמישי שעבר סיכמו נתניהו וליברמן על חלוקת התיקים לחברי ישראל ביתנו: יו"ר המפלגה יכהן כשר החוץ, שר המשפטים יהיה דניאל פרידמן, בראש המשרד לביטחון פנים יעמוד הסמפכ"ל לשעבר, ח"כ יצחק אהרונוביץ', את תיק התשתיות יקבל ח"כ עוזי לנדאו ואילו ח"כ סטס מיסז'ניקוב יקבל לידיו את משרד התיירות. בנוסף, מבקשת המפלגה לקבל לידיה את ראשות ועדת החוקה בכנסת וכן נציגות בוועדה למינוי שופטים.

באשר לתיקים שתקבל ש"ס, על פי הערכות, יו"ר ש"ס אלי ישי ימונה לשר הפנים, אריאל אטיאס ישמש כשר השיכון ואילו יצחק כהן ימשיך לעמוד בראשות משרד הדתות.

גם בליכוד כבר החלה להתבהר התמונה באשר לחלוקת התיקים. ככל הנראה יכהן ח"כ גדעון סער כשר החינוך ואילו ח"כ לימור לבנת מסתמנת כשרת התקשורת הבאה. לתיק הביטחון מועמדים כרגע שניים: בוגי יעלון ודן מרידור ובנוגע לתיק התמ"ת הועלו שמותיהם של ח"כ משה כחלון וישראל כץ.

השאלה המרכזית היא איזה תיק יוצע לסילבן שלום, שהבהיר לנתניהו כי הוא מעוניין אך ורק בתיק החוץ. על רקע המתיחות בין שלום לנתניהו, צפוי לכנס הערב שלום בביתו כ-200 פעילים כמפגן כוח מול יו"ר המפלגה.

חברי כנסת בליכוד הביעו תרעומת על כך שמספר התיקים הבכירים הולך ומידלדל, וכי בליכוד יישארו התיקים הזוטרים. בהתייחסו לטענות אמר נתניהו כי "מי שתהיה לו בעיה עם סוג התפקידים המוצע, שפע לליכוד, אינו חייב לקבל אותם - איננו שמים אקדח לרקה של אף אחד".

בליכוד מעריכים כי עד סוף השבוע תסתיים חלוקת התיקים והממשלה החדש תוצג לקראת סוף השבוע הבא.